  • 1. Data: 2016-01-23 21:25:47
    Temat: Re: lampy uv-c
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-01-23 o 15:39, jedrek pisze:
    > Czy każda przeźroczysta świetlówka to uv-c? Czy każda z nich ma zawsze
    > dwa maksima widma światła? Czy moga się zdarzać różne wersje szkła rury
    > w przeźroczystych, bo ponoć tylko kwarcowe szkło przepuszcza uv-c.
    > Tu
    > http://allegro.pl/zarnik-swietlowka-uv-c-hns-4w-g5-p
    uritec-osram-tuv-i5939103587.html
    > podają, że 254 nm i 185 nm
    > Inni podają, że tylko 254nm i że wręcz NIEprzepuszcza 185nm
    > http://allegro.pl/uv-c-promiennik-swietlowka-45cm-ph
    ilips-15w-i5723910499.html

> [...]
    > kasować EPROM-a niż wersja opisana jako 254nm i tłumiąca 185nm? Czyli,
    > że w przypadku drugiej (tłumiącej 185nm) moc fali świetlnej 254nm (przy
    > założeniu, że obie rury są tej samej mocy pobieranej) będzie większa i
    > szybciej skasuje niż ta dwumodowa? Czy raczej są to różnice w mocy dla
    > 254nm na poziomie kilku % bez względu czy wersja dwumodowa czy opisana
    > jako samo 254nm? Dwumodowa prócz kasowania będzie generować produkt
    > uboczny w postaci ozonu?
    > Czy jednak obie się będą tak samo zachowywać, bo opisy to twórczość

    Dla kasowania EPROMów nie ma to praktycznego znaczenia. Pary rtęci
    emitują obie linie (i jeszcze parę innych, ale to też bez znaczenia),
    jeśli szkło obudowy pochłania 185nm, to będziesz miał mniej ozonu, ale
    to nie znaczy, że go nie będzie. Wietrzenie raczej konieczne, paskudnie
    boli głowa.

    P.P.

  • 2. Data: 2016-01-26 22:08:30
    Temat: Re: lampy uv-c, kasowanie EPROM-a
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    Czy świetlówka 4W T5 będzie miała podobną moc promienia UV na mm2 jak
    większa rura np. 11W, 16W?
    Czyli przystawione okienko EPROM-a bezpośrednio do rury 4W dostanie podobą
    dawkę uvc z rury 16W czy też nawet większych, grubszych, dłuższych T8 36W.
    Cóż mi po długiej rurze skoro tylko te mniej więcej 0,25cm2 jest polem
    pochłaniającym w kości promieniowanie, a resztę idzie w "atmosferę". Długa
    rura niepotrzebnie bokiem rozsiewa uvc.

  • 3. Data: 2016-01-26 22:28:22
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-01-26 o 22:08, jedrek pisze:
> [...]
    > 0,25cm2 jest polem pochłaniającym w kości promieniowanie, a resztę idzie
    > w "atmosferę". Długa rura niepotrzebnie bokiem rozsiewa uvc.

    Słuszna uwaga.
    A tak nawiasem: zamierzasz kasować tysiące EPROMów i próbujesz
    zoptymalizować proces kasowania? ;-)
    Dawno już temu kasowałem EPROMy po prostu podstawiając je pod lampę
    bakteriobójczą na jakiś kwadrans. I zupełnie mnie nie obchodziło, czy to
    jest optymalne, nawet nie chciało mi się mierzyć czasu. Chodziło o
    pojedyncze sztuki.

    P.P.

  • 4. Data: 2016-01-28 13:16:14
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "Paweł Pawłowicz"
    > A tak nawiasem: zamierzasz kasować tysiące EPROMów i próbujesz
    > zoptymalizować proces kasowania? ;-)

    Bez przesady, zwykłe cele edukacyjne, 2-3 sztuki :)
    Kiedyś kasowałem przeźroczystą "zawijaną" świetlówką 11W PLS z trzonkiem
    G23.
    Mętlik wprowadzają mi jednak opisy obecnie oferowanych rurek.
    I tak producent http://www.eurosep.com/fichiers-joints/web-osram_hns
    .pdf
    podaje, że rura HNS emituje 254nm, nie ma w ogóle mowy w tabelce katalogu o
    emisji 185nm, a sprzedający
    http://aqua-light.pl/index.php/produkt/swietlowka-pr
    omiennnik-uv-c-osram-hns-4w-g5
    twierdzi, że rura emituje także 185nm czyli zbędną dla mnie wiązkę. Więc
    robi się chaos informacyjny.

    A mi chodzi o sam krótki uv-c.
    Analogia do świetlówek "czarnych" z długim uv-a gdzie wykres wskazuje, że
    one emitują tylko jeden prążek światła z maksimum w okolicy 365nm, czyli
    takim światłem jakim testuje się banknoty i praktycznie żadnych innych
    świetlnych produktów ubocznych.
    http://www.100y.com.tw/pdf_file/18-SANKYO-FP.pdf
    Prążek opisują jako widmo od 315-400nm.

    Więc być może przy przeźroczystych uv-c chodzi o to, że prążek zaczyna się
    od 185nm i osiąga swoje max w 254nm i błyskawicznie spada. Nie ma wykresu
    więc mogę tylko gdybać. Bo może jednak być tak, że ta HNS jednak ma wykres z
    dwoma osobnymi, wyraźnymi prążkami z maksimum dla 185nm i 254nm (?)

    Ktoś ma na składzie to ustrojstwo
    http://www.gotronik.pl/kasowarka-uv-kasownik-do-pami
    eci-eprom-okienkiem-p-51.html?
    Jak tam lampa siedzi? Bo oczywiście twórcy wszelakich stron z tą zabawką
    kopiują bezmyślnie opisy jedni od drugich i ciężko było napisać moc lampy.

  • 5. Data: 2016-01-28 14:23:20
    Od: v...@g...com

    http://ifotos.pl/z/sephhsp

  • 6. Data: 2016-01-28 14:47:44
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-01-28 o 13:16, jedrek pisze:
> [...]
    >
    > Więc być może przy przeźroczystych uv-c chodzi o to, że prążek zaczyna
    > się od 185nm i osiąga swoje max w 254nm i błyskawicznie spada.[...]

    Nie, to są osobne, ostre, linie emisyjne. Wpisz w googlu "low pressure
    mercury lamp" i będziesz miał rysunki. A tak w ogóle, to zrób sobie to:

    https://www.youtube.com/watch?v=IVLQFKL0e9g

    :-)

    P.P.

  • 7. Data: 2016-01-28 15:29:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2016-01-28 o 13:16, jedrek pisze:
    > A mi chodzi o sam krótki uv-c.

    To jest UV-A, czyli ten ktory nie/slabo szkodzi na oczy, bakterie, a
    takze nie kasuje epromow.
    Rtec go nie emituje, czy moze raczej - nie tylko w tym zakresie - stad
    luminofor na sciankach.

    >Nie, to są osobne, ostre, linie emisyjne. Wpisz w googlu "low
    >pressure mercury lamp" i będziesz miał rysunki. A tak w ogóle, to
    >zrób sobie to:

    Czy te lampy sa "low pressure" i na ile te prazki sa rozmyte to mam
    watpliwosci.
    Te "swietlowkowe" to chyba i low, stare "kwarcowki" raczej "high", a
    wtedy i ostrosc zanika.

    Tak czy inaczej - 254nm to jest naturalna linia emisyjna rteci, dobrze
    kasuje epromy, dobrze tez kasuje oczy, i wystarczy tylko dac rure z
    czystego kwarcowego szkla, zeby emitowalo ja na zewnatrz.
    Oczywiscie z naklejka "uwaga szkodliwe promieniowanie" :-)

    J.

  • 8. Data: 2016-01-28 16:12:36
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-01-28 o 15:29, J.F. pisze:
> [...]
    > takze nie kasuje epromow.
    > Rtec go nie emituje, czy moze raczej - nie tylko w tym zakresie - stad

    Ależ oczywiście, że emituje. Prążek 365nm jest chętnie używany w
    polarymetrii, mam nawet filtry interferencyjne wyizolowujące ten prążek.
    Już zabytkowy NRDowski Polamat umożliwiał pomiar przy tej długości fali.

    > Czy te lampy sa "low pressure" i na ile te prazki sa rozmyte to mam
    > watpliwosci.
    > Te "swietlowkowe" to chyba i low, stare "kwarcowki" raczej "high", a
    > wtedy i ostrosc zanika.

    I tu jest problem z nazewnictwem. Stare kwarcówki rzeczywiście często są
    nazywane HP, podobnie jak i obecnie produkowane lampy do celów
    oświetleniowych, ale dla chemika szukającego lampy do spektroskopu to
    wszystko jest LP. "High pressure" zaczyna się od dobrze ponad 100
    atmosfer w lampie podczas jej pracy, wówczas linie emisyjne zlewają się,
    tworząc ciągłe widmo. (Takie lampy już nie są produkowane, zastąpiły je
    lampy deuterowe. Dla utrudnienia identyfikacji, lampy deuterowe
    produkowane jako zamienniki rtęciowych do starych urządzeń są często
    nazywane rtęciowymi wysokociśnieniowymi). Ściślej, można kupić lampę
    wysokociśnieniową (120-130 atmosfer) za chore pieniądze i z pancerną
    obudową bezpieczeństwa, na przykład do fotochemii.

    Zgoda, zgoda.

    P.P.

  • 9. Data: 2016-01-30 21:08:04
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    Oczywiście w typowych pdf-ach nie wspominają ile np. taki 27c64 przewiduje
    teoretycznych zapisów i kasowań.
    1. Czy jest to porównywalne ze współczesnymi EEPROM-ami? Np. 10000 kasowań?
    2. Nigdzie nie ma konkretnych ustaleń którą chwilę uważać, że EPROM-a mamy
    na pewno skasowanego?
    Swego czasu jak dla próbnej kasowarki chciałem ustalić mniej więcej czas
    potrzebny na skasowanie to wstawiałem EPROM cały zapisany zerami i np po 5
    minutach sprawdzałem ile już komórek złapało stan H, a potem po 10 minutach.
    Jak już po tym czasie wszystkie miały H to trzymałem jeszcze kilka minut -
    jako margines dla pewności.
    Bo czy tu czasem nie zachodzi zjawisko jak próg napięć między H i L w
    TTL-ce?
    Czy raczej jest tam duża histereza napięć H-L-H w strukturze pojedynczej
    komórki-bicie pamięci - czyli jak już wskoczyło "H" to już nic nie przerzuci
    go z powrotem na L, bo ładunek komórki mieści się na progu przerzutów stanów
    logicznych (?) Kasowaliśmy w temperaturze X, przechodzimy gdzie indziej a
    tam temperatura o kilkadziesiąt procent inna i nagle cud, "ledwo" skasowany
    EPROM ożywa? I pluje na niektórych bitach z powrotem zerami? :)
    Kasujemy i jak tylko wyłapaliśmy moment skasowania komórki to ona na pewno
    już jest "dobrze" skasowana. Czy może się okazać, że ponieważ dopiero 3
    sekundy temu wskoczyła w komórce jedynka logiczna to ona ma jeszcze te np
    30% ładunku odpowiadającego za dotyczasowy zapisany w niej stan niski L i
    trzeba ją jeszcze profilaktycznie doświetlać?
    Był ze 20 lat temu taki projekt w Praktycznej Elektronice układu, który
    ciągle skanuje komórki kasowanej pamięci i jak wszystkie zejdą na FF to
    koniec kasowania.
    Więc jak to w praktyce jest? Doświetlać dłużej? Czy skoro wskoczyła jedynka
    to komórka na pewno skasowana i nie ma się nad czym rozczulać i można od
    kopa kończyć kasowanie? Bo może tam są jakieś progi typu 5V na załadowanym
    mikro "kondensatorku" komórki daje na jej wyjściu L, a skasowana komórka
    czyli H na wyjściu dopiero osiągnie gdy napięcie na kondensatorze spadnie do
    np. dopiero 0,5V? A z powrotem komórka wskoczy na swoje wyjściowe L wtedy
    gdy na kondensatorze ładunek będzie miał potencjał np. aż 3,9V (?). Czyli
    duży zapas między max napięciem ładunku zaraz po zaprogramowaniu, a
    napięciem które dla niej będzie oznaczać, że dana komórka się wykasowała.

    3. Czy bombardowanie dalej UV EPROM-a mimo, że jest on już skasowany wpływa
    na jego trwałość? Czy zostawiony na naświetlanie (typowa kilkuwatowa rura, a
    nie jakieś bombowe MegaWatowe promieniowanie ;) ) np. przez miesiąc zostanie
    bezpowrotnie zniszczony? Czy raczej są głównie niszczące procesy na
    przejściu ze stanu zaprogramowany-skasowany? A gdy już komórka straciła
    ładunek to już ją niespecjalnie rusza promieniowanie UV?