  • 21. Data: 2013-06-02 18:12:38
    Temat: Re: czujnik tensometryczny
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-02 17:17, J.F. pisze:
> [...]
    intec.jpg
    jpg
    bih=883&tbm=isch&http://www.par.pl/images/thumbnails
    /images/stories/3_2011/WOBit/w2-200x151.jpg

    > Hm, moze sie myle, ale IMO to liniowosc zalezy od materialu.
    > I jest calkiem dobra, nawet dla "zwyklej" stali.
    > Oczywiscie w zakresie odksztalcen sprezystych.
    >
    > P.S. Gdzie mozna kupic tensometry, takie mozliwe do naklejenia we
    > wlasnym zakresie ?

    Są Tenmexa w TME:
    http://www.tme.eu/pl/katalog/?idp=1&search=tenmsomet
    r&cleanParameters=1#search=tensometr&s_field=accurac
    y&s_order=DESC&visible_params=2%2C2193%2C2227%2C1405
    %2C1391%2C38%2C32%2C39%2C317&used_params=2193%3A1685
    4%3B
    Niestety te są pojedyncze. Włączenie ich w mostek ze zwykłych rezystorów
    powodować będzie, że mostek będzie się rozkompensowywał od zmian
    temperatury. Minimum to da takie czujniki w obu gałęziach mostka. tylko
    wklejone prostopadle do siebie. Najlepiej użyć pełny mostek wykonany na
    jednym podłożu.
    http://www.tenmex.pl/index.php?action=tensometr&nume
    r=39
    http://www.eminebea.com/en/product/mcd/straingage.sh
    tml
    Tenmex chyba kosztuje około 100 zł. Za granica dostaniesz taniej za to
    mniejsze i lepsze, ale raczej nie 1 sztukę.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 22. Data: 2013-06-02 19:59:36
    Od: Miroslaw Kwasniak <m...@i...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Hm, moze sie myle, ale IMO to liniowosc zalezy od materialu.
    > I jest calkiem dobra, nawet dla "zwyklej" stali.
    > Oczywiscie w zakresie odksztalcen sprezystych.

    Same tensometry mają liniowość rzędu 0.1-0.2%, dochodzi drugie tyle
    histerezy. Nie wspominając o czułości poprzecznej i o dryfcie temperatury w
    układach niezrównowarzonych ;)

  • 23. Data: 2013-06-03 08:45:19
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-06-02 14:30, J.F. pisze:

    > Ale tak sie dawniej robilo, a przynajmniej pisalo ze mozna zrobic.

    Wg tego samego pomysłu działają LEMy.

    Pozdrawiam

    DD

  • 24. Data: 2013-06-03 19:21:03
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    No tak, temat taki prosty nie jest niestety...
    Chciałem zrobić coś w rodzaju touch screena - szyba położona na
    ustawionych w rogach 4 czujnikach. Po pomiarze powinno dać się określić
    miejsce nacisku. Chyba ?

  • 25. Data: 2013-06-03 21:04:12
    Od: Miroslaw Kwasniak <m...@i...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:
    > No tak, temat taki prosty nie jest niestety...
    > Chciałem zrobić coś w rodzaju touch screena - szyba położona na
    > ustawionych w rogach 4 czujnikach. Po pomiarze powinno dać się określić
    > miejsce nacisku. Chyba ?

    Tak pod warunkiem, że nie będzie wrażliwe na siły poprzeczne.

  • 26. Data: 2013-06-03 21:08:42
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-06-03 21:04, Miroslaw Kwasniak pisze:

    > Tak pod warunkiem, że nie będzie wrażliwe na siły poprzeczne.

    Pewnie jakoś by było - chyba, że by zrobić ograniczniki, blokujące szybę
    w poziomie. Oczywiście zapewne to nie dorówna precyzją
    chociażby ir touch frame, ale ciekawe, czy działałoby na tyle sensownie,
    żeby dało się użyć jako np. czujnika w niezbyt wymagajacych aplikacjach.

  • 27. Data: 2013-06-03 21:28:12
    Od: Miroslaw Kwasniak <m...@i...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Pewnie jakoś by było - chyba, że by zrobić ograniczniki, blokujące szybę
    > w poziomie.

    Szywność poprzeczna i niewrażliwość układu na inne kierunki, a nie
    ograniczniki (jeżeli przez to rozumiemy jakieś zderzaki), które są tylko
    źródłem problemów.

    > Oczywiście zapewne to nie dorówna precyzją
    > chociażby ir touch frame, ale ciekawe, czy działałoby na tyle sensownie,
    > żeby dało się użyć jako np. czujnika w niezbyt wymagajacych aplikacjach.

    Jakoś mierzą moi koledzy z dokładnością ~10cm w obszarze rzędu 10m.
    Tylko siły dużawe od mas 1-5 kT ;)

  • 28. Data: 2013-06-03 21:39:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Miroslaw Kwasniak" napisał
    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    >Tak pod warunkiem, że nie będzie wrażliwe na siły poprzeczne.

    Nie tak prosto - 4 to za duzo :-)

    Uklad niewyznaczalny - znaczy sie sily zaleza od precyzji montazu i
    sztywnosci ekranu :-)

    J.

  • 29. Data: 2013-06-10 22:59:23
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Ok, tym niemniej widac ze i delikatne czujniki sa :-)

    A oczywiście że są. Ja mam beleczkę o zakresie 0.1N (nie pomyliłem, tak
    jest napisane, to naukowa beleczka jest :).

    Miłego.
    Irek.N.