    From: Tomasz Bywalec <t...@p...dont.spam.me.o2.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: dziedziczenie c++
    Date: Thu, 02 Jul 2009 22:25:53 +0200

    larry2003 pisze:
    > Użytkownik "Jacek Czerwinski" <...@...z.pl> napisał w wiadomości
    [...]
> [...]
    > public:
    > int ile;
    > Silowy(int d);
    > Silowy();
    > void przepychanie_w_polu(void);
    > void umiejetny_faul(void);
    > void gra_glowa(void);
    > };
    > z tym że z taką wersją silowy.h kompilator wyrzuca:
    >
    > g++ -c zaliczenie.cpp
    > In file included from silowy.h:1,
    > from zaliczenie.cpp:2:
    > football.h:1: error: redefinition of 'class Football'
    > football.h:3: error: previous definition of 'class Football'

    To by mogło oznaczać, że w 'zaliczenie.cpp' już include'ujesz
    plik 'football.h' i kompilator dostaje definicję klasy
    Football zdublowaną (tylko dlaczego w takim razie wcześniej
    pojawiał się błąd przy kompilacji klasy Silowy?).

    Ale, tak czy owak, możesz spróbować dodać include-guard'y do
    swoich plików nagłówkowych (z tego co widzę brakuje ich w Twoim
    programie). To w zasadzie podstawy pisania w C++ więc i tak
    Ci się to przyda. Na początku i końcu pliku football.h dodajesz
    następujące 3 linijki:

    #ifndef FOOTBALL_H_INCLUDED
    #define FOOTBALL_H_INCLUDED

    // tu zawartość pliku

    #endif

    a w silowy.h prawie to samo, ale nieco inaczej:

    #ifndef SILOWY_H_INCLUDED
    #define SILOWY_H_INCLUDED

    // tu zawartość pliku

    #endif

    i podobnie w innych plikach nagłówkowych.

    Ta "sztuczka" zapobiega kilkukrotnemu załączeniu jednego pliku
    podczas kompilacji.
    Symbole FOOTBALL_H_INCLUDED i SILOWY_H_INCLUDED są tylko przykładami -
    równie dobrze mogłyby to być np. BLABLA111_X i TDTD_1234. Ważne
    jest aby w danym pliku .h w linijce z #ifndef i #define użyty był
    ten sam symbol i aby symbole te nie powtarzały się w różnych plikach
    nagłówkowych.

    Mam nadzieję że to pomoże w rozwiązaniu problemu.
    Pozdrawiam,
    Tomek Bywalec