    From: Uncle Pete <4...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto,pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: sterofotografia
    Date: Thu, 25 Jan 2018 15:08:47 +0100

    > błedem jest zakładać ze rozstaw obiektywów powinien byc zbliżony
    > do rozstawu oczu człowieka.
    > Powinien byc możliwie duży (nawet kilkadziesiąt centymetrów). Dotarłem
    > do instrukcji (milicyjnej wtedy) wykonania dokumentacji terenu i tam
    > była mowa nawet o 30 cm.

    Z tym całkowicie się zgadzam - i z tego właśnie wynika, że rozstaw 1,5
    cm jest mało przydatny. Z moich eksperymentów i innych obserwacji
    wynika, że używając obiektywu szerokokątnego (w moim przypadku 28 mm)
    rozstaw powinien być mniej więcej jak rozstaw oczu, może trochę więcej,
    inaczej efekt trójwymiarowy będzie nienaturalnie wyolbrzymiony. Ze
    zwiększeniem ogniskowej należy zwiększać rozstaw, inaczej poszczególne
    plany zaczynają wyglądać jako płaskie dekoracje w teatrze. Teraz
    okupiłem na Allegro parę do wyciągniętego z szafy Canona S90, dwoma
    zsynchronizowanymi aparatami powinno eksperymentować się łatwiej niż z
    jednym.