  • Data: 2015-07-28 14:12:42
    Temat: Re: kids react to walkmans
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Tylko będzie to równie wiele tłumaczyło, co stwierdzenie,
    > że są pędzone duchem bożym... Teraz pokaż dzieciakowi
    > globalny rozkład wiatrów i wytłumacz jak to możliwe, że
    > w okolicach równika obok siebie stale wieją wiatry
    > *w przeciwną stronę*. :-)

    Przecież w podręcznikach szkolnych są również rysunki z globalnym
    rozkładem. Nigdy nie miałem problemu ze zrozumieniem.

    > I wytrwale pilnować, by się nie garbiły, gdy jakieś bardziej
    > kumate zada pytanie będące w jawnej sprzeczności z modelem.

    Dla nich jest jeszcze za wcześnie na Globalny Model i Teorię Wszystkiego.
    Przeważnie wystarczają lokalne przyczyny i skutki.

    > Żaden mit, każdy z nas ma ograniczone możliwości, również w tym
    > zakresie. Natomiast potem polemizujesz z rzeczami, których nie
    > napisałem, więc nie pociągnę tego wątku.

    A ja pociągnę, bo mam okazję, by polemizować z tym, co zostało napisane.
    Szkodliwym mitem jest pogląd, że każdy z nas ma ograniczone możliwości
    pojmowania rzeczy w zakresie wiedzy szkolnej.

    > Podstaw należy bezwzględnie uczyć, lecz cały kłopot w tym, by ustalić,
    > co to dziś są podstawy. Bo moim zdaniem zasada działania telefonii
    > GSM do nich się nie zalicza. Jak i, nawiasem mówiąc, znajomość
    > tabliczki mnożenia i umiejętność ręcznego pisania (w odróżnieniu
    > od czytania).

    Zasady działania GSM chyba nikt nie próbuje do kanonu wrzucić. Co do
    ręcznego pisania zachowam zdanie odrębne. Podobnie myślę o umiejetności
    prowadzenia obliczeń w pamięci (jeśli ktoś to ogranicza tylko do wykucia
    tabliczki mnożenia, to niedobrze z nim).

    > Nie. Osobniczo to ja mogę sobie uważać, że potrzebna mi jest wiedza
    > o geologii złóż, bo jestem/zamierzam być rekinem naftowym. Nie chcę
    > i nie oczekuję, że nauczy mnie tego szkoła, w szczególności stopnia
    > niższego.

    Osobniczo wychowałem się w domu, gdzie wiedza na temat geologii złóż
    piętrzyła się po sufit. Wprost przelawała się z regałów z książkami
    i rulonami papierów. Do tego miała ona pełny backup w głowie -- można
    być pewnym, że nawet więcej niż backup. Rekinem naftowym nie zostałem
    (ale udało się wyedukować przyszłego ministra ropy jednego w ważnych
    nafciarskich krajów).

    > Z tym się zgadzam, ale właśnie o tym piszę wyżej: ktoś uznał,
    > że rybosom to podstawa, a telefonia komórkowa nie. Decyzja
    > najzupełniej arbitralna.

    Tu akurat kryteria są jasne i proste. Rybosom jest elementem świata,
    który nas otacza, a wpływu na niego nie mamy. Możemy tylko poznawać
    i opisywąć. Zeżarliśmy to jabłko z Drzewa Wiadomości -- nie ma wyjścia,
    trzeba dzieciom gadać o rybosomie. Szczegółowe rozwiązania telefonii
    komórkowej, to co innego. Ten niedoskonały twór ludzkiego umysłu kiedyś
    przeminie. Ale same fale elektromagnetyczne -- to znów co innego.

    --
    Jarek