    From: Grzegorz Janoszka <G...@S...pro.onet.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: gazeta.pl
    Date: Wed, 2 Jun 2004 08:45:49 +0000 (UTC)

    On Tue, 1 Jun 2004 19:56:20 +0200 I had a dream that Tomasz Nowak
    <t...@n...netventure.pl> wrote:
    > Bo w oczach ludzi oraz klientów utrwala się możliwość posiadania
    > takiego dodatkowego 'krótszego' adresu, który prócz wątpliwych

    Firmom z reguły chodzi o to, żeby ludzie wpisując krótszy lub wręcz
    błędny adres - dotarli tam, gdzie chcieli.

    > korzyści marketingowych na dłuższą metę przynosi parę problemów,
    > nie tylko z punktu widzenia zarzadzania samą domeną, ale również
    > serwisem WWW i innymi usługami.

    Nieprawda - masz tylko wejść na serwis z adresu domena.pl - jak
    wejdziesz na http://onet.pl, to zostajesz przekierowany na
    http://www.onet.pl - taki mechanizm nie powoduje żadnych kłopotów z
    zarządzaniem.

    > Ja np zdecydowanie wolę nadawać prefixom domen rekordy CNAME,
    > bo dzięki temu zarządzając rekordami A tylko jednej domeny
    > automatycznie redefiniuję lokalizacje sterty innych. A - jak
    > pewnie wiesz - dla domeny głównej rekordu CNAME nie popełnisz,
    > jesteś tam przywiązany jak pies TTLem do konkretnego adresy
    > IP rekordem typu A.

    Po pierwsze TTL ustawiasz sobie dla _każdego_ wpisu, jaki tylko chcesz.
    Po drugie dalej możesz mieć CNAME, np:

    plus: host www.oner.pl
    www.oner.pl CNAME oner.pl
    oner.pl A 69.93.138.114

    > W przypadku serwisu WWW, z racji posiadania go dostępnego
    > pod dwoma adresami (z których jeden jest oczywiście zbędny :>)
    > mogą wyniknąć przeróżne niepotrzebne kłopoty - począwszy od
    > autoryzacji, przez weryfikację referów w przeróżnych
    > webaplikacjach i skrptach po analizę trafficu.

    No wiesz, złej baletnicy itd...
    Ale pozwól, że każdy będzie decydował o swojej domenie. Jeśli firma A
    nie potrafi sobie poradzić z analizowaniem swoich logów czy refererów,
    to niech domena A nie ma adresu IP, ale niech ta firma nie mówi, że
    firma B mająca na domenie adres IP i nie mająca z tym żadnych problemów,
    że wprowadza złe standardy itd, bo to po prostu bzdura.

    > Rozluźnienie dyscypliny w zakresie zarzadzania domenami
    > może być wyjątkowym wrzodem na dupie w przypadku
    > posiadania userów działających jak psy Pawłowa,
    > którzy raz zdradzony adres jegodomena.pl potrafią
    > wpisać dosłownie wszędzie (m.in. w poczcie jako pop3
    > i smtp). A potem dzwonią i pytają się czemu poczta
    > nie działa, a ty przecież serwery WWW i pocztowe
    > masz na innych maszynach..

    Dobra strona z informacjami dla użytkowników załatwia problem.
    Poza tym to nie jest żaden argument - użyszkodnicy mogą jako serwer pop3
    wpisać www.domena.pl - i co?

    > Dobra, kończę dyskusję w tym wątku, bo oczywiście co
    > admin to obyczaj i nic z tej rozmowy nie wyniknie :)

    Dopóki nadawnie domenom adresów IP jest legalne i nie łamie żadnego RFC,
    to można tak robić i nie ma co się tego czepiać.