    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.comp.dtp,pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: monitor do pracy po ciemku
    Date: Wed, 14 May 2014 15:51:17 +0200
    <lkh1h5$27u$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lki5lh$h0n$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lkj97i$c14$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lknkms$n9o$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lkoqn7$3dt$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lkr3cp$a4i$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lkrfo4$nnr$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lku00c$cnl$1@node1.news.atman.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > No chwila, a jak się ma do tego to co sam zauważyłeś, że scalak ma od
    > groma pinów? Jaki jest ich cel?

    Idea LUTa to jest np. taki EEPROM, ma np. 28 pinów w obudowie DIP28
    i kasuje się go ultrafioletem. No dobrze, niech będzie flash i DIP40.
    I tak kiedyś LUTy wyglądały (pomijając takie programowe, bo też są
    używane).
    W tej chwili nie opłaca się wstawiać osobnego scalaka do takich rzeczy
    (są duże i musielibyśmy użyć ich sporo). Wstawia się ASIC, albo w wersji
    eksperymentalnej np. FPGA, i to robi wszystko - oprócz LUTów także
    np. skaluje obraz, ew. rozmywa go itd. Częścią takiego ASICa jest także
    procesor, np. jakiś ARM albo inny microblaze, więc od razu mamy OSD i co
    tam jeszcze trzeba. Pewnie dostajemy tam wejściowe i wyjściowe serdesy,
    GPIO do mrugania lampkami, i jeśli nie potrzebujemy dużo RAMu ani
    flasha, to nic (dużego) tam już nie musimy wkładać (no może jakiś układ
    do wyłączania/włączania zasilania).

    Usera to pewnie niespecjalnie interesuje, ale można łatwo otworzyć
    obudowę i samemu obejrzeć. Tylko ostrożnie, i po wypięciu kabla
    zasilającego.

    > Dlatego stosuje się procesory sygnałowe. Zwykłe CPU nie mają tu
    > zastosowania. Kiedyś (dawno temu) oprogramowywałem procesory sygnałowe
    > związane z akustyką. Już wtedy bez problemu dawały one radę robić FFT
    > 1024 punktowe w czasie rzeczywistym.

    LUTów nie robi się na procesorach sygnałowych, bo i po co? FFT nie
    zrobisz LUTem. LUTy sprawdzają się tam, gdzie masz stosunkowo mało bitów
    wejściowych (niezależnych od wcześniejszych i późniejszych danych),
    a w FFT używa się długich ciągów bitów.

    No i wymagania akustyczne, nawet takie 7.1 96 kHz 24-bit są minimalnie
    mniejsze niż w monitorze.

    Tak samo np. skalera nie robi się jako LUT, bo skaler musi (typowo)
    buforować dwie linie obrazu. Załatwia się to właśnie czymś w rodzaju
    prostego DSP. Oczywiście nie jest to oddzielny scalak, bo i po co.

    > Żadne procesor nie był w stanie
    > dorównać. Zapewne w tej chwili różnice prędkości specjalizowanych
    > procesorów są znacząco większe względem zwykłych. Patrz Open GL itp.

    OpenGL akurat jest złym przykładem, jest zbyt specjalizowany. OpenCL
    może. Z drugiej strony, zwykłe procesory także są w tym dużo szybsze
    - SIMD oraz specjalizowane rozwiązania (np. crypto, video
    encoding/decoding itd). Ale obawiam się, że optymalna implementacja LUTa
    w monitorze to będzie jednak LUT.
    --
    Krzysztof Hałasa