  • 1. Data: 2019-11-19 19:23:55
    Temat: magnetofony
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Tak sie zastanawiam, kaseciaki robiono u nas od połowy lat 70 tych przez
    20 lat. We wszystkich które pamiętam stopień wejsciowy, generator prądu
    podkładu były zrobione na tranzystorach. Najczęściej nie jakiś
    super niskoszumnych, tylko na jakiś badziewiach typu bc238. Dlaczego
    nasze CEMI nie umiało tych stopni zintegrować do jakiegoś scalaka.
    Przecież, pasmo tam jest prawie żadne, (to jest de facto filtr
    dolnoprzepustowy), rezystory w kolektorach miały klikanascie k, więc
    szumiały aż miło. Jakieś źródło prądowe w ich miejsce by tylko pomogło.

  • 2. Data: 2019-11-19 20:09:00
    Temat: Re: magnetofony
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.11.2019 19:23, yorgus wrote:

    > szumiały aż miło.

    Generator podkładu szumiał powiadasz?
    Może ktoś robił eksperymenty i wstawił coś innego nie ruszając reszty toru?
    Ja jedyne co tuningowałem to oczywiście głowica Alpsa i wymiana silnika
    z regulatorem obrotów, bo te oryginalne albo miałem pecha albo byłem
    przewrażliwiony - doprowadzały mnie do szału.
    Jako bardzo początkujący elektronik przerobiłem sobie MK125 na stereo -
    dokładając elektronikę z drugiego i oczywiście nową głowicę.

    --
    Mirek.

  • 3. Data: 2019-11-20 01:11:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yorgus" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >super niskoszumnych, tylko na jakiś badziewiach typu bc238. Dlaczego
    >nasze CEMI nie umiało tych stopni zintegrować do jakiegoś scalaka.

    Nie kupilo licencji, to nie potrafilo :-)
    A moze policzylo, ze wiecej zarobi na tranzystorach niz na jednym
    scalaku :-)

> [...]
    >dolnoprzepustowy), rezystory w kolektorach miały klikanascie k, więc
    >szumiały aż miło. Jakieś źródło prądowe w ich miejsce by tylko

    Te rezystory tak szumia ?
    O ile pamietam, to raczej tranzystory szumialy.

    A jesli cemi nie potrafilo zrobic niskoszumnych tranzystorow, to czemu
    mialoby zrobic niskoszumny scalak ?

    Prad podkladu to raczej nie wymagal niskoszumnego ... chociaz .. kto
    wie, moze ... trzeba by sprawdzic.

    No i sama tasma szumiala bardzo, wiec moze do czasow metalu nie bylo
    sie o co bic ...

    J.

  • 4. Data: 2019-11-20 03:13:46
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 20.11.2019 o 01:11, J.F. pisze:
    > A jesli cemi nie potrafilo zrobic niskoszumnych tranzystorow, to
    > czemu mialoby zrobic niskoszumny scalak ?

    Gdziesik zasłyszałem, że nasi postanowili skopiować jakiś wyrób
    Telefunken'a. Zbadali oryginał, i zrobili tak, jak to się wydawało, że
    "tak samo". Ale działało baaardzo kiepsko. Po dłuuugich analizach
    okazało się, że przyczyna w kondensatorach. Germańskie były
    bezindukcyjne, tzn. wpierw składano folię na pół, i dopiero złożoną
    nawijano, w efekcie czego miały indukcyjność znikomą. Zaś nasi nie
    dostrzegli tego niuansu, i kondziołki zafasowano o tej samej pojemności,
    acz nie-zerowej indukcyjności. I wyszła /kaszana/!

    --
    Matematyka to księżniczka: jest taka... piękna!
    Fizyka to prawdziwa potęga.

  • 5. Data: 2019-11-20 08:51:56
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-11-19 20:09, Mirek wrote:

> [...]
    > z regulatorem obrotów, bo te oryginalne albo miałem pecha albo byłem
    > przewrażliwiony - doprowadzały mnie do szału.

    Spoko, nasze silniki były do dupy i tyle!
    Nawet na forum unitraklub zalecają wymianę na japońskie.

    Włodek

  • 6. Data: 2019-11-21 18:01:07
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 19.11.2019 o 20:09, Mirek pisze:

> [...]
    > Jako bardzo początkujący elektronik przerobiłem sobie MK125 na stereo -
    > dokładając elektronikę z drugiego i oczywiście nową głowicę.

    O ile ja pamiętam, to generator prądu podkładu miał dość dużą amplitudę
    napięcia. Na praktykach dali mi do zmontowania na pająka i sobie
    mierzyłem ;) Prawie to 40 lat temu, ale chyba ze 30V było.
    Raczej tam szumy tranzystorów nie powinny być znaczące.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 7. Data: 2019-11-21 20:43:54
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Tue, 19 Nov 2019 20:09:00 +0100, Mirek <m...@n...dev> napisal:

    > Generator podkładu szumiał powiadasz?
    oczywiście ze dla generatora to nie ma znaczenia, ale można
    go było tez wrzucic do scalaka. W sumie tam bylo duzo elementow rc,
    i dziwi mnie że oplacało sie to robic na elementach dyskretnych jak
    dużo bardziej analogowe scalaki robili. Ale faktycznie, te bardziej
    złożone to były kopie zachodnich, więc prawdpodowbnie sami \
    niczego nie umieli wymyśleć, tylko pewnie kopiowali maski bez
    większego zrozumienia.
    Kojarzycie w ogóle jakieś polskie scalaki z CEMI, które by
    nie były kopią zachodnich ? Nawet 1111 to była kopia.

  • 8. Data: 2019-11-21 22:50:39
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2019-11-19 o 20:09, Mirek pisze:

    > Jako bardzo początkujący elektronik przerobiłem sobie MK125 na stereo -
    > dokładając elektronikę z drugiego i oczywiście nową głowicę.

    o rzesz.. a myślałem że tylko ja taki pozytywnie "pierdolnięty" byłem
    aby to przerabiać ;)
    Najgorsze dla mnie było dostosowanie mocowania głowicy.
    Ze starej elektroniki tylko napęd silnika, generator prądu podkładu i
    przełącznik odczyt/zapis pozostał, cała reszta robiłem nową płytkę i
    elektronikę, którą wzorowałem na schemacie z Radioelektronika od
    magnetofonu chyba M-8010 (schemat z błędem oczywiście to się naszukałem
    czemu nie gra). Tylko scalaka Dolby-NR zapomnij aby zdobyć, więc było
    bez niego. Zamiast głośnika wszedł zasilacz i 2 wskaźniki wychyłowe aby
    dobrać poziom nagrywania.

    A potem jak rodzice spali po nocach nagrywałem z Amatora Stereo Unitry :)

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2019-11-21 23:26:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Irokez napisał:

    > o rzesz.. a myślałem że tylko ja taki pozytywnie "pierdolnięty" byłem
    > aby to przerabiać ;)

    Ja przerabiałem gramofony Mister-Hit na sprzęt stereofoniczny. Gdzieś
    tak w połowie szkoły podstawowej to miało miejsce. Wtedy na rynku nie
    było jeszcze prawie wcale urządzeń stereofonicznych. Ten Mister-Hit to
    taki pierwszy powiew nowoczesności z czasów wczesnego Gierka. Tak więc
    ustawiała się do mie długa kolejka kolegów ze szkoły, by móc tej całej
    stereofonii w domu zaznać. Dodam, że sam żem na koncept przeróbki wpadł.

    Ów Mister-Hit miał wkładkę streofoniczną, ale głośnik był jeden. Miał
    też wyjście DIN, pięciobolcowe, do podłączenia zewnętrznego wzmacniacza.
    Fabrycznie w gnieżdzie tym tkwiła zaślepka zwierająca kanał lewy i prawy.
    Ludzie mieli wtedy w domu radia, co za wzmacniacz mogły robić, ale one
    też były monofoniczne. Wziąłem tedy wtyczkę DIN pięciobolcową i gniazdo
    takież, połączyłem kanał prawy wtyczki z lewym gniazdka, z czego powstała
    przejściówka pozwalająca na słuchanie stereofoniczne z głosnika gramofonu
    i radia.

    Ktoś powie, że tam symetrii nie było, więc pomysł do bani. Otóż jeszcze
    wcześniej fabryki (w Ameryce) produkowały radia stereofoniczne. W czasach
    gdy nie było jeszcze regularnych transmisji stereo. Ale płyty były, ich
    można było słuchać. A czasem jakaś rozgłośnia organizowała okazjonalną
    transmisję stereo -- jeden kanał szedł na UKF, drugi na AM. I te sprzęty
    dawały sie skonfigurować do odbioru takich programów.

    Jarek

    --
    Lecz radio, jak wiecie, | Pudło to zamienię
    Bardzo trzeszczy w lecie... | Na żywe stworzenie."

  • 10. Data: 2019-11-21 23:52:53
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > (...)
    > Ktoś powie, że tam symetrii nie było, więc pomysł do bani. Otóż jeszcze
    > (...)

    Ale też symetria nie musiała być.

    Po pierwsze: stare stereo to było tak, że poszczególne linie z miksera
    szły albo na jeden kanał, albo na drugi kanał. Nie używało się panoramy.
    Obrazowo mówiąc: Mietek darł mordę tylko w lewym kanale, Zośka wyła z
    prawego głośnika, hammond brzęczał w lewym, a perkusja tłukła się w prawym.
    Drugi aspekt: jak nie miało się porównania z przyzwoitym sprzętem, to
    nie bolało aż tak bardzo.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam