  • 161. Data: 2010-02-06 18:38:11
    Temat: Re: kradzieżpr?du
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 6 Feb 2010 17:31:23 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Napisałem wcześniej, że nie wszystko jest dla mnie w tym jasne, co wcale
    >nie znaczy, że w ogóle nie mam pojęcia na ten temat. Gorąca woda nie
    >miesza się z chłodną, a oddając ciepło i zmieniając temperaturę zmienia
    >swoją gęstość. Hydrostatyka potrafi utrzymać stabilną granicę warstw.
    >Podobne rzeczy dzieją się w jeziorach i oceanach. Jak ktoś zetknął się
    >z tematem, potrafi wyobrazić sobie co dzieje się w kaloryferze.

    Pomyslalby ktos jeszcze ze woda w kaloryferze nie plynie :-)
    Skoro wplywa, to musi wyplywac, wiec i plynie, a po drodze cieplo
    oddaje.

    >No to panowie, do dzieła! Lutować czujniki temeratury, przyklejać co
    >kilka centymetrów do żeberek i łączyć do systemów akwizycji danych.
    >Zajęcie w sam raz na długie zimowe wieczory.

    Ale po co ? Nic to nie da.
    Juz predzej zamontowac sobie nowoczesny grzejnik zamiast zeberek i
    niech spoldzielnia kombinuje jak to rozliczac :-)

    >Ja się tylko z takim spotkałem.

    Moze to byl miernik ciepla ? Podzielnikow takich nie widzialem.

    raczej wyglada to tak: http://www.podzielniki.pl/

    >Jasne, że nie o to. Chodzi o to, by istniał sprawny system regulacji
    >(dla całego budynku), który steruje temperaturą wody w obiegu. I przy
    >otwartych zaworach utrzymuje wszędzie jednolitą temperaturę, np 21°C
    >(a w łazienkach 24°C).

    No ale jesli ja lubie miec 23 C, i jestem gotow za to zaplacic ?
    Albo nie mam pieniedzy albo jestem zielony i wole miec 18 st ?

    >Ja bym się pewnie znalazł wśród tych co mają 18-19°. I zgodziłbym
    >się na rozliczanie "od metra". Oczywiście pod warunkiem zamontowania
    >sprawnego systemu regulacji, a nie "podzielników marnotrawstwa".

    Ale skoro ci odpowiada "od metra", to pewnie i podzielniki ci beda
    odpowiadac, wiec w ogole nie ma problemu.
    Mozesz miec tylko problem taki ze cale te podzielniki kosztuja wiecej
    niz gdyby dzielic "od metra".

    Tak czy inaczej - przy calej swej ulomnosci pomiarowej te podzielniki
    nie sa wcale takie zle, a "wspolczynnik sprawiedliwosci" tez zmniejsza
    zatargi.

    J.

  • 162. Data: 2010-02-06 19:34:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale po co ? Nic to nie da.

    W celach poznawczych. Bo niektórzy w macanie ręką nie wierzą.

    > Juz predzej zamontowac sobie nowoczesny grzejnik zamiast zeberek i
    > niech spoldzielnia kombinuje jak to rozliczac :-)

    Wykombinują, że należy pobierać dodatkową opłatę za nowoczesność.

    > Moze to byl miernik ciepla ? Podzielnikow takich nie widzialem.

    A podzielnik to nie miernik ciepła? Tylko taki niedoskonały, obarczony
    wciąż zmieniającym się systematycznym błędem. Ale gdy wziąć *iloraz*
    odczytów, błąd przestsaje mieć znaczenie -- stąd nazwa "podzielnik".

    > No ale jesli ja lubie miec 23 C, i jestem gotow za to zaplacic ?

    No to zaproponować powiększenie mocy za stosowną dopłatą. Ja jako
    dobry i zgodny sąsiad dałbym się przekonać.

    > Albo nie mam pieniedzy albo jestem zielony i wole miec 18 st ?

    No to sobie przykrącam (bo to mój przypadek, wspomniałem o tym --
    widać niżej). Na zniżkę nie liczę.

    > Ale skoro ci odpowiada "od metra", to pewnie i podzielniki ci beda
    > odpowiadac, wiec w ogole nie ma problemu.
    > Mozesz miec tylko problem taki ze cale te podzielniki kosztuja wiecej
    > niz gdyby dzielic "od metra".

    Ja się spodziewam, że ich instalacja kosztuje więcej niż instalacja
    sprawnej regulacji. Rachunki za energię też są większe.

    > Tak czy inaczej - przy calej swej ulomnosci pomiarowej te podzielniki
    > nie sa wcale takie zle, a "wspolczynnik sprawiedliwosci" tez zmniejsza
    > zatargi.

    Cóż, sprawiedliwość społeczna, to kosztowna rzecz, wszyscy za to płacą.
    Ale zatargi mniejsze, fakt. Ludzie w pewne rzeczy uwierzą łatwiej niż
    w inne.

    --
    Jarek

  • 163. Data: 2010-02-06 19:36:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Jesli tak lubi swieze powietrze to niech otwiera.
    > Tylko niestety to kosztuje, wiec niech za to placi.

    Nie musi kosztować.

    > No coz - wiosna czy latem, jak na zewnatrz jest +10 to moze i tak ..
    > choc wtedy ogrzewa sie w ogole minimalnie. Ale u mnie od miesiaca
    > snieg za oknem lezy. A przez pare dni byl "wielki mroz" i kaloryfery
    > nie wyrabialy.

    Po zsumowaniu opłat za cały rok jakoś tak tyle wychodzi.

    > Aha - jest jeszcze i trzeci skladnik. Samo przylaczenie do sieci EC
    > kosztuje i to sporo. Wiec trzeba zaplacic "za gotowosc".

    Podobno ceny są bandyckie. Ale wszystkie ta uwagi tak samo dotyczą
    lokalnego źródła ciepła.

    --
    Jarek

  • 164. Data: 2010-02-06 19:48:25
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 6 Feb 2010 19:36:09 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Nie musi kosztować.

    Niestety musi - zimne powietrze trzeba ogrzac.

    >Po zsumowaniu opłat za cały rok jakoś tak tyle wychodzi.

    Byc moze, nie probowalem. Tak w ogolnosci wydaje mi sie ze to jest
    kwestia roznicy temperatur wewnetrzna-zewnetrzna, ale jakies sloneczko
    czy inny pobor pradu moze to zaklocic - tzn zmniejszy rachunek
    nieproporcjonalnie :-)

    >Podobno ceny są bandyckie.

    No coz - zawsze wtedy mowie "zrob to sam taniej".
    Grube rury, izolacja, kanaly w ziemii - to wszystko drogo kosztuje.

    >Ale wszystkie ta uwagi tak samo dotyczą lokalnego źródła ciepła.

    Rurka od gazu znacznie tansza, a mozna sobie dowoz ON zorganizowac.
    Jakby tak jeszcze lokalna turbine do generowania pradu .. ciekawe
    jakby sie oplacalo :-)

    J.

  • 165. Data: 2010-02-06 19:57:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 6 Feb 2010 19:34:30 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >A podzielnik to nie miernik ciepła? Tylko taki niedoskonały, obarczony
    >wciąż zmieniającym się systematycznym błędem.

    No wlasnie - niedoskonaly, tani, i dzialajacy na innej zasadzie.

    >No to sobie przykrącam (bo to mój przypadek, wspomniałem o tym --
    >widać niżej). Na zniżkę nie liczę.

    A dlaczego nie ? Naleza ci sie.

    >Ja się spodziewam, że ich instalacja kosztuje więcej niż instalacja
    >sprawnej regulacji.

    No ale sprawna regulacja nie zapewnia indywidualnych potrzeb.
    A brak kontroli zacheca lokatorow do marnotrawstwa

    >Rachunki za energię też są większe.

    Nie bardzo rozumiem .. ale polemizuje - dlaczego niby wieksze ?

    >Cóż, sprawiedliwość społeczna, to kosztowna rzecz, wszyscy za to płacą.
    >Ale zatargi mniejsze, fakt. Ludzie w pewne rzeczy uwierzą łatwiej niż
    >w inne.

    Ale jak pisalem - czesciowo uzasadnione.

    J.

  • 166. Data: 2010-02-06 20:03:16
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Podobno ceny są bandyckie. Ale wszystkie ta uwagi tak samo dotyczą
    > lokalnego źródła ciepła.

    Lokalnego, czyli jakiego ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 167. Data: 2010-02-06 20:05:10
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    J.F. pisze:

    > Jakby tak jeszcze lokalna turbine do generowania pradu .. ciekawe
    > jakby sie oplacalo :-)

    Niektórym się opłaca :>

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_atomowa_Gal
    ena

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 168. Data: 2010-02-06 20:13:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Niestety musi - zimne powietrze trzeba ogrzac.

    A ciepłe można ochłodzić. To się rekuperator nazywa. Więc nie musi.
    Ale nawet zwykłe wietrzenie, to wcale nie jest tak wielki wydatek
    energetyczny jak się wydaje. Powietrze ma małe ciepło właściwe.
    Byle nie wiało niepotrzebnie cały czas i w nadmiarze.

    > No coz - zawsze wtedy mowie "zrob to sam taniej".

    Ja oczywiście tak robię. Ale i tak nie mam innego wyjścia. A ci co
    mają, też coraz częściej robią.

    > Grube rury, izolacja, kanaly w ziemii - to wszystko drogo kosztuje.

    Jeszcze więcej kosztują straty ciepła. O samej organizacji nawet nie
    wspomnę.

    > Rurka od gazu znacznie tansza, a mozna sobie dowoz ON zorganizowac.
    > Jakby tak jeszcze lokalna turbine do generowania pradu .. ciekawe
    > jakby sie oplacalo :-)

    Silnik tłokowy, który napędza generator prądu, a układ chłodzenia
    zasila centralne ogrzewanie -- to już w tej chwili w wielu przypadkach
    jest opłacalnym rozwiązaniem.

    --
    Jarek

  • 169. Data: 2010-02-06 20:15:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > No wlasnie - niedoskonaly, tani, i dzialajacy na innej zasadzie.

    Nie mierzy ciepła?

    > A dlaczego nie ? Naleza ci sie.

    Bo pomiary z tym związane kosztują więcej niż potencjalne oszczędności.
    A gdyby ktoś sobie wymyślił, że chce mieć nie 18°, a na przykład 9°, to
    należy go po prostu eksmitować. Nie nadaje się do mieszkania w budynku
    wielomieszkaniowym.

    > No ale sprawna regulacja nie zapewnia indywidualnych potrzeb.
    > A brak kontroli zacheca lokatorow do marnotrawstwa

    W jaki sposób mogą coś marnotrawić? System ogrzewania nie dostarcza
    więcej, niż potrzeba. A "indywidualne potrzeby" wcale nie sa aż tak
    bardzo zróżnicowane -- dom mieszkalny to nie zoo, w którym obok siebie
    mieszka krokodyl i mors.

    > Nie bardzo rozumiem .. ale polemizuje - dlaczego niby wieksze ?

    Z powodu marnotrawstwa.

    > Ale jak pisalem - czesciowo uzasadnione.

    Całkowicie uzasadnione (nie wiem co, ale się zgadzam) -- chcieliście
    podzielników, to je macie. Skumbrie w tomacie. Pstrąg.

    --
    Jarek

  • 170. Data: 2010-02-06 20:25:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Lokalnego, czyli jakiego ?

    Kocioł gazowy. Kocioł lub piec na olej. Kocioł na...

    --
    Jarek