    From: "vari" <v...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: linia telefoniczna i przepuszczane czestotliwosci
    Date: Thu, 12 Mar 2009 14:43:08 +0100

    > Rozmawiałem z kumplem przez telefon stacjonarny, obaj podpięci kablowo do
    > TP. W pewnej chwili zapiszczał mi alarm w zegarku (na ręce, którą
    > trzymałem słuchawkę) i powiedziałem kumplowi że muszę kończyć, on się
    > zdziwił, że przecież nic nie słyszał. Później zadzwoniłem do niego i
    > odtwarzając dźwięk z zegarka kazałem nagrać rozmowę. Ku zdumieniu
    > faktycznie nie było w ogóle słychać tego pikania. Czy po linii
    > telefonicznej przechodzą tylko dźwięki o określonej częstotliwości?

    Przy obecnych centralach cyfrowych, pasmo akustyczne jest niezmienne i
    ograniczone do zakresu 300 - 3400 Hz.
    To wystarcza aby zrozumiale przesyłać mowę.
    Oczywiscie nie jest to HiFi.
    Radiofonia AM używa pasma akustycznego od około 20 Hz do 4500 Hz.
    Natomiast radiofonia UKF-FM i fonia TV używa pełnego pasma czyli 16 Hz-16000
    Hz.
    Oczywiście to przybliżone liczby bo np na UKF po wprowadzeniu stereofonii,
    pasmo ograniczono (acz jest to niezauwazalne) do 15000 Hz od góry aby unikąć
    zakłóceń z częstotliwoscią pilota 19 kHz.
    Radiofonia AM ma ograniczone pasmo od góry w sposób zblżony do telefonii,
    bowiem w modulacji AM wyższe czestotliwosci akustyczne powodują zajęcie
    szerszego pasma radiowego.
    Aby blisko położone na skali stacje nie zakłócały się wzajemnie, wprowadzono
    to ograniczenie.
    W telefonii jest uzyte minimalne pasmo wystarczajace do transmisji
    zrozumiałej mowy a systemy teletransmisji powodują, że unika się przesyłania
    tego co niepotrzebne aby nie zajmować zasobów.
    Dzieki temu można przesyłać więcej jednoczesnych połączeń danym łączem
    międzycentralowym lub zwielokratnianym abonenckim (wiele rozmów na jednej
    linii a później w pobliżu abonentów nastepuje rozdzielenie w specjalnej
    skrzynce).
    Sama linia miedziana może przesyłać szerokie pasmo ale im szersze pasmo
    chcemy przesłać tym linia musi być krótsza.
    Obecnie na liniach miedzianych pracuje np Neostrada czy Videostrada.
    Same aparaty telefoniczne niejednokrotnie przesyłają szerokie pasmo dzwięku
    (choc nie muszą a nawet nie powinny aby nie wprowadzać potencjalnych
    zakłóceń na wyższych częstotliwościach na linię).
    Dobrej jakości połączeń można było doświaczyć jeszcze kilka lat temu gdy w
    sieci TP spotykało się centrale elektromechaniczne.
    Taka centrala w obrebie swoich numerów, łączyła de facto linie dwóch
    abonentów fizycznie po zestawieniu połączenia. Tylko w swoim obrębie bo z
    reguły z innymi centralami była łączona przy użyciu krotnic albo PCM albo
    dawno temu np VLF SSB (tutaj to dopiero była jakość jak przez rurę od
    odkurzacza).
    Będąc kiedyś podłączonym do takiej centrali, przesyłaliśmy sobie z kumplem
    muzykę.
    Zrobiłem małe interfejsy i leciała muzyka z CD.
    Muszę przyznać iż leciało HiFi.
    Niestety dziś są już same centrale cyfrowe i nawet abonenci tej samej
    centrali są łączeni tylko "cyfrowo" a tu pasmo jest od razu ograniczane do
    standardowego.
    vari