  • 1. Data: 2012-12-07 17:41:11
    Temat: o dokladnosci
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Sygnatura warta zapamietania: IV KK 165/10

    gdzies sa dostepne wszystkie wyroki SN ?
    Bo ten to tylko fragment w biuletynie
    http://ww2.sn.pl/orzecznictwo/bpk/1008/2010-08.pdf

    "Wyrok z dnia 3 listopada 2010 r., IV KK 165/10
    Teza:
    Definicja legalna ma charakter normatywnie wiążący, toteż żadne akty
    prawne niż-szego rzędu (rozporządzenia ministrów, zarządzenia
    Komendanta Głównego Poli-cji) nie mogą określać ,,stanu nietrzeźwości"
    w sposób odmienny, niż to uczynił ustawodawca w (art. 115 § 16 k.k.).
    Tym samym nie do zaakceptowania jest pogląd, że dopiero wskazanie
    urządzenia pomiarowego na wartość 0,28 mg/l alkoholu w wydychanym
    powietrzu, pozwala na uznanie przekroczenia ustawowego progu ,,stanu
    nietrzeźwości", skoro próg został przez ustawodawcę jednoznacznie
    określony zawartością przekraczającą 0,25 mg alkoholu w 1 dm3
    wydychanego powietrza lub prowadzącą do stężenia tę wartość
    przekraczającego.
    Wobec braku dowodów pozwalających na zakwestionowanie rzetelności i
    wiary-godności wykonanych pomiarów, jak też sprawności samego
    urządzenia pomia-rowego, nie istnieje powód podważenia uzyskanego
    wyniku, a w konsekwencji te-go ewentualne odwołanie się do zasady
    określonej w art. 5 § 2 k.p.k. [...]"

    Skoro w opisie tym przyjęto, że w wydychanym przez oskarżonego
    po-wietrzu, w I próbie, stwierdzono zawartość alkoholu w ilości 0,26
    mg/l, to jednoczesna konstatacja o pozostawaniu sprawcy ,,w stanie po
    użyciu alkoholu" w sposób oczywisty pozostaje w sprzeczności z
    dyspozycją art. 115 § 16 k.k., który - określając legalną defi-nicję
    ,,stanu nietrzeźwości" - stanowi, że ten ostatni stan zachodzi, gdy
    zawartość alko-holu w 1 dm3 wydychanego powietrza przekracza 0,25 mg
    albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość. Bezspornym i
    nie wymagającym dowodzenia jest, że stę-żenie alkoholu 0,26 mg/l w
    wydychanym powietrzu, wprawdzie minimalnie (o 0.01), prze-kracza
    wszelako próg stanu nietrzeźwości określony w powołanym wyżej
    przepisie.
    Sąd ten, w uzasadnieniu swojego orzeczenia, odwołując się do ogólnych
    wytycznych stosowanych w toksykologii sądowej, zgodnie z którymi ,,błąd
    pomiaru dla oznaczeń al-koholu we krwi i powietrzu wydychanym nie może
    przekraczać maksimum 5% mierzonej wartości" uznał, że ,,zgodnie z
    wytycznymi Komendanta Głównego Policji oraz w poro-zumieniu z
    Instytutem Ekspertyz Sądowych w K., jako jednostki wiodącej w
    ustaleniach błędu pomiarowego na podstawie przeprowadzonych
    eksperymentów, przyjmuje się, że przy pomiarach wartości stężenia
    alkoholu w powietrzu wydychanym przyjęto błąd po-miaru 0,03 mg, co
    oznacza, że granica ,,stanu po użyciu alkoholu" wynosi 0,25 (+) (-)
    0,03 mg" (k. 72). Doprowadziło to Sąd odwoławczy do konkluzji, że stan
    nietrzeźwości przyjmuje się dopiero od wartości 0,28 mg/l w wydychanym
    powietrzu, a skoro tak, to ujawniony wynik badania u Adama K. - 0,26
    mg/l, przy uwzględnieniu błędu pomiarowe-go, umożliwiał uznanie
    oskarżonego za winnego prowadzenia pojazdu po drodze pu-blicznej co
    najwyżej ,,w stanie po użyciu alkoholu".

    Tak to jest jak sie likwiduje mature z matematyki, choc akurat w SN
    wszyscy zasiadajacy ja chyba zdawali, i fizyke w liceum tez musieli
    zaliczyc.

    Ale sa juz glosy krytyczne, wiec moze przy nastepnym przypadku dowiemy
    sie ze i SN nie jest nieomylny :-)

    J.

  • 2. Data: 2012-12-07 18:40:35
    Temat: Re: o dokladnosci
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >

    > Tak to jest jak sie likwiduje mature z matematyki, choc akurat w SN
    > wszyscy zasiadajacy ja chyba zdawali, i fizyke w liceum tez musieli

    O sądzie mówisz?
    Bo z tego, że gość 5 minut po zdarzeniu wydmuchał 0,26 (już był wtedy
    pieszym być może) nijak nie wynika, że w trakcie zdarzenia miał więcej niż
    0,24.
    A to o ten moment chodzi.

  • 3. Data: 2012-12-07 19:04:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    grup
    >O sądzie mówisz?
    >Bo z tego, że gość 5 minut po zdarzeniu wydmuchał 0,26 (już był wtedy
    >pieszym być może) nijak nie wynika, że w trakcie zdarzenia miał
    >więcej niż 0,24. A to o ten moment chodzi.

    Ale sad nie uzasadnil "na pewno i tak mial wiecej" (choc to
    niekoneicznie prawda), tylko "nie bedzie zaden komendant zmienial
    ustawy".

    A w nastepnym kroku dostaniesz mandat za 61/50 i nie bedziesz p* o
    bledzie pomiaru :-P
    Co zreszta nie jest moze takie niewlasciwe, tylko trzeba by sie
    wczytac dokladnie w przepisy czy w Kobylnicy nie skasuja cie za 51/50.

    J.

  • 4. Data: 2012-12-07 19:27:59
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 2012-12-07 17:41, J.F pisze:

> [...]
    > pomia-rowego, nie istnieje powód podważenia uzyskanego wyniku, a w
    > konsekwencji te-go ewentualne odwołanie się do zasady określonej w art.

    Nie wiem, jaki błąd pomiaru mają alkomaty i czy nie jest on od razu
    uwzględniany "na wyświetlaczu", ale tu powyżej logika trochę kuleje. W
    przepisach jest o zawartości we krwi / wydychanym powietrzu, a na
    urządzeniu pomiarowym wyświetla się wskazanie, które koryguje się o
    błąd, aby tą zawartość określić, nie?

> [...]
    > pomiarowego na podstawie przeprowadzonych eksperymentów, przyjmuje się,
    > że przy pomiarach wartości stężenia alkoholu w powietrzu wydychanym

    Czegoś nie rozumiem - "nie może przekraczać maximum 5%" (po co to
    "maximum"?), więc "przyjmuje się, że przy pomiarach wartości stężenia
    alkoholu w powietrzu wydychanym przyjęto błąd pomiaru 0,03 mg [od
    0,25]". Przecież 0,03 z 0,25 to 12%...

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 5. Data: 2012-12-07 19:55:40
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2012-12-07 18:40, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > grup dyskusyjnych:50c21c2b$0$26682$6...@n...neostrad
    a.pl...

    ^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]
    > Bo z tego, że gość 5 minut po zdarzeniu wydmuchał 0,26 (już był wtedy
    > pieszym być może) nijak nie wynika, że w trakcie zdarzenia miał więcej

    Akurat niespecjalnie.

    Shrek.

  • 6. Data: 2012-12-07 20:51:09
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>

    Dnia Fri, 7 Dec 2012 18:40:35 +0100, Cavallino napisał(a):

> [...]
    > Bo z tego, że gość 5 minut po zdarzeniu wydmuchał 0,26 (już był wtedy
    > pieszym być może) nijak nie wynika, że w trakcie zdarzenia miał więcej niż

    Karalne jest tak samo bycie w stanie prowadzącym do wyższego stężenia.

    A wyrok sądu mówi, że jeżeli urządzenie którego błąd pomiaru wynosi +-0.03,
    pokazuje 0.26, to należy przyjąć za prawidłowe wskazanie 0.26, nawet pomimo
    że rzeczywiste stężenie alkoholu we krwi mogło być mniejsze.
    Czyli odmawia prawa do rozpatrzenia wątpliwości (tu niepewności urządzenia)
    na korzyść oskarżonego, czym łamie dość naczelne zasady prawa.

    Raczej głupota sędziego, który zapewne "na cyferkach się nie wyznaje" i
    zagadnienie go przerosło.

  • 7. Data: 2012-12-07 21:05:15
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>

    Dnia Fri, 07 Dec 2012 19:27:59 +0100, LEPEK napisał(a):

> [...]
    > przepisach jest o zawartości we krwi / wydychanym powietrzu, a na
    > urządzeniu pomiarowym wyświetla się wskazanie, które koryguje się o

    Myślę że każde urządzenie pomiarowe podaje wynik który zmierzyło, a
    ewentualne uwzględnienie błędu robi się potem.
    Bo tak naprawdę nie jest to oczywiste czy potrzebujemy górnej, dolnej czy
    środkowej wartości przedziału niepewności.

    Ewentualnie urządzenie mogłoby samo od razu podawać cały przedział
    niepewności pokazując wynik od-do.

> [...]
    > "maximum"?), więc "przyjmuje się, że przy pomiarach wartości stężenia
    > alkoholu w powietrzu wydychanym przyjęto błąd pomiaru 0,03 mg [od

    Jest tu istotnie jakiś bełkot...
    Mi się wydaje że to Instytut Ekspertyz określił przedział niepewności na
    0.03mg, a komendant uznał więc że należy te 0.03mg odjąć od wyniku pomiaru.
    A sąd się z tym nie zgodził, bo ma jakieś "wytyczne sądowe" że błąd ma być
    mniejszy niż 5% i już.

  • 8. Data: 2012-12-07 22:49:29
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:

    > Karalne jest tak samo bycie w stanie prowadzącym do wyższego stężenia.

    Nie, 0.19 w momencie prowadzenia nie jest karalne.

> [...]
    > na korzyść oskarżonego, czym łamie dość naczelne zasady prawa.
    >
    > Raczej głupota sędziego, który zapewne "na cyferkach się nie wyznaje" i

    To też.

  • 9. Data: 2012-12-08 00:02:12
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>

    Dnia Fri, 7 Dec 2012 22:49:29 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam.pl> napisał w wiadomości
    > grup dyskusyjnych:

    > Nie, 0.19 w momencie prowadzenia nie jest karalne.

    Jeżeli kierowca ma 0.19 chwili pierwszej kontroli, ale z czasem wartość ta
    rośnie, i podczas drugieg badania ma np. 0.4, a przy trzeciej ma 0.6, to
    będzie odpowiadał za jazdę w stanie nietrzeźwości, pomimo że faktycznie za
    kierownicą już nie siedzi.

  • 10. Data: 2012-12-08 07:59:41
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:5...@4...ne
    t...

> [...]
    > będzie odpowiadał za jazdę w stanie nietrzeźwości, pomimo że faktycznie za

    Z lenistwa sądu zapewne tak.
    Chyba, że jednak będzie miał sprytnego papugę, który wymusi na sądzie opinię
    biegłego, pozwalającą stwierdzić, czy faktycznie miał więcej niż 0,2 w
    momencie prowadzenia.