  • 11. Data: 2019-11-22 00:02:53
    Temat: Re: magnetofony
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Ale też symetria nie musiała być.
    >
    > Po pierwsze: stare stereo to było tak, że poszczególne linie z miksera
    > szły albo na jeden kanał, albo na drugi kanał. Nie używało się panoramy.
    > Obrazowo mówiąc: Mietek darł mordę tylko w lewym kanale, Zośka wyła z
    > prawego głośnika, hammond brzęczał w lewym, a perkusja tłukła się w prawym.
    > Drugi aspekt: jak nie miało się porównania z przyzwoitym sprzętem, to
    > nie bolało aż tak bardzo.

    Na wczesnych płytach tych czterech gości z Liverpoolu podział na
    lewą i prawą stronę słychać bardzo wyraźnie. Choć i tam czasem coś
    zmiksowali do środka. My jednak byśliśmy mocno zapóźnieni, ten cały
    Mister-Hit pojawił się gdy płyty bywały już nagrywane bardziej
    współcześnie.

    Jarek

    --
    Moja ulica murem podzielona
    Świeci neonami prawa strona

  • 12. Data: 2019-11-22 10:35:50
    Od: Marek <t...@f...pl>

    W dniu 21.11.2019 o 22:50, Irokez pisze:
> [...]
    elektronikę z drugiego i oczywiście

    > o rzesz.. a myślałem że tylko ja taki pozytywnie "pierdolnięty" byłem aby to
    przerabiać ;)

    A ja w swoim RMS-817 zrobiłem przeróbkę w torze nagrywania polegającą na rozpięciu
    sprzężenia
    zwrotnego od automatycznej regulacji poziomu nagrywania (jak w dyktafonach) i
    wprowadzeniu
    ręcznej regulacji poziomu przy użyciu potencjometru od balansu (po jego "odpięciu" od
    toru
    odtwarzania, bo po ch.. ten balans). Automatyka ta była bardzo szkodliwa dla jakości
    nagrywania
    muzyki, bo wprowadzała kompresję dynamiki i jak coś nagrałem z radia, to potem przy
    odtwarzaniu
    perkusja (głównie centrala) fatalnie brzmiała (takie "pff, pff", zamiast twardego
    "bum, bum"),
    a techno to było zmasakrowane.
    Co ciekawe, RMF MAXX tak kijowo nadaje muzykę, bo puszczają przez jakieś
    kompresory dynamiki,
    byle było jak najgłośniej, a dynamika to tam ch...
    Dodatkowo przerobiłem moduł wskaźnika wysterowania (z linijką diodową), który
    oryginalnie
    pokazywał poziom wysterowania przy odtwarzaniu z taśmy i radia, żeby pokazywał też
    poziom
    nagrywania.
    Dziś leży na strychu zakurzony...

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 13. Data: 2019-11-22 10:54:10
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Fri, 22 Nov 2019 00:02:53 +0100, Jarosław Sokołowski pisze:

    > Na wczesnych płytach tych czterech gości z Liverpoolu podział na
    > lewą i prawą stronę słychać bardzo wyraźnie. Choć i tam czasem coś
    > zmiksowali do środka.

    Powiedzmy to wprost. Już za późnego Gomułki sir Martin miksował płyty
    tym panom korzystając z dobrodziejstw pełnej panoramy.

    > My jednak byśliśmy mocno zapóźnieni, ten cały Mister-Hit pojawił się
    > gdy płyty bywały już nagrywane bardziej współcześnie.

    A tow. Gierek już przyszedł na gotowe.

    k.

  • 14. Data: 2019-11-22 15:05:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Gajdemski napisał:

    > Powiedzmy to wprost. Już za późnego Gomułki sir Martin miksował płyty
    > tym panom korzystając z dobrodziejstw pełnej panoramy.

    > A tow. Gierek już przyszedł na gotowe.

    Można jeszcze wspomnieć, że takie binarne miksowanie stosowano czasem do
    pewnych celów z pełną premedytacją. Bodaj najbardziej znanym przykładem
    jest pojedynek dwóch perkusistów: Maxa Roacha i Buddy'ego Richa. Posadzono
    ich przy mikrofonach obu kanałów, a oni z właściwą sobie maestrią walili
    w swoje bębny. Napis "STEREO" zajmuje eksponowane miejsce na okładce płyty.
    To akurat schyłkowy Gomułka. A potem druga rzecz -- Friday Night in San
    Francisco, z czasu "kulminacji jaruzelskiej". Tam było nieco trudniej, ale
    dało się tak zrobić, by Al Di Meola, John McLaughlin i Paco de Lucia byli
    odróżniani (również) po kierunku dźwięku.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2019-11-22 19:45:05
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Ja przerabiałem gramofony Mister-Hit na sprzęt stereofoniczny. Gdzieś
    > tak w połowie szkoły podstawowej to miało miejsce. Wtedy na rynku nie
    > było jeszcze prawie wcale urządzeń stereofonicznych. Ten Mister-Hit to
    > taki pierwszy powiew nowoczesności z czasów wczesnego Gierka.

    Miałem, nie dotrwał do przeróbki. Może dlatego że same pocztówki
    dźwiękowe mieliśmy zamiast płyt. A i inny typ muzyki mi podchodził.

    Tak więc
    > ustawiała się do mie długa kolejka kolegów ze szkoły, by móc tej całej
    > stereofonii w domu zaznać. Dodam, że sam żem na koncept przeróbki wpadł.
    >
    > Ów Mister-Hit miał wkładkę streofoniczną, ale głośnik był jeden. Miał
    > też wyjście DIN, pięciobolcowe, do podłączenia zewnętrznego wzmacniacza.
    > Fabrycznie w gnieżdzie tym tkwiła zaślepka zwierająca kanał lewy i prawy.

    Było jak mówisz,kapsel ze zworą.
    Fajne czasy to były :) Bomisów z workami elektroniki z których składało
    się "coś" :)

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 16. Data: 2019-11-22 21:25:38
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Fri, 22 Nov 2019 15:05:52 +0100, Jarosław Sokołowski pisze:
> [...]
    > w swoje bębny. Napis "STEREO" zajmuje eksponowane miejsce na okładce płyty.

    Wszystko się zgadza za wyjątkiem tego, iż ciekawa ta płyta nagrana
    została w czasie, gdy tow. Wiesława od pewnego grudniowego dnia dzieliła
    ponad dekada.

> [...]
    > dało się tak zrobić, by Al Di Meola, John McLaughlin i Paco de Lucia byli
    > odróżniani (również) po kierunku dźwięku.

    Myślę, że podobne realizacje można datować nawet na okres reform
    gabinetu Rakowskiego. Nie zmienia to faktu, że współcześnie rozumianą
    stereofonią aktyw partyjny cieszyć się mógł już w okresie III planu
    pięcioletniego (albo i wcześniej). Zbliżoną ewolucję w wykorzystaniu
    stereofonii można zaobserwować też w kinie. A jest to najważniejsza ze
    sztuk...

    k.

  • 17. Data: 2019-11-22 21:39:33
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    > pojedynek dwóch perkusistów: Maxa Roacha i Buddy'ego Richa.
    >
    > Al Di Meola, John McLaughlin i Paco de Lucia
    ? (C) ? ciach, ciach, ciach-Ciach-CIACH! ?
    Ooo żesz, pomyśleć, że jakieś tam /kiss'y/
    /Bee Gees'y/, czy inne syfi-lisy zarabiają i kilkaset razy więcej, a
    mogliby za powyższymi mistrzami walizki nosić, tyle "umieją"!

    Na mnie zaś wielkie wrażenie zrobił koncert na JJ Pana Jack
    DeJohnette'a, grał na tym /co się nawinie/, a na wszystkim po
    mistrzowsku. Boszszsz, a niektórzy całe życie nie nauczą się z której
    strony trzymać gitarę. Inni poświęcają życia pół, i mistrzami jednak
    zostają, ale jednego instrumentu. Nie ganię, tylko miernoty na to
    zasługują. Ale gdybym ja umiał na /klawiszowcach/ chocia, eeech...

    --
    Matematyka to księżniczka: jest taka... piękna!
    Fizyka to prawdziwa potęga.

  • 18. Data: 2019-11-22 22:18:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 21 Nov 2019 18:01:07 +0100, Cezary Grądys napisał(a):

    > O ile ja pamiętam, to generator prądu podkładu miał dość dużą amplitudę
    > napięcia. Na praktykach dali mi do zmontowania na pająka i sobie
    > mierzyłem ;) Prawie to 40 lat temu, ale chyba ze 30V było.

    Jakos podobnie pamietam ... ale to byl przy okazji generator pradu
    kasowania. Prad podkladu to tylko funkcja uboczna.

    > Raczej tam szumy tranzystorów nie powinny być znaczące.

    Tez mi sie tak wydaje ... ale przeciez szumy to szumy, nie wazne skad,
    a szumia.
    Ale, od tego generatora do glowicy zapisujacej spory tlumik.

    J.