eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriafilary › Re: filary
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: filary
    Date: Tue, 29 Dec 2009 22:59:35 +0100
    Organization: -
    Lines: 93
    Message-ID: <p...@4...com>
    References: <hhd5b6$uto$1@news.onet.pl> <7...@n...onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1262123972 1967 82.143.187.50 (29 Dec 2009 21:59:32 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 29 Dec 2009 21:59:32 +0000 (UTC)
    X-Newsreader: Forte Agent 1.93/32.576 English (American)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:25827
    [ ukryj nagłówki ]

    On Tue, 29 Dec 2009 20:52:27 +0100, Tornad wrote:
    >> Nie chce sledztwa prowadzic, pytanie czysto teoretyczne - co by
    >> bylo gdyby zeliwna rure zalac betonem i schlodzic o 40 .. no moze
    >> nawet 60 C - ma prawo peknac czy nie powinna ?

    >Stalowe rury zalane betonem nie pekaja, wiem to z praktyki. Zeliwnych
    >zalewnnych betonem jak dotad nie widzialem.

    A ktos to moze liczyl, albo ma pod reka potrzebne wspolczynniki ?


    >> Co prawda w innej notce pisza ze zastosowali cos przeciwdzialajace
    >> naprężeniom termicznym.
    >Wiec to byl blad polegajacy na tym, ze chlopcy wzieli pod uwage ew. niewielkie
    >roznice w rozszerzalnosci termicznej ale nie przewidzieli, ze mroz i wiatr
    >moze je schlodzic tak szybko, ze ten betonowy rdzen nie zdazyl sie skurczyc.

    To rzekome cos powinno chyba i przed tym zabezpieczyc

    >Ale to tylko jeden z hipotetycznych powodow pekniecia zeliwa.

    Chyba jednak bardzo hipotetycznych - dane z lotniska
    http://meteo.infospace.ru/wcarch/html/e_day_stn.sht?
    num=3641&dd=16&mm=12&yyyy=2009&id=&next

    Nie bylo szybkiego schlodzenia. 4 st/dobe

    > Ja sie nie czepiam, wyrazilem tylko swoja opinie w oparciu o Twoje dane; nie
    >wiedzialem, ze te kolumny to majstersztyki wykonane przez fachowcow. I wiem,
    >ze zapewne nikt w Polsce tego odlac by sie nie podjal, chyba ze jakis paparuch
    >nie majacy o stopniu trudnosci ich wykonania zielonego pojecia.

    Odlewni w kraju nie brakuje - klient zamowi kolumne wedle zalaczonej
    dokumentacji, to mu sie ja odleje.

    >> > Druga przyczyna to ich zabetonowanie. Po licho je bylo betonowac?
    >> Ale nosnosci brakowalo i najwyrazniej komus z obliczen wyszlo ze
    >> zabetonowac wystarczy.
    >Tyle przezyly az tu nagle komus bylo za malo..

    Coz robic - wazyla lokomotywa 30t, 50, 80, 100 .. kiedys zabraklo.

    >To mogli zwiekszyc ich ilosc,
    >wstwic po jednym miedzy te istniejace byloby nawet weselej.

    no ba, ale przeciez nikt takich dodatkowych nie odleje :-)

    I nie wiem co na to konserwator - bylo 5 kolumn, to musi byc 5 kolumn
    po wsze czasy :-)

    >> No coz, inni juz tam szukaja przyczyn, moze opublikuja wyniki.
    >Niech wezma pod uwage daty i temperatury. W artykulach nie ma ani slowa o tym
    >kiedy i w jakich temperaturach te filary byly tym betonem jakos (tez
    >tajemnica) injektowane.

    Za to szczesliwie dosc dokladnie wiadomo kiedy pekly.
    Wtorek - uroczyste otwarcie, czwartek 17.12 wieczorem - juz pekniete.

    >Trzeba wiedziec, ze beton w temperaturach ponizej plus
    >5 C nie wiaze. Dopiero powyzej tej temperatury zaczyna sie proces wiazania,
    >przy ktorym masa betonowa wydziela cieplo i powoli ale wiaze. I dlatego to
    >jest bardzo wazne. Moglo byc tak, ze beton w tych zimnych rurach nie zwiazal i
    >niezwiazana woda wolna normalnie zamarzla rozsadzajac koluny gdyz minus 20
    >stopni mrozu to juz nie przymrozek. Taki mroz powoduje naprezenia rozsadzajace
    >lodu rzedu kilkuset kG sily na kazdy cm kwadratowy...

    kilkaset atm .. gruba stalowa butla wytrzymuje ..

    >> Mam wrazenie ze teraz jakies lepsze betony znaja, bo czasem
    >> szybciej leci.
    > Owszem znaja, sa to betony ekspansywne, szybkowiazace ale one nadaja sie do
    >zabetonowania kotw w betonie a nie jako beton konstrukcyjny.

    Patrzylem na budowe mostu zelbetowego - betonowali po 2-3m,
    podwieszajac forme na poprzednim kawalku.
    Fakt ze sie przy tym slimaczyli dlugo, ale to raczej ze zlej
    organizacji.

    >W sumie sam jestem ciekaw przyczyn z tym, ze nie jestem pewien czy podadza
    >prawdziwe; dzialaja jak wszedzie inne prawa, w tym sosjologiczne i jakis
    >zastepczy powod typu sila wyzsza, zapewne sie znajdzie. Na szczescie jak dotad

    Wykonawca juz twierdzi ze zrobil jak w projekcie i zamowieniu stalo
    :-)

    >nikt nie ucierpial wiec jakos to zatuszuja. A projektanci nauczeni
    >doswiadczeniem zapewne wiecej "injektowac" slupow zeliwnych betonem nie beda.

    I tak beda pamietac, nawet jak sie okaze ze woda zawinila.

    J.



Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: