    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: delphi
    Date: Mon, 02 Apr 2012 04:56:24 +0100

    On 01/04/2012 17:27, Przemek O wrote:

    > I tak i nie. Wbrew pozorom pracy jest dużo w szczególności jeśli ktoś
    > zna się ponad przeciętnie.

    Dużo w porównaniu z czym? Javą? C#? C++? Choćby Ruby?

    > Znowu zależy. Czy mówimy o jednej platformie czy o kilku. Delphi ma tę
    > zaletę nad C++, że posiada jedno środowiska (co przy okazji też jest
    > największą wadą), jeden VCL, jedno RTTI (pomijając różnicę wersji),
    > czyli każdy kto siądzie do kodu zawsze będzie miał to samo. A w C++ to
    > zawsze zależy, od środowiska, od kompilatora od biblioteki takiej a
    > takiej i tak w kółko.

    Wydaje mi się jednak, że wybierając dowolną w miarę popularną kombinację
    (C++ + Qt, C++ + Windows (MFC, ATL, WinAPI), C++ + Unix) będziesz i tak
    miał (wydaje mi się) rzędy wielkości więcej projektów do wyboru, niż
    biorąc się za Delphi.

    > Bo ja wiem? Dawno wyrosłem ze stwierdzenia że tylko jeden język jest
    > słuszny.

    Nie wiem, gdzie w "C++, Javę albo coś na dotnet" widzisz "jeden język
    jest słuszny". Z tym, że jak już się nauczysz nawet wszystkich tych
    języków (a czy w ogóle można się nauczyć C++?), to nadal jest kilka
    innych, których bardziej warto się uczyć, niż Delphi: również z punktu
    widzenia pracy w nich (tu pewnie Javascript, Ruby i Python).

    Z drugiej strony jak już znasz C++, Javę i powiedzmy C#, to możesz się
    zacząć zastanawiać, czy skoro chcesz (w celach zawodowych) uczyć się
    kolejnego języka, to czy na pewno ma sens, żeby to było coś na zasadzie
    "nauczę się języka X, to będę mógł znaleźć pracę przy projektach
    robionych w języku X". Czy w takiej sytuacji nie lepiej jednak podejść
    np. ww ten sposób, że nauka niektórych języków może poszerzyć horyzonty,
    uczynić cię lepszym programistą, niezależnie od tego, czy będziesz ich
    używał w pracy, czy nie - pewnie warto poznać jakiś język funkcyjny,
    albo może Smalltalka, abo Prologa albo choćby Adę.

    Z kolei inne języki mogą być po prostu przydatne. Ja na przykład
    regularnie używam Perla, mimo że nie piszę w nim żadnego kodu
    produkcyjnego - jest bardzo przydatny przy wyciąganiu danych i obróbce
    plików tekstowych, w szczególności tam, gdzie grep, sed i awk przestają
    wystarczać. Jeśli robi się cokolwiek koło JVM-ów, to prawodpodobnie
    przyda się Groovy, do automatyzowania zada pod Windowsem - Powershell.

    No i w końcu: jeśli ktoś już zna kilka popularnych języków
    programowania, to może większy sens ma nauczenie się czegoś innego, niż
    kolejny język programowania? Może to być na przykład jakiś popularny
    framework czy biblioteka do języka, który już się zna, może jakaś inna
    technologia (tworzenie aplikacji webowych, programowanie wielowątkowe,
    synchronizacja lock-free), może po prostu dobre praktyki (TDD,
    refaktoryzacja, design patterns).

    W podsumowaniu Delphi nie warto się uczyć moim zdaniem nie dlatego, że
    nauka Delphi nie ma w ogóle żadnej wartości, tylko dlatego, że rzeczy,
    których się bardziej warto uczyć niż Delphi (z punktu widzenia
    programisty) jest więcej, niż życia człowiekowi starczy (a ciągle
    pojawiają się nowe).

    > Język musi być dobierany do zadania. Na pewno nie będę pisał
    > sterowników w Delphi ani aplikacji bazodanowych w Javie. Nie lubię
    > wyważać otartych drzwi.

    Co to jest "aplikacja bazodanowa"? Chodzi o aplikację, która korzysta
    z/której częścią jest (relacyjna) baza danych? Do tego chyba są jakieś
    sensowne narzędzia do Javy?

    > A swoją drogą, co do przerzucania się, to najbardziej naturalnym
    > przejściem (i najmniej bolesnym) jest to z Delphi do C# i .NETa. Zresztą
    > sam .NET (jako framework) jest takim bardziej wypasionym VCLem/RTLem.

    No ale to nie lepiej od razu nauczyć się C# i .NETa? Zakładając, że
    jakieś tam podstawy w programowaniu się już ma.