  • 1. Data: 2010-02-08 17:49:46
    Temat: mikrokontroler military/(aero)space 8bit
    Od: SM <b...@k...com.pl>

    Witam,

    Poszukuję mikrokontrolerka, niewielkiego, 8bit,
    coś w stylu 8051, AVR8bit, itp ale w wersji
    military/(aero)space, a dokładniej to tylko "space".

    Narazie nie wiem jakie dokładnie miałby mieć
    wymagania, ale zapewne:
    - temp. -55..+125 st.C. (to ma nawet ATmega32)
    - zapewne OTP, bo nie wiem jaki wpływ będzie miało
    promieniowanie kosmiczne na FLASH
    - niewielki pobór prądu.

    Co ciekawe, tutaj wyczytałem:

    http://www.microcontroller.com/news/microchip_SuitSa
    t1_NASA.asp

    że poszedł nawet PIC18F8722.

    Czy ktoś się orientuje, czego właściwie można by
    użyć? Coś niewielkiego, 8bit.

    Pozdrawiam,
    SM

  • 2. Data: 2010-02-08 18:10:01
    Temat: Re: mikrokontroler military/(aero)space 8bit
    Od: Paweł Sujkowski <p...@n...com>

    Witam

    Konkretnej rekomendacji ci nie podam, ale może zacząć tutaj:

    http://klabs.org/index_klabs_dot_org.htm

    Informacje niestety z przed kilku lat, ale nie pytasz przecież o quad
    core 64 bit.
    TI ma u siebie trochę produktów z tego segmentu, można też ewentualnie
    myśleć o soft-core do jakiegoś FPGA. Zdaje się Actel coś miał. Pozdrawiam.

    Paweł

  • 3. Data: 2010-02-08 18:47:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan SM napisał:

> [...]
    t1_NASA.asp

    > że poszedł nawet PIC18F8722.
    >
    > Czy ktoś się orientuje, czego właściwie można by

    W swoim czasie NASA skupowała płyty główne od PC/XT celem pozyskania
    procesorów i8088. Bo dobrze przetestowane i ze względu na szerokość
    ścieżki odporne na promieniowanie kosmiczne. Pathfinder wysłany na
    Marsa miał w sobie Z80. Też z podobnych powodów. Może też pójść tą
    drogą? Stary, poczciwy i stylowy 8051 nie spełnia wymagań?

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2010-02-08 19:52:23
    Od: "VSS" <n...@v...pl>

    SM wrote:
> [...]
    t1_NASA.asp

    > że poszedł nawet PIC18F8722.
    >
    > Czy ktoś się orientuje, czego właściwie można by

    jak wysoko chcesz lecieć ?? jak nie wyżej niż 30km to atmega 8 swobodnie
    daje rade. kilkanaście razy ten proc jak i podobne wysłałem nawet powyżej
    30km i działały bez problemu, wróciły całe i zdrowe.

    --
    VSS
    http://vss.pl

  • 5. Data: 2010-02-08 20:39:59
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    SM wrote:

> [...]
    t1_NASA.asp

    > że poszedł nawet PIC18F8722.
    >
    > Czy ktoś się orientuje, czego właściwie można by

    Niska orbita czy przestrzeń międzyplanetarna? Na jak długo? "Zyciowo ważne",
    czy może się czasem mylić?
    FLASH nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem, OTP jeszcze gorszym, chyba, że
    włożysz trochę pomyślunku. Procesor jest prawie obojętny, jak wystarczy 8051
    to bierz, najlepiej w wersji PROM,
    Na pokładzie ISS jest kupa IBM790 laptopów z FLASH-PROMami na burcie.Nasz
    Dolch też nie miał żadnych problemów z przekłamaniami we Flashu. Seryjne
    EEPROMy na naszych kartach są jednak programowane na nowo (z twardego dysku)
    przy każdym starcie urządzenia. OK, przy max. 1000 startach programu przez 8
    lat można sobie na to pozwolić.
    Największym problemem jest robota papierkowa. Możesz coś więcej napisać co
    robisz i gdzie to ma lecieć?
    W przypadku agencji kosmicznych musisz zrobić testy na wibracje, gazowanie,
    palność w atmosferze tlenowej, trucizny, stabilność mechaniczną,
    bezpieczeństwo aktywne i pasywne, i cyliony innych rzeczy.

    Waldek

  • 6. Data: 2010-02-08 20:50:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Seryjne EEPROMy na naszych kartach są jednak programowane na nowo
    > (z twardego dysku) przy każdym starcie urządzenia.

    Z twardego dysku? Mam nadzieję, że on nie jest tam specjalnie po to.
    Bo chyba lepiej programować z drugiego EEPROMa (a następnie ten drugi
    z pierwszego). Zawsze to trochę zaoszczędzonej masy wynoszonej w kosmos.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2010-02-08 21:40:53
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Z twardego dysku? Mam nadzieję, że on nie jest tam specjalnie po to.
    > Bo chyba lepiej programować z drugiego EEPROMa (a następnie ten drugi
    > z pierwszego). Zawsze to trochę zaoszczędzonej masy wynoszonej w kosmos.

    nie. EEPROMy są na kartach w komputerze (z Windowsem 2000 na burcie), więc
    dysk jest i tak. Do tego dysk zmienny, na którym przesyłamy dane z kosmosu
    na ziemię.
    Kolega przesyła dane na kartach SD. Zapisuje wszystko 16 razy w różnych
    blokach karty. Na razie nie miał żadnych problemów i dane dawało się zawsze
    zrekonstruować. Ale on ma góra 20-30kB danych, my do 60GB.

    Waldek

  • 8. Data: 2010-02-08 21:56:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > nie. EEPROMy są na kartach w komputerze (z Windowsem 2000 na burcie),
    > więc dysk jest i tak. Do tego dysk zmienny, na którym przesyłamy dane
    > z kosmosu na ziemię.

    Myślałem, że chodzi o chodzi o urządzenie, które jak się je kopnie na
    orbitę, to już z tamtąd nie wraca.

    > Kolega przesyła dane na kartach SD. Zapisuje wszystko 16 razy w różnych
    > blokach karty. Na razie nie miał żadnych problemów i dane dawało się
    > zawsze zrekonstruować.

    Mam teraz przed soba diwajs, który jak żeśmy projektowali, to nijak nie
    można było polegać na pamięci eeprom (a może flash) wbudwanej do procesora.
    Kazaliśmy programiscie zapisywać stałe kalibracyjne w kilku miejscach,
    a jak trzeba było z nich skorzystać, to rozstrzygało głosowanie.

    > Ale on ma góra 20-30kB danych, my do 60GB.

    Przebijam. Mnie był potrzebny jeden bajt. To dopiero kosmiczna technologia.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2010-02-08 23:20:08
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 08 Feb 2010 22:40:53 +0100, Waldemar Krzok wrote:
    >Kolega przesyła dane na kartach SD. Zapisuje wszystko 16 razy w różnych
    >blokach karty. Na razie nie miał żadnych problemów i dane dawało się zawsze
    >zrekonstruować. Ale on ma góra 20-30kB danych, my do 60GB.

    Tak swoja droga to ciekaw jestem jak to jest z rzeczywista
    odpornoscia. Male te bity na kartach, i chyba analogowe, ale i na
    twardzielu domeny malutkie - promieniowane tego nie rusza ?

    J.

  • 10. Data: 2010-02-09 05:31:27
    Od: SM <b...@k...com.pl>

    > Witam
    >
    > Konkretnej rekomendacji ci nie podam, ale może zacząć tutaj:
    >
    > http://klabs.org/index_klabs_dot_org.htm

    Bardzo ciekawa stronka.

> [...]
    > TI ma u siebie trochę produktów z tego segmentu, można też ewentualnie
    > myśleć o soft-core do jakiegoś FPGA. Zdaje się Actel coś miał. Pozdrawiam.

    Z tego co widzę to nie tyle procki, ale właśnie FPGA są dość
    dobrze przebadane pod tym kątem. Do tego ciężko znaleźć procka
    z wymaganiami "space" a wśród FPGA wybór jest całkiem spory.

    Pozdrawiam,
    SM