    From: Albercik <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: podłączenie żyrandola
    Date: Tue, 19 Jul 2011 10:07:04 +0200

    W dniu 19.07.2011 09:01, r...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:
    > Witam,
    >
    > mam następujący problem:
    > majstrując przy żyrandolu przez nieuwagę obciąłem za dużo kabla z przewodów
    > którego zsunęły mi się magiczne oznaczenia L i N. Chciałbym zapytać co się
    > stanie, gdy podłączę do kostki rozdzielczej żyrandola pod L nitkę fazową i
    > neutralną i taką samą kombinację pod N?
    > Rozumiem, że w najgorszym wypadku grozi to zniszczeniem żyrandola i wywaleniem
    > bezpiecznika czy tak?
    > Z góry dziękuję za pomoc.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Rafał

    O ile nie podepniesz jednocześnie przewodu fazowego(L) i neutralnego(N)
    do jednego wejścia w kostce, to się nic nie stanie.
    Upewnij się jednak, czy czasem w lampie nie masz "zerowania". Mało
    prawdopodobne, ale może ktoś przy tym grzebał. "Zerowanie", to mostek
    pomiędzy przewodem neutralnym(N) a stykiem ochronnym, obudową. Jeżeli
    będzie takie zerowanie, a Ty podepniesz fazę(L) do styku (N) to będziesz
    mieć 230V na obudowie.

    Z drugiej strony odtworzyć oznaczenia bardzo łatwo, kup śrubokręt
    próbówkę i sprawdź gdzie jest L - będzie wtedy świecił, oczywiście
    badasz to pod napięciem, gdy "światło jest włączone" na wyłączniku.

    Jak nie czaisz o co biega to wezwij elektryka, albo chociaż kogoś kto
    się na tym trochę bardziej zna.