  • Data: 2013-01-02 21:44:25
    Temat: Re: jaki obiektyw do zdjec z daleka?
    Od: trolling tone <a...@a...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-01-02 20:50, J.F pisze:

    > Hm, tak sie od dluzszego czasu zastanawiam ... niech bedzie pewien
    > obiektyw, ktory oswietlony rownolegla wiazka swiatla skupi ja w jeden
    > punkt polozony np 300mm od przedniej soczewki. Ogniskowa ile wynosi ?
    > 300mm ?
    >
    > A teraz odchylmy nasza wiazke o pewien kat od osi optycznej .... w
    > odroznieniu od pojedynczej soczewki, po obiektywie ognisko nie musi
    > chyba lezec na przedluzeniu centralnego promienia. Gdzies tam w srodku
    > wiazka ulega "zagieciu".
    >
    > Ba - bez "chyba", bo przeciez krotkoogniskowe obiektywy do lustrzanek
> [...]

    Położenie przedniej soczewki ma się nijak do płaszczyzny przedmiotowej
    i obrazowej, to samo dotyczy soczewki tylnej. Często stosuje się
    konstrukcje, gdzie płaszczyzny te znajdują się daleko poza fizycznymi
    wymiarami obiektywu. Co do ogniskowej, to producenci podają tę
    realną, z uwzględnieniem myków marketingowych; swego czasu widziałem
    testy standardowych zoomów z pomierzonymi realnymi zakresami, zwykle
    było tak, że na pudełku 28-80, w realu 29.5-74 lub podobnie.