    From: "Sempiterna" <r...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: linia telefoniczna i przepuszczane czestotliwosci
    Date: Thu, 12 Mar 2009 19:45:43 +0100

    Użytkownik "zwierz internetowy" <a...@i...org> napisał w
    wiadomości news:gpb0iv$pho$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Rozmawiałem z kumplem przez telefon stacjonarny, obaj podpięci kablowo
    > do TP. W pewnej chwili zapiszczał mi alarm w zegarku (na ręce, którą
    > trzymałem słuchawkę) i powiedziałem kumplowi że muszę kończyć, on się
    > zdziwił, że przecież nic nie słyszał. Później zadzwoniłem do niego i
    > odtwarzając dźwięk z zegarka kazałem nagrać rozmowę. Ku zdumieniu
    > faktycznie nie było w ogóle słychać tego pikania. Czy po linii
    > telefonicznej przechodzą tylko dźwięki o określonej częstotliwości?

    Takowoż. Pasmo telefoniczne musi być ograniczone, gdyż gdyby szersze
    było, to wzrosły by odpowiednio wymagania transmisyjne, zatem, zmalała
    by przepustowość... nie wiem, jak to fachowo... analogowa, tzn, mniej
    rozmów na tym samym trakcie w tym samym czasie... dziura we łbie, miałem
    to w pamięci...
    Alarm w zegarku, to czestotliwość dość wysoka akustycznie - i nie zdziw
    się, jeśli np. nie usłyszy tego stara babcia, czy dziadek - ich granica
    słyszalności może wypadać poniżej czestotliwości piszczka.
    Standardowo pasmo telefoniczne jest położone między 300 a 3400 Hz, tak w
    Polsce było/jest. Jakość przekazu zależy od dynamiki, dodatkowo, w
    urządzeniach telefonii nośnej stosuje się kompresję dynamiki, aby nie
    przesterować mieszaczy, wzmacniaczy, poza tym, liniowość pasma w
    telefonii nośnej jest gorsza, niż na traktach cyfrowych, z reguły.
    Chociaż, jeśli trakt jest dobrze wyregulowany, wystrojony, z
    niskoszumnymi wzmacniaczami, to wtedy do odróżnienia czy to nośna, czy
    cyfra potrzebne było by naprawde wprawne ucho.
    Szumy - zwykle na nośnej, im więcej przemian po drodze (heterodyna,
    modulacja SSB (jednowstęgowa AM, nie mylić z tłumieniem nośnej, choć w
    telefonii nośna jest tłumiona).

    Standardowe pasmo to 300-3400, ale w starszych rozwiązanianiach
    spotykało się pasmo jeszcze węższe, gdzie dół przesuwało się do 500 Hz
    nawet, a górę, nawet do 1800-1900, to tam, gdzie ważne było głównie
    zrozumieć, co mówi druga strona. Takowoż, odpowiednio sie kształtowało
    sygnał, aby po zawężeniu pasma był nadal zrozumiały.

    Czy po linii - to sprawa urzadzeń transmisyjnych, bo po zwykłej parze do
    centrali dociera pasmo ograniczone jedynie możliwościami mikrofonu, czy
    komponentów w układzie aparatu, oraz pojemnością przewodów linii
    względem siebie, oraz ziemi. Przy komutacji analogowej, udało mi się, na
    odcinku liczącym łącznie ok. hmm... Na mój szacunek, ok 5 km, po
    przejściu przez 6 central... nadal było słychać górę z puszczonego
    generatora, 15 kHz.
    Z jednym z tutaj uczestniczących, choć obecnie nie piszących, w roku
    1994 robiłem próby, czy po trakcie cyfrowym przejdzie 3825 Hz, jedyne,
    co było słychać, i to cicho, to chyba produkty mieszania, korespondent
    zapewniał, że daje ostro czadu, nie czadowało u mnie. Trasa (wg. ACMM)
    Katowice - Warszawa.
    Zapewne Twój zegarek piszczy powyżej przepisowych 3400 Hz, przez co
    trakt nie przenosi tego.

    --
    Na wiadomości z Quoted-Printable nie odpowiadam.