  • 1. Data: 2012-02-17 12:58:07
    Temat: procedura tworzenia programów
    Od: szyk <s...@o...pl>

    Witam

    Zapraszam do dyskusji na temat procedury tworzenia programów
    komputerowych jaką można zastosować indywidualnie oraz w niewielkich
    zespołach. Interesujące też by były wypowiedzi osób które mają
    doświadczenie z dużymi projektami (jak wtedy zmieniają się procedury
    wytwarzania programów).

    Ja głęboko wierzę w sens takiej dyskusji, gdyż z moich doświadczeń
    zawodowych wynika, że uprawianie partyzantki przy programowaniu jest na
    porządku dziennym w polskich firmach. Co jakiś czas wracam do poszukiwań
    skutecznych a przy tym indywidualnie wykonalnych metod tworzenia
    oprogramowania. Dlatego by zacząć dyskusję przedstawię obecny kształt
    procedury tworzenia programów nad którą pracuję. Proszę o sugestie wraz
    z uzasadnieniem (czyli apeluję żeby była to konstruktywna dyskusja).

    Podstawowym założeniem niniejszej procedury wytwarzania oprogramowania
    są 2 fundamentalne zasady inżynierskie: "metoda pojedynczych kroków"
    (rozwiązywanie jednego problemu na raz) oraz "modularyzacja" (czyli
    zamykanie problemów i funkcji w odrębnych blokach).

    Procedura tworzenia programów komputerowych:
    1. Określenie co ma robić program (zebranie wymagań, przypadki użycia,
    zwrotny opis systemu (do weryfikacji przez klienta), identyfikacja i
    redukcja ryzyka)
    2. Zdefiniowanie elementów składowych programu (biblioteki zewnętrzne,
    moduły wewnętrzne (ogólnie), zastosowanie wzorców projektowych do modułów)
    3. Określenie funkcji elementów składowych (bibliotek, modułów
    (szczegółowo), diagram klas (zastosowanie zasad OOP* i wzorców
    projektowych))
    4. Analiza przewidywanego działania i współdziałania elementów
    składowych (diagramy stanów i sekwencji, oraz testy bibliotek,
    prototypowanie, identyfikacja i redukcja ryzyka)
    5. Ocena łatwości rozbudowy programu i ocena spójności elementów
    składowych (spr. spełnienia zasad OOP*, identyfikacja i redukcja ryzyka)
    6. Zdefiniowanie parametrów funkcji realizowanych przez elementy
    składowe (wartości prawidłowe i nieprawidłowe parametrów)
    7. Wykonanie programu (projekt UI, projekt relacyjnej bazy (lub plików),
    kodowanie)
    8. Analiza pracy programu (stopień realizacji zadań, testy funkcjonalne,
    optymalizacja (UI i profilowanie), wycieki pamięci)
    9. Zrobić instalatory, stronkę domową z płatnościami i kasować kapuchę!

    Na podstawie:
    a) procedury budowy prototypu piramidy z tomu 9 "Monografii 1/5" prof
    Jana Pająka
    b) "Head First - Object Oriented Analysys and Design"

    * zasady OOP (Obiektowo Orientowane Projektowanie) - ściąga z tych
    zasad: brak duplikacji kodu, enkapsulacja, operowanie na interfejsach
    zamiast na implementacji, preferowanie kompozycji zamiast dziedziczenia,
    atomowa odpowiedzialność klas, klasy otwarte na rozbudowę ale zamknięte
    na modyfikacje, sensowne dziedziczenie

  • 2. Data: 2012-02-17 15:14:50
    Temat: Re: procedura tworzenia programów
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    OPisales w zasadzie metode "Waterfall". Nie mowie ze to zla metoda, ale bardzo
    niemodna ostatnio ;-)

    RW

  • 3. Data: 2012-02-17 15:15:22
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 17 Feb 2012 13:58:07 +0100, szyk <s...@o...pl> wrote:

> [...]
    >zespołach. Interesujące też by były wypowiedzi osób które mają
    >doświadczenie z dużymi projektami (jak wtedy zmieniają się procedury

    Nooo... Bierze sie komputer z jakimis toolami i pisze....

    Taka dyskusja ma mniej wiecej taki sam sens jak dyskusja pod haslem
    "procedura tworzenia powiesci"

    A.L.

  • 4. Data: 2012-02-17 15:24:18
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    szyk <s...@o...pl> napisał(a):

    > Ja głęboko wierzę w sens takiej dyskusji, gdyż z moich doświadczeń
    > zawodowych wynika, Ĺźe uprawianie partyzantki przy programowaniu jest na
    > porządku dziennym w polskich firmach.

    Wybacz ze nie wprowadzam nic konstruktywnego. Chcialem tylko potwierdzic.
    Czesto obserwuje ze program jest juz ukonczony a projekt jest jeszcze
    niezgodny z programem :D

  • 5. Data: 2012-02-17 15:42:38
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-17 16:15, A.L. pisze:

    > Nooo... Bierze sie komputer z jakimis toolami i pisze....
    >
    > Taka dyskusja ma mniej wiecej taki sam sens jak dyskusja pod haslem
    > "procedura tworzenia powiesci"

    Kiedyś opowiadałeś o procedurze budowania solvera do konkretnego
    równania cząstkowego. I nie było tak źle, nawet ciekawie:)

    pzdr
    bartekltg

  • 6. Data: 2012-02-17 15:48:28
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 17 Feb 2012 16:42:38 +0100, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:

    >Kiedyś opowiadałeś o procedurze budowania solvera do konkretnego
    >równania cząstkowego. I nie było tak źle, nawet ciekawie:)
    >
    >pzdr
    >bartekltg

    Przypomnij o co szlo, bo nie pamietam...

    A.L.

    P.S. Nie wiem o co OP chodzi. O projetktwanie systemu, projektowanie
    programu, pisanie kodu, testowanie, czy co?

  • 7. Data: 2012-02-17 16:01:41
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-17 16:48, A.L. pisze:

    > Przypomnij o co szlo, bo nie pamietam...

    Złościłeś się na kogoś wklepującego równania bezpośrednio
    w C. Skalarnie, po współrzędnych. Twierdzięłś, że porządnie
    używa się X do zamanipulowania równaniami, Y do przetworzenia
    ich na kod i czegoś innego ro zrobienia/wykorzystania samego
    silnika liczącego.
    Też szczegółow nie pamiętam, a zapamiętałem, bo byłem świeżo po
    zmuszaniu matalba do stworzenia wlasnego solvera;)

    > P.S. Nie wiem o co OP chodzi. O projetktwanie systemu, projektowanie
    > programu, pisanie kodu, testowanie, czy co?

    Pewnie o wszytko. Takie 'opowiedzcie mi o analizie matematycznej' ;)

    pzdr
    bartekltg

  • 8. Data: 2012-02-17 16:36:42
    Od: A.L. <l...@a...com>

> [...]

    >zamiast na implementacji, preferowanie kompozycji zamiast dziedziczenia,
    >atomowa odpowiedzialność klas, klasy otwarte na rozbudowę ale zamknięte

    Tak na marginesie, polecam ksiazke

    Skunk Works: A Personal Memoir of My Years of Lockheed
    Ben R. Rich, Leo Janos

    To tak ogolnie na pemat projektowania.

    A tak powaznie, to model Kolegi pachnie mi "waterfall model". Tak sie
    od dawna nie robi. Programy sie raczej pisze iteracyjnie. Trudno od
    samego poczatku na przyklad zdecydowac na temat modularyzacji jak nie
    wiacomo dokaldnie do program bedzie robil i jak. Czesto wiele rzeczy
    nei wiadomo na poczatku, i musza byc "dotarte" przez budowe wielu
    prototypow.

    Proponuje jednak poczytac o "agile"

    A.L.

  • 9. Data: 2012-02-17 16:47:49
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Friday, February 17, 2012 4:36:42 PM UTC, A. L. wrote:

    > Proponuje jednak poczytac o "agile"
    >
    > A.L.

    Byl o tym bardzo pouczajacy flejm na tej grupie pare tygodni (?) temu.

    RW

  • 10. Data: 2012-02-17 17:40:07
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 17/02/2012 16:36, A.L. wrote:

> [...]
    >
    > A tak powaznie, to model Kolegi pachnie mi "waterfall model". Tak sie
    > od dawna nie robi. Programy sie raczej pisze iteracyjnie. Trudno od

    zastanawiam skąd to się bierze, u początkujących (moje wrażenie sądząc
    po początu wątku), w 21 wieku. Nauka ze starych podręczników? Procedura
    do własnych studenckich projektów?

    B.