    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: jak sie robi kwarce
    Date: Tue, 3 Mar 2015 22:25:41 +0100

    Pan janusz_k napisał:

    > Dokładnie, też byłem ciekaw tego napylania i też go nie zauwazyłem,
    > a może nie napylali?

    Nie napylali, lecz nanosili chemicznie i galwanotechnicznie. Sporo
    różnych kwarców widywałem, również z czasów tego filmu, niektóre w
    szklanych obudowach. Może nawet mam jeszcze gdzieś takie w bańkach
    lamp novalowych. Jeden był na 8000 Hz (do zegarów), drugi 15625 Hz
    (telewizyjna częstotliwość linii). W obu kwarc cięty nie w płaską
    płytkę, tylko w graniastosłup o podstawie kwadratu -- słupek długi
    na kilka cm, gruby na kilka mm. Ten telewizyjny miał elektrody na
    kwardu złocone, zegarowy srebrzone. Oba trójelektrodowe (sprzężenie
    zwrotne do generatora).

    Pod koniec lat siedemdzieciątych usiłowano wychowayać mnie przez pracę
    w warszawskich zakładach Omig, które produkowały mnóstwo rozmaitych
    rezonatorów i filtrów kwarcowych, więc miałem okazję na technologię
    się napatrzyć. Niektóre sceny z filmu są mi znajome. Tam gdzie kładą
    listek kwarcu na płytę metalową i przyciskają ciężką elektrodą, to
    wstępna selekcja po częstotliwości rezonansowej. Jest też scena, gdzie
    co chwilę panienka moczy w czymś płytkę, wyciera i podłącza do układu
    pomiarowego. To mi wygląda na dokładne strojenie metalizowanej płytki.

    Mnie kiedyś też rzucili na odcinek strojenia ostatecznego. Kwarce były
    już definitywnie zamocowane w trzymających je sprężynach, ale obudowa
    jeszcze nie zalutowana. Ja to stroiłem w napylarce. Srebra konkretnie.
    Kwarc w podstawkę w deklu komory próżniowej, wyssać powierze, cały czas
    częstotliwośc generatora pokazuje się na wyświetlaczu (nixie oczywiście!),
    a ja przyciskiem włączam napylanie i patrzę jak częstotliwość spada.
    Jak się czasem przestrzeliłem, to kwarc szedł do trawienia, które nazad
    zwiększąło częstotliwość. A wogóle, to bez napylarki można kwarc stroić
    ołówkiem i gumką.

    Technika kwarcowa, to kolejny dział techniki, który ulega zapomnieniu.
    Dzisiaj kwarc jest przeważnie po to, by taktować jakiś układ jedną
    częstotliwością, z której później robi się inne potrzebne. Rezonanse
    ma wysokie, megahercowe, więc sam jest niewielki. Kiedyś były używane
    dużo niższe częstotliwości, często kilohercowe, a kwarce były duże.
    Takie jak plasterk salami też się zdarzały. Ponadto nie tylko generatory
    napędzały -- były też filtry kwarcowe, nieraz mocno złożone. Omig robił
    takie dla telekomunikacji, na niewielkie kiloherce. Kwarce były tam
    w szklanych obudowach, w takich długich rurkach, bo to też słupki, nie
    płytki. A cały filtr zalutowany w metalową obudowę kilkunastocentymetrowej
    długości.

    --
    Jarek