  • 1. Data: 2009-03-12 12:43:42
    Temat: linia telefoniczna i przepuszczane czestotliwosci
    Od: "zwierz internetowy" <a...@i...org>

    Rozmawiałem z kumplem przez telefon stacjonarny, obaj podpięci kablowo
    do TP. W pewnej chwili zapiszczał mi alarm w zegarku (na ręce, którą
    trzymałem słuchawkę) i powiedziałem kumplowi że muszę kończyć, on się
    zdziwił, że przecież nic nie słyszał. Później zadzwoniłem do niego i
    odtwarzając dźwięk z zegarka kazałem nagrać rozmowę. Ku zdumieniu
    faktycznie nie było w ogóle słychać tego pikania. Czy po linii
    telefonicznej przechodzą tylko dźwięki o określonej częstotliwości?

  • 2. Data: 2009-03-12 13:07:05
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "zwierz internetowy" <a...@i...org> napisał w wiadomości

    > faktycznie nie było w ogóle słychać tego pikania. Czy po linii
    > telefonicznej przechodzą tylko dźwięki o określonej częstotliwości?

    No oczywiscie.
    Jak sluchasz radia na UKF (a nawet i na dlugich) to jest roznica miedzy
    glosem osoby mowioacej w studio do mikrofonu a sprawozdawcy mowiacego przez
    telefon.

    Pzodrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-03-12 13:11:02
    Od: "B.G" <b...@w...pl>

    Dnia 12-03-2009 o 13:43:42 zwierz internetowy <a...@i...org>
    napisał(a):

    > Czy po linii telefonicznej przechodzą tylko dźwięki o określonej
    > częstotliwości?

    Po linii nie, tu przechodzą nawet dość wysokie "tony" (wiele MHz), pasmo
    to jest zależne od wielu czynników.
    Natomiast standardowy kanał telekomunikacyjny przesyła tony tylko do
    częstotliwości 3400Hz.

    --
    B.G

  • 4. Data: 2009-03-12 13:38:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "B.G" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > MHz), pasmo to jest zależne od wielu czynników.
    > Natomiast standardowy kanał telekomunikacyjny przesyła tony tylko

    Trzeba by zmierzyc ile zegarek emituje, ale probkowanie w telefonie
    ma 8kHz.
    Jakby zegarek mial 4kHz, to mogloby byc ciekawie.

    J.

  • 5. Data: 2009-03-12 13:43:08
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > faktycznie nie było w ogóle słychać tego pikania. Czy po linii
    > telefonicznej przechodzą tylko dźwięki o określonej częstotliwości?

    Przy obecnych centralach cyfrowych, pasmo akustyczne jest niezmienne i
    ograniczone do zakresu 300 - 3400 Hz.
    To wystarcza aby zrozumiale przesyłać mowę.
    Oczywiscie nie jest to HiFi.
    Radiofonia AM używa pasma akustycznego od około 20 Hz do 4500 Hz.
    Natomiast radiofonia UKF-FM i fonia TV używa pełnego pasma czyli 16 Hz-16000
    Hz.
    Oczywiście to przybliżone liczby bo np na UKF po wprowadzeniu stereofonii,
    pasmo ograniczono (acz jest to niezauwazalne) do 15000 Hz od góry aby unikąć
    zakłóceń z częstotliwoscią pilota 19 kHz.
    Radiofonia AM ma ograniczone pasmo od góry w sposób zblżony do telefonii,
    bowiem w modulacji AM wyższe czestotliwosci akustyczne powodują zajęcie
    szerszego pasma radiowego.
    Aby blisko położone na skali stacje nie zakłócały się wzajemnie, wprowadzono
    to ograniczenie.
    W telefonii jest uzyte minimalne pasmo wystarczajace do transmisji
    zrozumiałej mowy a systemy teletransmisji powodują, że unika się przesyłania
    tego co niepotrzebne aby nie zajmować zasobów.
    Dzieki temu można przesyłać więcej jednoczesnych połączeń danym łączem
    międzycentralowym lub zwielokratnianym abonenckim (wiele rozmów na jednej
    linii a później w pobliżu abonentów nastepuje rozdzielenie w specjalnej
    skrzynce).
    Sama linia miedziana może przesyłać szerokie pasmo ale im szersze pasmo
    chcemy przesłać tym linia musi być krótsza.
    Obecnie na liniach miedzianych pracuje np Neostrada czy Videostrada.
    Same aparaty telefoniczne niejednokrotnie przesyłają szerokie pasmo dzwięku
    (choc nie muszą a nawet nie powinny aby nie wprowadzać potencjalnych
    zakłóceń na wyższych częstotliwościach na linię).
    Dobrej jakości połączeń można było doświaczyć jeszcze kilka lat temu gdy w
    sieci TP spotykało się centrale elektromechaniczne.
    Taka centrala w obrebie swoich numerów, łączyła de facto linie dwóch
    abonentów fizycznie po zestawieniu połączenia. Tylko w swoim obrębie bo z
    reguły z innymi centralami była łączona przy użyciu krotnic albo PCM albo
    dawno temu np VLF SSB (tutaj to dopiero była jakość jak przez rurę od
    odkurzacza).
    Będąc kiedyś podłączonym do takiej centrali, przesyłaliśmy sobie z kumplem
    muzykę.
    Zrobiłem małe interfejsy i leciała muzyka z CD.
    Muszę przyznać iż leciało HiFi.
    Niestety dziś są już same centrale cyfrowe i nawet abonenci tej samej
    centrali są łączeni tylko "cyfrowo" a tu pasmo jest od razu ograniczane do
    standardowego.
    vari

  • 6. Data: 2009-03-12 18:45:43
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

> [...]
    > faktycznie nie było w ogóle słychać tego pikania. Czy po linii
    > telefonicznej przechodzą tylko dźwięki o określonej częstotliwości?

    Takowoż. Pasmo telefoniczne musi być ograniczone, gdyż gdyby szersze
    było, to wzrosły by odpowiednio wymagania transmisyjne, zatem, zmalała
    by przepustowość... nie wiem, jak to fachowo... analogowa, tzn, mniej
    rozmów na tym samym trakcie w tym samym czasie... dziura we łbie, miałem
    to w pamięci...
    Alarm w zegarku, to czestotliwość dość wysoka akustycznie - i nie zdziw
    się, jeśli np. nie usłyszy tego stara babcia, czy dziadek - ich granica
    słyszalności może wypadać poniżej czestotliwości piszczka.
    Standardowo pasmo telefoniczne jest położone między 300 a 3400 Hz, tak w
    Polsce było/jest. Jakość przekazu zależy od dynamiki, dodatkowo, w
    urządzeniach telefonii nośnej stosuje się kompresję dynamiki, aby nie
    przesterować mieszaczy, wzmacniaczy, poza tym, liniowość pasma w
    telefonii nośnej jest gorsza, niż na traktach cyfrowych, z reguły.
    Chociaż, jeśli trakt jest dobrze wyregulowany, wystrojony, z
    niskoszumnymi wzmacniaczami, to wtedy do odróżnienia czy to nośna, czy
    cyfra potrzebne było by naprawde wprawne ucho.
    Szumy - zwykle na nośnej, im więcej przemian po drodze (heterodyna,
    modulacja SSB (jednowstęgowa AM, nie mylić z tłumieniem nośnej, choć w
    telefonii nośna jest tłumiona).

    Standardowe pasmo to 300-3400, ale w starszych rozwiązanianiach
    spotykało się pasmo jeszcze węższe, gdzie dół przesuwało się do 500 Hz
    nawet, a górę, nawet do 1800-1900, to tam, gdzie ważne było głównie
    zrozumieć, co mówi druga strona. Takowoż, odpowiednio sie kształtowało
    sygnał, aby po zawężeniu pasma był nadal zrozumiały.

    Czy po linii - to sprawa urzadzeń transmisyjnych, bo po zwykłej parze do
    centrali dociera pasmo ograniczone jedynie możliwościami mikrofonu, czy
    komponentów w układzie aparatu, oraz pojemnością przewodów linii
    względem siebie, oraz ziemi. Przy komutacji analogowej, udało mi się, na
    odcinku liczącym łącznie ok. hmm... Na mój szacunek, ok 5 km, po
    przejściu przez 6 central... nadal było słychać górę z puszczonego
    generatora, 15 kHz.
    Z jednym z tutaj uczestniczących, choć obecnie nie piszących, w roku
    1994 robiłem próby, czy po trakcie cyfrowym przejdzie 3825 Hz, jedyne,
    co było słychać, i to cicho, to chyba produkty mieszania, korespondent
    zapewniał, że daje ostro czadu, nie czadowało u mnie. Trasa (wg. ACMM)
    Katowice - Warszawa.
    Zapewne Twój zegarek piszczy powyżej przepisowych 3400 Hz, przez co
    trakt nie przenosi tego.

    --
    Na wiadomości z Quoted-Printable nie odpowiadam.

  • 7. Data: 2010-05-26 07:05:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "vari" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Przy obecnych centralach cyfrowych, pasmo akustyczne jest
    > niezmienne i ograniczone do zakresu 300 - 3400 Hz.
    > To wystarcza aby zrozumiale przesyłać mowę.

    Przy czym filtry nigdy nie sa idealne.
    Modemy V34 koduja sygnal az do 3429 baud, co teoretycznie daje al
    do 7kHz w prazku podstawowym.

    Przy probkowaniu i transmisji 8ksps, wszystko co jest powyzej 4kHz
    zaczelo by aliasowac i piszczec, wiec ostry filtr bylby bardzo
    przydatny .. czyli trzeba zegarek na czestociomierz i sprawdzic ile
    wysyla - 3, 4 czy 5kHz.
    Takie male piezoglosniczki najlepiej dzialaja na wysokich
    czestotliwosciach :-)

> [...]

    > pasmo dzwięku (choc nie muszą a nawet nie powinny aby nie
    > wprowadzać potencjalnych zakłóceń na wyższych częstotliwościach

    Nie ma szans na taki ostry filtr w prostym aparacie.
    Choc aparaty nie sa juz takie proste :-)
    W sumie .. jesli aparat ISDN to juz on musi ciac pasmo ..

    J.