    From: "tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: hala katowice
    Date: Mon, 05 Jan 2009 01:48:47 +0100
    Sender: k...@n...onet.pl

    > Wybacz, ale to co piszesz, to - niestety - bzdura. Nie można bezmyślnie
    > zrzynać konstrukcji "od A do Z", z wielu powodów - począwszy od tego, że
    > w innym kraju mogą być dostępne inne materiały (o czym sam wspominasz)
    > - nie tylko słabsze, ale też np. cięższe, albo odpowiednie do pracy w
    > innych warunkach klimatycznych, skończywszy na tym, że inne obciążenie
    > śniegiem, wiatrem, oblodzeniem, gradientem temperatur wewn./zewn. będzie
    > występowało np. na Florydzie, a inne w Katowicach.
    >
    > O śniegu jeszcze trochę napiszę w odpowiedzi na inny posting w tym wątku.

> [...]

    Moze i bzdura, nie bede Cie przekonywal, ze jest inaczej, no bo skoro
    najwyzszy sad, dostojne i grozne grono sedziowskie ze zlotymi lancuchami na
    karkach tak zasadzilo to morda w kubel i basta.
    Hala a nawet sroc, owszem, moze sie zawalic z roznych powodow ale twierdze,
    ze ta hala zawalila sie z powodu nieodsniezenia jej dachu. Dachu o ujemnym
    spadku, niedroznych koszach i ugietego wczesniej rowniez przez snieg fragmentu
    dachu w warunkach duzych roznic temperatur.
    Piszac o zrzynaniu owszem, twierdze, ze zaden projektant, no moze z
    nielicznymi wyjatkami jak Ty, sie do tego nie przyzna, on bedzie robil za
    geniusza... I to nie jest zadna nowoscia; nie wiem czy widziales radzieckiego
    odpowiednika amerykanskich promow kosmicznych. Oczywiscie dzieki wyjatkowemu
    geniuszowi radzieckich projektantow byl on identyczny z tym, ktory
    skopiowali... Ja tu siedze w Usa juz ladnych pare lat i te wszystkie hale maja
    baardzo zbilzone do tej katowickiej konstrukcje. Oczywiscie dzieki genialnosci
    naszych konstruktorow.
    Tyle, ze te hamerykanskie hale musza byc odsniezane. Ja sobie smacznie w nocy
    spie a "Meksyki" w kominiarkach wyrcza tymi dmuchawami i w ciagu godziny taki
    dach jest odsniezony. I to mialem na mysli piszac, ze jak sie juz cos zrzyna
    to do konca, lacznie z instrukcja obslugi czyli koniecznoscia odsniezania
    takiego dachu.
    Czytalem ten tekst pelen kretactw i niejasnosci. Niby snieg byl usuniety ale
    nie byl, bo byl lod a w ogole to firma byla powiadomiona ale nie zdazyla...
    nawet na ten dach wejsc.
    Dla mnie jest oczywiste, ze sniegiem nikt sie nawet nie zainteresowal no bo w
    Polsce nie ma obowiazku odsniezania dachow. I oczywiste jest, ze przy
    temperaturze wewnatrz rzedu plus 20 stopni i minus 15 na dachu, i jakiejs tam
    niby izolacji, zachodza w tym sniegu rozne dziwne zjawiska fizyczne i nawet
    przez takich rasowych i doswiadczonych projektantow jak Ty, niestety, nie do
    przewidzenia. Trzeba bowiem do tego ruszyc glowa, uruchomic wyzsze czynnosci
    mozgowe aby przewidziec, ze jesli snieg od dolu sie topi to woda z niego
    nasyca snieg i gromadzi sie w najnizszych punktach dachu. Ten snieg i lod mogl
    normalnie plywac po zgromadzonej lokalnie na dachu wodzie! A te najnizsze
    punkty byly prawdopodobnie wlasnie przy slupach.
    Twierdze, ze konstrukcja, mimo niedokreconej sruby, kiepskozaklepanych nitow
    czy niedogrzanych spawow, stala by nadal gdyby nie fakt, ze obciazenie
    obliczeniowe, nawet te 80 kg na metr, byloby rozlozone rownomiernie, tak jak
    sobie to Jasio wyobraza i jak na obrazkach rysuja. Tu obok slupow obciazenie
    sniego-lodo-woda moglo osiagnac wartosci kilkukrotnie przewyzszajace te
    obliczeniowe. I nawet najlepsza stal, przeprojektowane podpory i superspecjal
    spawy - takiego ciezaru nie uniosa.
    Nie doczytalem, ale mam nadzieje, ze te przepisy o koniecznosci odsniezania
    takich jak ten dachow, aktualnie w Polsce obowiazuja?
    Na szczescie ja nie jestem zadnym utytlanym uczonym, wiec moja opinia nie ma
    zadnej mocy; ani prawnej ani przekonywujacej. Ot napisalem to jako emerytowany
    od niedawna inzynier i w dodatku po maturze, tej z przed reformy szkolnictwa
    zerznietej i wprowadzonej, jak ta hala, na wzor hamerykanski.
    Reasumujac moge ekstrapolowac, ze strony (Ty i ja) doszly do calkowitego
    porozumienia i zgody, przy czym kazda z nich pozostaje przy swoich tezach.
    Pzdr.