  • 1. Data: 2014-08-12 23:15:45
    Temat: podciągnie linii interfejsów szeregowych a resetowanie zasilania
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    Mam dwa moduły, jeden to czujnik mems z I2C, drugi to bluetooth HC-05 z
    uartem. Oba gadają z uC, który dodatkowo może im odciąć zasilanie za
    pomocą prostych kluczy tranzystorowych. Pytanie czy jest bezpieczne dla
    tych modułów odcięcie zasilania (vcc 5V), gdy na liniach interfejsów
    szeregowych pozostaje napięcie (3.3V)? W czujniku mems linie I2C to
    pewnie jakieś bufory trójstanowe, ale nikt nie wie co tam dokładnie
    siedzi i gdzie dalej może się przedostać 3,3V z linii gdy brak VCC. W
    chińskim HC-05 wszystko może być możliwe.

    Jakub Rakus

  • 2. Data: 2014-08-12 23:48:03
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-08-12 23:15, Jakub Rakus pisze:
> [...]
    > siedzi i gdzie dalej może się przedostać 3,3V z linii gdy brak VCC. W
    > chińskim HC-05 wszystko może być możliwe.

    hint: diody zabezpieczające wejścia przed esd.

    @

  • 3. Data: 2014-08-13 08:56:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jakieś bufory trójstanowe, ale nikt nie wie co tam dokładnie siedzi i
    > gdzie dalej może się przedostać 3,3V z linii gdy brak VCC. W chińskim

    To się chyba powinno dać wyczytać z kart katalogowych.
    Sądzę, że tam jako max U na liniach we/wy albo będzie jakaś konkretna
    wartość, albo zapis typu VCC+0.3V i wszystko jasne.
    P.G.

  • 4. Data: 2014-08-13 20:47:55
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 12.08.2014 23:48, Artur Miller wrote:

    > hint: diody zabezpieczające wejścia przed esd.
    >
    > @

    Powiedzmy, że mamy na linii 3,3V. Dołączam diodę do linii anodą, a do
    zasilania katodą, i co mi to daje? Jeśli dołączę przed kluczem
    tranzystorowym to mam diodę spolaryzowaną zaporowo - efekt żaden, nadal
    na linii będzie 3,3V. Jak dołączę katodę za kluczem to po jego
    wyłączeniu zasilę układ z linii interfejsu tylko niższym napięciem i
    natychmiast spale interfejs w masterze.

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2014-08-13 20:51:27
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 13.08.2014 08:56, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > Sądzę, że tam jako max U na liniach we/wy albo będzie jakaś konkretna
    > wartość, albo zapis typu VCC+0.3V i wszystko jasne.

    No dobra, nie jest to może jakoś po ludzku napisane w chińskich notach,
    ale mogę przyjąć, że jest tak jak mówisz. Pytanie - co z tym fantem
    zrobić? Odłączać też linie interfejsów? To mi się zaraz sporo kluczy
    zrobi, albo trzeba będzie przepuścić je przez tzw. analog switch.

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2014-08-13 20:51:39
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Jakub Rakus <s...@o...pl> napisał(a):
> [...]
    > linii będzie 3,3V. Jak dołączę katodę za kluczem to po jego wyłączeniu
    > zasilę układ z linii interfejsu tylko niższym napięciem i natychmiast

    A ta dioda siedzi w układzie scalonym i już jest podłączona...

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2014-08-13 21:02:30
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 13.08.2014 20:51, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > A ta dioda siedzi w układzie scalonym i już jest podłączona...

    No też dlatego już w pierwszym poście napisałem, że napięcie z linii
    I/O, po zaniku vcc, może się przedostać dalej wewnątrz układu. Co nie
    zmienia faktu, że nie mam nadal pomysłu jak najprościej się przed tym
    zabezpieczyć, bez rozłączania linii interfejsów.

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2014-08-13 21:06:48
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

> [...]
    > zmienia faktu, że nie mam nadal pomysłu jak najprościej się przed tym
    > zabezpieczyć, bez rozłączania linii interfejsów.

    Rozważ czy odłączanie napięcia zasilania jest absolutnie niezbędne.

    Paweł

  • 9. Data: 2014-08-13 22:27:45
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 13.08.2014 21:06, Pawel2420 wrote:

    > Rozważ czy odłączanie napięcia zasilania jest absolutnie niezbędne.
    >
    > Paweł

    Jeśli chodzi o moduł BT jeszcze mógłbym odpuścić, chociaż wolałbym
    oszczędzać baterie (żre to kilkanaście mA). Natomiast mems na I2C ma
    taką głupią przypadłość, że jak się pogubi w komunikacji na I2C to
    zawisa gdzieś w próżni i milczy, ściąga linie SDA po swojej stronie do
    masy i ma wszystko gdzieś. Pomaga mu wtedy tylko hard reset.

    Jakub Rakus

  • 10. Data: 2014-08-13 22:50:29
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    > siedzi i gdzie dalej może się przedostać 3,3V z linii gdy brak VCC. W
    > chińskim HC-05 wszystko może być możliwe.

    Sądzę, że wątpię ;) w bufory trójstanowe na I2C, raczej będzie to
    otwarty dren i generalnie jest to jakiś sposób na takie problemy.

    Pozdrawiam

    DD