  • 11. Data: 2023-12-03 03:15:59
    Temat: Re: elwik lutownica
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 02.12.2023 16:13, Paweł Pawłowicz wrote:
    [...]
    > Mam Elwika, leży w szafce, ostatni raz używałem właśnie koło 1999 :-)
    > Mam też coś takiego:
    >
    > https://www.elfadistrelec.pl/pl/stacja-lutownicza-ze
    staw-xytronic-lf-3000/p/18248867

    > Nieco droższa, ale to Elfa, więc pewnie da się znaleźć taniej.
    > Niepomiernie wygodniejsza od Elwika.
    Mnie tam w tym Elwiku podoba się to, że ma groty w stylu Ersy
    (,,nasuwane", a nie ,,wsuwane" - spod tego pierwszego tak jakoś lepiej
    widać mi lutowany element), chociaż sam uchwyt (plastik) wygląda jak
    kopia jakiegoś starego i chyba nadal produkowanego Wellera. I zapewne
    jest tak samo toporny jak tamten Weller :-) A w tym Xytroniku właśnie
    groty ala Weller mi się nie podobają.

  • 12. Data: 2023-12-03 03:17:06
    Od: JDX <j...@o...pl>

  • 13. Data: 2023-12-03 07:12:59
    Od: pytający <r...@p...fm>

    niedziela, 3 grudnia 2023 o 03:17:10 UTC+1 JDX napisał(a):
> [...]
    > kopia jakiegoś starego i chyba nadal produkowanego Wellera. I zapewne
    > jest tak samo toporny jak tamten Weller :-) A w tym Xytroniku właśnie

    Około 20 lat temu, zakupiłem Weller-a 80 WAT-owego i nie żałuję. Służy mi do
    małoseryjnej produkcji (przewlekane, 0805 i okazyjnie coś grubszego) i dopiero 2 lata
    temu musiałem wymienić grot. Wtedy również zastanawiałem się nad Elwik-iem ale
    widziałem tegoż Elwik-a w akcji i do grubszych lutowań jest dobry. Jakoś do SMD nie
    bardzo go widzę, Chociaż gdybym wtedy zakupił Elwik-a zamiast Weller-a to pewnie
    teraz też bym go chwalił bo bym się przyzwyczaił.
    Xytronic też jest dobrym wyborem:
    https://xytronic.com.pl/pl/p/Stacja-lutownicza-Xytro
    nic-LF1600%2C-80-Watt/6

  • 14. Data: 2023-12-03 15:28:51
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 03.12.2023 o 03:17, JDX pisze:
> [...]
    > kopia jakiegoś starego i chyba nadal produkowanego Wellera. I zapewne
    > jest tak samo toporny jak tamten Weller :-) A w tym Xytroniku właśnie

    Jest też stacja LF3200, tam groty nie są wsuwane. Te stacje mają
    indukcyjne nagrzewanie grotu, rozgrzewa się w kilka sekund i bardzo
    dobrze stabilizuje temperaturę przy lutowaniu dużych rzeczy. LF3000
    używam so witraży, znakomicie się sprawuje.

    Paweł

  • 15. Data: 2023-12-03 17:02:52
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/12/2023 19:18, Rutkowski, Jacek wrote:
    > Inne stacje padały grzałki,

    U mnie w Elwiku padła po około 18 latach.

    Przy czym używana była, prawdę mówiąc, sporadycznie. Gdyby stała na
    serwisie i pracowął po 8h dziennie, padła by pi razy drzwi po roku.

    Szukałem tej grzałki, ale o ile te od solomona wyglądają identycznie, to
    o ile pamietam parametry grzałki i czujnika się nie zgadzały. Leży i
    czeka. Może trzeba wymienić elektronikę na własną...

    > działo bo pań było 7 i różne stacje miały i tylko elwik
    > był bezobsługowy...

    Pojawił się dryft temeraturowy (o czym dowiedziałem się jak przestała
    topić cynę) i trzeba było podkręcać potencjometr, groty przestawały
    łapać cynę i utleniały się równiez od środka zmniejszając przewodzenie
    ciepła. Mechnizm łapania za sprężynkę kilka razy się popsuł i grot spadł
    bez przyczyny. Wybór grotów do SMD ujemny.

    Ogólnie takie sobie. Kupiłem w poczuci patriotycznego obowiązku. Mogłem
    kupić gorzej, mogłem lepiej.

    Obecnie kupiłem lutownicę na groty T12. Jako baza najtańsze co
    znalazłem, groty z ali. Ma tylko jedną wadę: bardzo małą pojemnośc
    cieplną. ALe ma za to wybór grotów pozwalajacych robić małe detale i
    ogólnie masę narzędzi do BGA/SMD o których istnieniu nie wiedziałem
    mając Elwika. Otowrzyło to nowe możliwości.