    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Thu, 30 Mar 2017 08:57:14 -0700 (PDT)
    <6...@g...com>
    <58db3ffe$0$641$65785112@news.neostrada.pl>
    <58db52ad$0$655$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@g...com>
    <2...@g...com>
    <5...@g...com>
    <obg0uq$g67$1@node2.news.atman.pl>
    <2...@g...com>
    <obgo7p$9ul$1@node1.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    <xi65nbcrbx58.e4f5b033tu8q$.dlg@40tude.net>
    Subject: Re: mini reaktory atomowe
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 30 marca 2017 15:42:39 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > Tylko jesli dobrze licze, to 2m3 takiego zbiornika przy cisnieniu 10
    > atm przechowuja 44kWh.
    > Mniej wiecej tyle, co 3 baterie tesli na scianie.

    Nie pamiętam dokładnie liczb a nie chce mi się szukać, ale dostępne komercyjnie
    elektrolizery dają ciśnienie jakoś tak 150 bar. Powyżej tego sprawność spada, bo gaz
    rozpuszcza się za bardzo w wodzie. Znaczy tyle masz bez żadnej pompki.

    > Plus ogniwo paliwowe, falownik itp.

    Pójdź do sklepu z wyposażeniem jachtów albo camperów, zobaczysz że można mieć w domu
    wszystko na 12V. Co prawda trzeba ciągnąć kable od spawania kadłubów statków :-)

    Następna rzecz: powysyłaj zapytania do producentów ogniw paliwowych PEM z Alibaby,
    okazuje się że oni potrafią zrobić ogniwo za 10% tego co ten Bluegen. To tylko
    grafit, tam nic drogiego nie ma, poza odrobiną platyny napyloną na powierzchni. Ale
    widziałem różne cudowne katalizatory z Haldor Topsoe, jestem przekonany że to się da
    zrobić dużo taniej. A zaraz się okaże że ktoś jakimś grafenem to zrobi za grosze.

    > Ale trzeba pompki, bo na 10 atm daleko nie zajedzie.

    Samochód odbiera potem energię sprężania tego wodoru.

    > Grzac mozna pradem, pompa ciepla, albo sobie taki termos zafundowac na
    > goraca wode.

    Można też w kozie palić stare szmaty.

    > A nie ma tak, ze sie degraduje ?
    > Albo, ze trzeba co 5 lat inspektora z UDT wzywac ?

    No właśnie o tym mówię. Przepisy to jest pierwszy element układanki żeby to ruszyć.
    Bo technicznie to nie jest żaden problem zaprojektować ten zbiornik tak że ani
    zmęczenie, ani wewnętrzna korozja go nie ruszą, czyli tak żeby mógł żyć wiecznie.

    > Nie oni jedni ... a jakos ciagle sie tego nie uzywa.
    > Gdzies jest jakis maly kruczek.

    Oczywiście że jest: cena. Następny: sprawność, bo to musi trochę tego paliwa zjeść na
    swoje potrzeby (konwersja z parą, więc trzeba mieć kociołek). Ale jak te dwie rzeczy
    są akceptowalne, to to jest urządzenie bardzo długowieczne. Katalizatory myśmy
    zaspawywali w zbiornikach, bo nie planowano wymiany.