    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: obiektyw uniwersalny - dylemat
    Date: Sun, 09 Jun 2013 14:56:36 +0200

    m...@g...com writes:

    > wiadomo że grawitacji i innego ruchu nie zatrzymasz... aczkolwiek nie
    > wiem jak ma się Steadyshot do stabilizacji mechanicznej w obiektywach
    > Nikkora. Niedawno porównywałem latanie obrazu u siebie na 200mm w
    > Sigmie oraz u niego na nikorze, w wizjerze była masakryczna różnica.
    > Tu powstaje pytanie czy Steadyshot widać w liveview czy obrabia obraz
    > po zwolnieniu spustu - chyba będzie trzeba porównać efekt końcowy na
    > monitorze lub TV...

    Stabilizacja w alfach to nie jest obróbka obrazu, kiedyś było takie coś
    - nazywało się przypadkowo akurat Steadyshot, ale występowało w kamerach
    video i polegało na korygowaniu pozycji kolejnych klatek (była też opcja
    mechaniczna w droższych). Tamten Steadyshot (elektroniczny) w ogóle nie
    wpływał na jakość pojedynczej klatki (bo jak miałby to robić), natomiast
    działał w "live view" (bez nagrywania).
    Praktycznie to samo (i więcej) dawało się osiągnąć obróbką pliku DV.

    W przypadku aparatu foto nie ma kolejnych klatek, sens ma wyłącznie
    mechaniczna stabilizacja i ta jest wykonywana w alfach przez główną
    matrycę. M.in. oznacza to, że wizjer (i LV, chociaż tu wizjer też jest
    LV) nie jest stabilizowany (co jest pewnie wadą jeśli ktoś używa aparatu
    jako lunety, ja czasem tak robię z 270 mm).

    Mi się udaje robić alfą 65 ostre zdjęcia przy ogniskowej typu 30 mm
    i czasach w rodzaju 1/10 s, aczkolwiek to nie jest tak że się pstryka
    i wychodzi zawsze ostre. Generalnie nie widziałem zupełnie skutecznie
    działającej stabilizacji w żadnym aparacie, takie naprawdę skuteczne
    używają żyroskopów i "miękkiego" zawieszenia (w tych, o których myślę,
    są jednak wredniejsze warunki).
    --
    Krzysztof Halasa