  • 351. Data: 2012-10-19 12:15:57
    Temat: Re: sortowanie
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości grup

    >Ależ oczywiście, że się utrzyma. Wykorzystanie rozwiązania w konkursie jest
    >właśnie dozwolonym użytkiem (publikacja tego rozwiązania na stronie byłaby
    >rozpowszechnianiem).

    A czy przypadkiem obecnie nie są te rozwiązania rozpowszechniane?

    Jak myślisz - skąd wiem jakie są - jasnowidz jestem? Nie, po prostu każdy
    (kto ma dostęp do I-netu) może je przeczytać.

    Więc są rozpowszechniane. Co wyczerpuje etc. etc. znamiona etc. etc. i dalej
    w ten deseń.

    Ponadto byłoby to prawdą - jeżeli konkurs byłyby "konkursem rżnięcia na
    zimno tego co ktoś inny stworzył".

    Dokładnie tak, jakby na szopenowskim muzyk puścił taśmę z nagraniem
    poprzedniego laureata.

    >Ustawa o prawie autorskim Art 23:
    >Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego
    >utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Przepis

    Przepis ten nie dotyczy programów komputerowych. I pozamiatane.

    >Mając reprezentację przydziałową masz 3 stany:
    >- na pewno nie dotknęło
    >- na pewno dotknęło
    >- być może dotknęło

    Divide et impera - ale co zrobisz gdy "być może"? Nadal masz ten sam problem
    co wcześniej - tyle że nieco wyizolowany. LOL

  • 352. Data: 2012-10-19 12:33:39
    Od: kenobi <p...@g...com>

    > nie potrzebuję, bo robię tak stosunkowo proste programy na konsolę.

    ja tez ostatnio robie na konsole

  • 353. Data: 2012-10-19 12:59:23
    Od: Baranosiu <r...@w...pl>

    Dnia 19.10.2012 slawek <h...@s...pl> napisał/a:
    > Użytkownik "Baranosiu" napisał w wiadomości grup

    > Znasz choćby II zasadę dynamiki? Tam są liczby całkowite, prawda? Pochodna
    > pędu po czasie to liczy się przez dzielenie dwóch liczb całkowitych... czy
    > jednak trochę inaczej?
    >
    > Nie trzeba być super kumatym, aby wiedzieć że real world wymaga real numbers
    > do opisu niemal każdej zmiennej... z wyjątkiem tych przypadków, gdy są to
    > liczby zespolone.

    Ale trzeba byc kumatym, by wiedzieć, że świat nie jest ciągły tylko
    kwantowy, a więc liczby całkowite wystarczą, model "ciągłego świata"
    jest tylko uproszczeniem :D Pozatym w zadaniu nie chodziło o napisanie
    symulacji czy o rozwiązanie układu równań różniczkowych, tylko o
    policzenie ile razy bila przetnie promień lasera :D

    > Jeżeli coś kwacze, ma skrzydła i ogólnie zachowuje się jak kaczka - to
    > dlaczego mam to nazywać koniem?
    >
    > Jeżeli w treści zadania jest bila, jej ruch, lasery (czyli zupełnie
    > konkretne urządzenia) - to dlaczego mam udawać, że tego tam nie ma?

    Owszem, a przecież to się gdzieś dzieje w naszym Wszechświecie, czy
    uwzględniłeś na pewno wpływ wszystkich galaktyk? A ruchy Browna atomów
    z których zbudowane są bile? Przecież długość fali lasera też w jakimś
    stopniu ma wpływ na układ. No i skubańce nie napisali jaka jest
    temperatura otoczenia, ciśnienie i nie podali wielu innych brakujących
    (tylko Tobie) danych, ale jestem pewien, że w końcu napiszesz program
    uwzględniający to wszystko :D

    > Stała Diraca to jakieś 10^-34. Pierwiastek z niej to 10^17. Dla double
    > maszynowy epsilon to jakieś 10^-16. Dla double double byłoby odpowiednio
    > mniej.
    >
    > Czyli przy porównaniach współrzędnych (a < x && x < b) na doublach ogranicza
    > epsilon, a na quarduplach będzie to już Heisenberg. Ciekawe samo w sobie.
    >
    > I masz ciągle problem jak bardzo kula musi musnąć promień: wystarczy 1%
    > szerokości wiązki? A jak to będzie 10^-18 tej szerokości? To w
    > patologicznych przypadkach może dawać różne wyniki zliczania przecięć.

    No i dostaniesz w przypadku podanym w zadaniu taki sam wynik jak ktoś,
    kto zrobił wszystko na mechanice Newtonowskiej z kwantyzacją czasu
    równą 1 (czyli na liczbach całkowitych :D), ale oczywiście żyjemy w
    wolnym kraju i możesz liczyć jak chcesz :D

    Z mojej strony EOT

  • 354. Data: 2012-10-19 18:12:15
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-10-19, slawek <h...@s...pl> wrote:
    > I jest. Bo przecież jeżeli wyjdzie ci 1000 razy pod rząd reszka - to /może/
    > być zupełnie normalne, prawdopodobieństwo tego jest małe (2^-1000), ale
    > większe od zera.

    Ale o co Ci właściwie chodzi?

    > Niestety nie. Ale aby to zrozumieć musiałbyś naprawdę trochę więcej poczytać
    > i pomyśleć. Między innymi musiałbyś wiedzieć, jak i po co kalibruje się
    > generatory hardwareowe.

    Tak.

    pozdrawiam,
    PK

  • 355. Data: 2012-10-19 18:15:12
    Od: Roman W <r...@g...com>

    W dniu piątek, 19 października 2012 11:59:28 UTC+1 użytkownik Baranosiu napisał:
    > Ale trzeba byc kumatym, by wiedzieć, że świat nie jest ciągły tylko
    > kwantowy, a więc liczby całkowite wystarczą, model "ciągłego świata"
    > jest tylko uproszczeniem :D

    Bzdura.

    RW

  • 356. Data: 2012-10-19 18:19:03
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-10-18, slawek <s...@h...pl> wrote:
    > A według ciebie to działa tak, że ktoś może napisać np. dobry edytor
    > tekstu... zupełnie nie znając jakiegokolwiek języka?!

    Oczywiście.

    Osoba nie znająca żadnego języka może (lub wkrótce będzie mogła) z
    niezerowym prawdopodobieństwem stworzyć (nie "napisać", a raczej
    wygenerować) praktyczny i używalny program - nawet edytor tekstu.

    Prawdopodobieństwo, że osoba znająca język programowania, ale nie mająca
    pojęcia do czego służy edytor tekstu i czego oczekuje użytkownik, wynosi
    zero.

    pozdrawiam,
    PK

  • 357. Data: 2012-10-19 18:51:59
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-10-19 12:59, Baranosiu pisze:

    > Ale trzeba byc kumatym, by wiedzieć, że świat nie jest ciągły tylko
    > kwantowy, a więc liczby całkowite wystarczą, model "ciągłego świata"
    > jest tylko uproszczeniem :D

    Bzdura. Liczby całkowite, a właściwie dyskretne zbiory
    (bo choćby serię 1/n^2, czyli poziome energetyczne
    w najprostszym modelu atomu, ciężko nazwać całkowitymi)
    występują jako wyniki, ale nie jako sposób modelowania.

    Trochę formalnie, aby mieć pewną przestrzeń V (nie mylić
    z potencajłem), hamiltonian układu i obserwable.
    H obserwable mają być hermitowskie.

    Jak wygląda taka przestrzeń. Najprostsze, qbit.
    Jest to a|1> + b|0> , gdzie |a|^2+|b|^2 =1

    |0> i |1> to stany podstawowe, ale a i b są
    dowolnymi (z uwzględnieniem wiązu) liczbami zespolonymi.
    Ciągłość!

    Nie mówiąc o takiej cząstce w pułapce, które jest
    utożsamiana z funkcją ciągłą z L^2. Tego tałatajstwa
    jest więcej niż liczb naturalnych.

    Jak taki układ ewoluuje.
    ? \in V.

    ??/?t = -i/{\hbar} H?

    Znów równanie różniczkowe, ciągłe.

    To gdzie się pojawia 'kwantowość',
    czyli zbiory dyskretne. W dwóch (na dobrą sprawę
    identycznych) miejscach. Po pierwsze operatory
    obserwabli. Są samosprzeżone, więc ich widmo
    (~wartości własne) są porządne (rzeczywiste).
    I to, co obserwujemy, to właśnie te wartości
    własne.

    A teraz się okazuje, że widmo wielu tych operatorów
    jest dyskretne, albo przynajmniej zawiera dyskretny
    kawałek (mamy jamkę potencajłu. dla energii cząstki mniejszej
    niż energia potenału otoczenia będą istnieć dyskretne stany
    związane, ale powyżej, rozwiązaniami będą dowolne fale,
    tylko rozpraszane na jamce).
    Są obserwable, których widmo jest w całości ciągłe.
    Choćby pęd i położenie.

    Dwa, hamiltonian też jest obserwablą (energii) i jego
    dotyczy to samo. Dodatkowo, często jego widmo jest dyskretne,
    więc możemy cały układ zapisać w bazie jego wektorów własnych.

    Nasz układ został sprowadzony do przeliczalnej, często skończonej
    liczny zmiennych zespolonych. Fajnie, ale cholernie daleko
    od 'liczb naturalnych'.

    A to wszytko jest i tak ładne i uporządkowane, bo jak się
    wyjdzie do "drugiej kantówki", teorii pola, to zatęskni
    się za tak porządnymi obiektami jak przestrzeń hilberta.

    Nie powinno to zresztą dziwić nikogo, kto słyszał
    o komputerach kwantowych. Skoro chcemy tam w rozsądnym
    czasie atakować problemy trudne obliczeniowo na maszynie
    turinga, to musi w tych kwantach siedzieć coś więcej
    niż liczby naturalne.

    > Pozatym w zadaniu nie chodziło o napisanie
    > symulacji czy o rozwiązanie układu równań różniczkowych, tylko o
    > policzenie ile razy bila przetnie promień lasera :D

    A pod tym się podpiszę;)

    pzdr
    bartekltg

  • 358. Data: 2012-10-19 19:26:02
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 19.10.2012 12:15, slawek wrote:
    > Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości grup

    > A czy przypadkiem obecnie nie są te rozwiązania rozpowszechniane?

    Tak, niektórzy autorzy rozpowszechnili swoje rozwiązania.

    > Jak myślisz - skąd wiem jakie są - jasnowidz jestem? Nie, po prostu
    > każdy (kto ma dostęp do I-netu) może je przeczytać.

    Tylko te które zostały przez twórców opublikowane.

    > Więc są rozpowszechniane. Co wyczerpuje etc. etc. znamiona etc. etc. i
    > dalej w ten deseń.

    No i trzeba być kretynem, żeby publikować rozwiązanie do publikacji
    którego nie ma się praw. Nie ma natomiast problemu z jego podesłaniem do
    konkursu.

    > Ponadto byłoby to prawdą - jeżeli konkurs byłyby "konkursem rżnięcia na
    > zimno tego co ktoś inny stworzył".

    Bredzisz. Rozwiązaniem zadania jest algorytm oparty o inne znane
    algorytmy. Implementacja FFT jest tu tylko "klockiem składowym", takim
    samym jak wywołanie std::sort, czy użycie std::map. Uczestnicy nie muszą
    też tworzyć własnych:
    - kompilatorów
    - systemów operacyjnych
    - procesorów
    - komputerów
    - układów scalonych

    > Dokładnie tak, jakby na szopenowskim muzyk puścił taśmę z nagraniem
    > poprzedniego laureata.

    Zupełnie inaczej.

    > Przepis ten nie dotyczy programów komputerowych. I pozamiatane.

    O, jednak umiesz szukać. A o tym jak działają potyczki nie potrafiłeś
    znaleźć informacji...

    To teraz znajdź Art 74 1.2 z którego wynika, że algorytm jako idea nie
    podlega ochronie.

    Ustawa nie definiuje też czym jest program komputerowy, ale wszyscy na
    tej grupie wiemy, że pojedyncza funkcja C różna od main nie jest
    programem a co najwyżej jego fragmentem. Ponieważ ustawa nie mówi nic o
    fragmentach kodu źródłowego programu komputerowego należy przyjąć, że
    stosujemy wg artykułu 74 1 przepisy ogólne. A w przepisach ogólnych mamy
    ciągle art 23.

    > Divide et impera - ale co zrobisz gdy "być może"? Nadal masz ten sam
    > problem co wcześniej - tyle że nieco wyizolowany. LOL

    Staczy, że arbitralnie przyjmiesz jak go traktować i nie masz przypadków
    wątpliwych w całym zakresie typów zmiennoprzecinkowych.

    Michoo

  • 359. Data: 2012-10-19 20:00:05
    Od: Baranosiu <r...@w...pl>

    Dnia 19.10.2012 bartekltg <b...@g...com> napisał/a:
    [...]
    > Nasz układ został sprowadzony do przeliczalnej, często skończonej
    > liczny zmiennych zespolonych. Fajnie, ale cholernie daleko
    > od 'liczb naturalnych'.

    Ok, być może źle to wyraziłem, miałem na myśli to, że każdy zbiór
    skończony (i bardzo wiele przeliczalnych) można przedstawić w postaci
    liczb naturalnych zmieniając jednostkę (skalując przez największy
    wspólny dzielnik) i problem można komputerem rozwiązać bazując tylko
    na liczbach całkowitych (zresztą praktycznie każdy procesor
    reprezentuje liczby rzeczywiste jako całkowitą mantysę i całkowity
    wykładnik potęgi 2). Wiem że modeli jest dużo i większość z nich działa na
    liczbach rzeczywistych, zespolonych itd., które to zbiory nie są w
    matematyce pojęciami pierwotnymi, wszystkie są pośrednio bądź
    bezpośrednio wyprowadzone z liczb naturalnych, ale to już inna
    bajka, bo posuwając się "wstecz" do pojęć coraz bardziej pierwotnych
    zawsze dojdziemy do momentu, gdzie jakieś pojęcie zostało przyjęte
    arbitralnie na zasadzie aksjomatu uznając, że takie czy inne założenie
    będzie użyteczne w praktyce dla jakiejś klasy problemów - w chwili
    obecnej matematyka nie umie postępować inaczej :D

    [...]
> [...]
    > czasie atakować problemy trudne obliczeniowo na maszynie
    > turinga, to musi w tych kwantach siedzieć coś więcej

    Ok, działanie szybsze (i na innej zasadzie) ale klasy rozwiązywalnych
    problemów są te same zarówno dla maszyn Turinga jak i dla komputerów
    kwantowych (choć zmienia się klasa złożoności obliczeniowej), więc
    działanie jednych można modelować drugimi i odwrotnie. Natomiast zgoda
    co do tego, że w komputerach kwantowych dochodzi czynnik
    nieoznaczoności a więc mamy "prawdopodobieństwo poprawności wyniku",
    które nie musi być liczbą wymierną, ale prawdopodobieństwo to twór
    teoretyczny (przypadek graniczny), nieskończoność istnieje w modelach
    matematycznych, ale nie w rzeczywistości, no może, parafrazując
    Einsteina, poza ludzką głupotą (i żeby nie było, nie mam tu na myśli
    Ciebie czy kogokolwiek na tej grupie :D).

    Owszem, są modele oparte o liczby rzeczywiste, równania różniczkowe,
    pola, prawdopodobieństwa, nieoznaczoność itd. ale to tylko twory
    matematyczne, a więc modele. Liczby zespolone tak samo - świetnie
    nadają się do opisu wielu zjawisk (i do wielu się "świetnie nie
    nadają" :D) ale to tylko działanie na wektorach, które ktoś kiedyś
    SZTUCZNIE STWORZYŁ aby uprościć metodę szukania zer wielomianów, to że
    ten model dało się zastosować w innych kontekstach - ok, niech fizykom
    dobrze służy :D
    A... i żeby nie było, czytałem trochę Twoich postów i wcale nie
    posądzam Cię o utożsamianie modeli rzeczywistości z rzeczywistością (a
    sam nie uważam się za eksperta zarówno od rzeczywistości jak i od jej
    modeli :D).

    Echs, a taki fajny "flejm" był :D

  • 360. Data: 2012-10-19 20:32:05
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>