    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: filary
    Date: Tue, 29 Dec 2009 11:50:51 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Nie wiem, czy zdajesz sobie sprawe z tego, ze te kolumny tam stoja od
    > jakichs 80 czy wiecej lat.
    >
    >  MJ

    Rzeczywiscie, doczytalem w artykulach "zrodlowych" m.in. cytuje:
    Filary, które uległy uszkodzeniu, są zabytkowe. - Trzeba je będzie
    prawdopodobnie wzmocnić opaskami albo owinąć matą z włókna węglowego, która
    wygląda jak bandaż elastyczny - mówi Budka. - Dziś nie ma już maszyn i
    specjalistów, którzy potrafiliby odlać repliki takich kolumn.

    I doczytalem, ze one zostaly zabetonowane metoda iniekcji... Zapewne
    wywiercili u gory male dziurki przez ktore wstrzykneli mase betonowa o
    konsystencji polplynnej bez jej zawibrowania i kontroli wypelnienia. Byc moze
    otwory odwadniajace, ktore w takich zeliwnych filarach u dolu byc powinny,
    przy okazji zostaly zabetonowane...
    Beton mogl byc wykonany na bazie cementu hutniczego lub innego badziewia
    popiolowego charakteryzujacego sie duzym skurczem w efekcie czego pomiedzy
    scianka zeliwa a betonem mogla powstac mikroskopijnej wielkosci szparka, ktora
    wypelnila woda...
    Przyczyn moglo byc wiele. Ale nawet przy poprawnym zabetonowaniu
    mogla "zadzialac" roznica przewodnosci cieplnej zeliwa i betonu, ktory jest
    kiepskim ale w porownaniu z zeliwem - izolatorem termicznym. Zanim on w calej
    objetosci zamarzl, te antyczne zeliwne kolumny mialy czas aby z hukiem popekac.

    I teraz chca to "bandazowac", znowu nie majacej tradycji budowlanej
    technologia z uzyciem wlokien weglowych i zapewne zywicami na bazie epidianu
    5. To bedzie nastepny blad gdyz roznice, tym razem rozszerzalnosci cieplnej
    tego wlokna i zeliwa sa na tyle duze, ze to nigdy wspolpracowac ze soba nie
    bedzie. Jedno od drugiego wczesniej czy pozniej ale sie odspoi.
    Na szczescie chlopcy nie wpadli jeszcze na pomysl zaspawania tych pekniec bo
    to byloby juz rozwiazanie kuriozalne; zeliwa sie nie spawa.

    Moim skromnym zdaniem nalezy wykonac nowe podpory na bazie grubosciennych rur
    stalowych, ktore betonem na bazie cementu portlandzkiego i odpowiedmiego
    kruszywa lamanego mozna wypelnic i taki slup bedzie mial odpowiednia do
    obciazen statycznych jak i dynamicznych nosnosc. Z tym, ze wtedy niestety, co
    kilka lat, nalezy je konserwowac. Zeliwo ma te wlasciwosc, ze za bardzo nie
    chce rdzewiec i jakas konserwacja, malowanie nie jest potrzebna, a stal wymaga
    malowania i to farbami na bazie glejty olowianej...
    Albo wykonac slupy zelbetowe, odpowiednio spiralnie i wzdluznie zazbrojone; w
    tym zakresie mamy odpowiednie doswiadczenie usankcjonowane normami i nie
    bedzie nastepnych niespodzianek.
    A te antyczne zeliwne kolumny wypelnione betonem, do muzeum z napisem "ku
    przestrodze".
    Pzdr.
    Tornad