    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: mikrokontroler military/(aero)space 8bit
    Date: Mon, 08 Feb 2010 21:39:59 +0100

    SM wrote:

    > Witam,
    >
    > Poszukuję mikrokontrolerka, niewielkiego, 8bit,
    > coś w stylu 8051, AVR8bit, itp ale w wersji
    > military/(aero)space, a dokładniej to tylko "space".
    >
    > Narazie nie wiem jakie dokładnie miałby mieć
    > wymagania, ale zapewne:
    > - temp. -55..+125 st.C. (to ma nawet ATmega32)
    > - zapewne OTP, bo nie wiem jaki wpływ będzie miało
    > promieniowanie kosmiczne na FLASH
    > - niewielki pobór prądu.
    >
    > Co ciekawe, tutaj wyczytałem:
    >
    > http://www.microcontroller.com/news/microchip_SuitSa
    t1_NASA.asp

    > że poszedł nawet PIC18F8722.
    >
    > Czy ktoś się orientuje, czego właściwie można by
    > użyć? Coś niewielkiego, 8bit.

    Niska orbita czy przestrzeń międzyplanetarna? Na jak długo? "Zyciowo ważne",
    czy może się czasem mylić?
    FLASH nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem, OTP jeszcze gorszym, chyba, że
    włożysz trochę pomyślunku. Procesor jest prawie obojętny, jak wystarczy 8051
    to bierz, najlepiej w wersji PROM,
    Na pokładzie ISS jest kupa IBM790 laptopów z FLASH-PROMami na burcie.Nasz
    Dolch też nie miał żadnych problemów z przekłamaniami we Flashu. Seryjne
    EEPROMy na naszych kartach są jednak programowane na nowo (z twardego dysku)
    przy każdym starcie urządzenia. OK, przy max. 1000 startach programu przez 8
    lat można sobie na to pozwolić.
    Największym problemem jest robota papierkowa. Możesz coś więcej napisać co
    robisz i gdzie to ma lecieć?
    W przypadku agencji kosmicznych musisz zrobić testy na wibracje, gazowanie,
    palność w atmosferze tlenowej, trucizny, stabilność mechaniczną,
    bezpieczeństwo aktywne i pasywne, i cyliony innych rzeczy.

    Waldek