eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikakids react to walkmans › Re: kids react to walkmans
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!goblin1!goblin.
    stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.new
    s.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: kids react to walkmans
    References: <X...@l...net>
    <moeip3$atm$1@news.vectranet.pl> <mogqnj$dru$1@node2.news.atman.pl>
    <mov8or$b1d$1@news.vectranet.pl>
    <55b32f1b$0$2199$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <55b5333b$0$8373$65785112@news.neostrada.pl>
    <mp5f5m$1al$2@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <mp7j46$3cd$1@node2.news.atman.pl>
    Organization: : : :
    Date: Tue, 28 Jul 2015 12:54:22 +0200
    User-Agent: slrn/1.0.2 (Linux)
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Message-ID: <s...@f...lasek.waw.pl>
    Lines: 63
    NNTP-Posting-Host: 77-253-217-116.static.ip.netia.com.pl
    X-Trace: 1438080862 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 2207 77.253.217.116:16082
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:684067
    [ ukryj nagłówki ]

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    >> co sprawia, że wieje wiatr
    >
    > No, właściwie co? :-)
    > Bo oczywista odpowiedź, że różnice ciśnień wywołane
    > pochłoniętym promieniowaniem słonecznym się nie liczy...

    Właśnie to się liczy. Liczy się wytłumaczenie, że i wiatry,
    i woda w rzekach są słońcem pędzone. Rzecz dzisiaj znana
    i oczywista, ale bardzo tajemnicza w takim na przykład
    neolicie. Chodzi o to, by dzieciak nie tkwił w jaskini,
    a "włączył się w krąg współczesnej nauki".

    W zupełności wystarczy pokazanie tego na łatwych przykładach
    wiatrów stałych, jak bryza czy monsun, powstających w dobrze
    opisanych warunkach. Równania gazowe też są przy tym zbędne,
    dość pokazać jak zmienia sie powietrze przy ogrzaniu.

    >> Jak to się dzieje, że samochód jedzie, a muzyka gra.
    >
    > A jak to się *dokładnie* dzieje, że transformator działa?
    > Bo od dawna staram się to pojąć, ale bezskutecznie. Starając
    > się dotrzeć do odpowiedzi dowiedziałem się wielu rzeczy,
    > z cudami dziejącymi się w polu bliskim i falami zanikającymi
    > włącznie, ale wiele to nie wniosło. Niestety szkolne opowieści
    > mówią tylko to, co się stanie na wtórnym, jeśli odpowiednio
    > zasilić pierwotne, ale mechanizmu nikt uczciwie nie tłumaczy.

    "*Uczciwie* nikt nie tłumaczy" -- bo uczciwie jest przedstawiać
    kilkuletnim dzieciom sprawy w należnym uproszczeniu.

    >> Ale oczywiście można inaczej -- nauczyć, że wszystko dzieje
    >> się za sprawą wciśnięcia guziczka albo płożenia karty płtniczej
    >> w odpowiednią szparę.
    >
    > Samo w sobie to nie jest złe, ot po prostu zwalniasz zasoby
    > intelektualne i pamięciowe, które zostałyby pochłonięte przez
    > opanowanie tego tematu. Pytanie tylko, co się z nimi stanie.
    > Jeśli zostaną przeznaczone na opanowanie przydatniejszej
    > (w rozumieniu osobniczym) rzeczy, to nawet lepiej. Problem
    > jest wtedy, gdy nie zostaną na nic przeznaczone.

    To jest mit, to z tymi zasobami. Wiara w to, że przyswojenie sobie
    wiedzy potrzebnej do rozwiązania układu równań tak zaabsorbuje
    zasoby, że nie starczy ich do nauczenia się komponowania krótkich
    i zrozumiałych tekstów, ta wiara jest takim samym zabobonem, jak
    pogląd, że częste mycie pozbawia organizm sił witalnych. A bardzo
    jest ten przesąd rozpowszechniony, również wśród ciał pedagogicznych
    na decydenckich stanowiskach. Szuka się więc wybitnych humanistów
    wśród kilkulatków. A jak się znajdzie, to się w nich podsyca myśl,
    że tylko w jednym kierunku mają zdolności.

    "Opanowanie rzeczy w rozumineiu osobniczym", to tylko część tego,
    co ma zapewnić szkoła. Wcale nie najważniejsza część. Stokroć
    wżniejsze jest to, co musi być podstawą do tego rozwoju osobniczego.
    Szkoła podstawowa ma przede wszystkim przekazać kulturę, w której
    żyjemy. Kulturę najszerszym rozumieniu, obejmującą stan wiedzy o tych
    wszystkich elektronach, sonetach, rzekach, wiatrach, rybosomach,
    gwiazdach, planetach itp.

    --
    Jarek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: