    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Fri, 31 Mar 2017 01:50:31 -0700 (PDT)
    <5...@g...com>
    <obg0uq$g67$1@node2.news.atman.pl>
    <2...@g...com>
    <obgo7p$9ul$1@node1.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    <xi65nbcrbx58.e4f5b033tu8q$.dlg@40tude.net>
    <d...@g...com>
    <58dd415f$0$15186$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    <58de0e39$0$653$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: mini reaktory atomowe
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 31 marca 2017 17:07:22 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > Ok, ja sie na wodorze nie znam, niech bedzie i 150.
    > Tylko czy to dalej bedzie zbiornik odporny na zmeczenie, slonce,
    > penetracje wodoru, i nie wymagajacy corocznych przegladow UDT,
    > powiedzmy po drobnej zmianie prawa ?

    Ja jeszcze do kwestionariuszy zagrożeń wysyłanych do klientów dopisuję wandalizm.

    Na zmęczenie wszystko można zaprojektować odporne w nieskończoność, ale wychodzi
    grubsze niż takie powiedzmy na 10.000 cykli. O ile grubsze- to będzie zależało od
    tego jak duże te cykle będą, czyli od tego ciśnienia. Trzeba więc porachować przy
    jakim ciśnieniu nie opłaca się projektować na nieskończoną ilość cykli. Ale trzeba
    jakoś zdefiniować to nieopłacanie się.

> [...]
    > Tylko pytanie czy sie takowa pralke obecnie znajdzie, czy tu sie
    > wyposazenie jachtow konczy :-)
    >
    > pralki dawniej mialy silnik indukcyjny, teraz ponoc wiekszosc juz
    > komutatorowy, ale na 220V i sterowanie triakami.
    > 12V bedzie wymagalo przerobek.
    >
    > No i ta 2kW grzalka elektryczna - ale tu masz racje - mozna grzac
    > wodorem.

    > Kiedy rynek jest. Sam pisales o pol mln domow.
    > Produktu nie ma.
    > Tzn produkty tez niby sa, ale tak jakby w eksperymentalnej fazie.
    >
    > Dodaj campery, jachty, budowlancow czy inne prace w polu, a nawet

    Wciąż za mały żeby wielcy na niego się połasili, a małe startupy nic nie zdziałają,
    choćby miały genialne pomysły i nawet prototypy.

    > Na dlugo nie potrzebujemy, to moze starczy. A jak stoi w piwnicy, to
    > moze sobie tracic - i tak dom ogrzewa.

    Latem niech nie ogrzewa.

    > No i ... byl taki satelita, Gravity probe B. Pomijajac czesc naukowa -
    > duzy zbiornik cieklego helu.
    > Ktory czesc naukowa sobie pobierala powolutku.
    > Helu na 4 lata orbitowania starczylo. Tyle termos utrzymal te -270
    > stopni, mimo, ze w otoczeniu z jednej strony okolo +150 ...

    Ale tylko z jednej strony, tylko promieniowanie. Nie było problemu z przewodzeniem.
    Na powierzchni by wystarczyło na ile? Może dzień, może dwa?

    > I ten lekko platynowany grafit taki drogi ?

    W sensie kosztu, czy ceny?

    > Taki z generatora, zasilanego gazem czy olejem opalowym.

    Miał fantastyczną czystość. Za dobry był, za drogi. Mógł być dużo tańszy przy
    akceptowalnej jakości. Ale nikt nie wiedział jak prędko katalizatory będą się psuć.

    > Przeciez silnik spalinowy to skomplikowana konstrukcja. A diesel
    > jeszcze bardziej skomplikowana.
    > Wiec troche kosztuja.

    Może trzeba by wymyślić malutką turbinkę gazową. Prądnicę taką na 100.000 obrotów,
    falownik. Aż ktoś przyjdzie i powie że da się zasilać urządzenia napięciem AC 100 kHz
    :-)