    Newsgroups: pl.rec.foto,pl.rec.foto.cyfrowa
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: sterofotografia
    Date: Sun, 28 Jan 2018 01:23:30 GMT

    On 2018-01-27, Luke <l...@l...net> wrote:

    > Gdybym używał, dodatkowo traktowałbym wszystko PAR2 albo dvdisaster.

    Nie stosowałem tego jak dotąd, ale sprawdzę.

    > O ile przechowywane w normalnych warunkach i w ciemności płyty CD
    > wypalone pod koniec lat 90 cały czas się odtwarzają (są to jakieś
    > dystrybucje linuxa, nie wyrzuciłem ich tylko z ciekawości po ilu latach
    > padną), o tyle wypalane przeze mnie na pewnym etapie DVD potrafiły mieć
    > już problem po roku.

    Dawno temu, płyty DVD i CD miały od cholery barwników. Np. wczesne
    Verbatimy CD były ciemnoniebieskie (poczatek lat 90. OIDP). Spotykało
    się tez takie DVD z bardzo ciemnym, fioletowym barwnikiem. Te się
    trzymają nieźle. Potem nadeszła era gdzie to wszystko zbladło, płyty
    zrobiły się żółtawo/fioletowawo-srebrne. Nie wiem, czy to kwetsia, że
    wprowadzono inne barwniki, czy też dano ich zwyczajnie mniej. Nidgy się
    aż tym tak nie interesowałem. Niemniej te lecą dużo łatwiej i to już po
    paru latach.

    BD, za wyjątkiem LTH, są oparte o warstwy niebarwnikowe i mają
    dodatkową powłoke ochronną. To ma niby sprawiać, że sa trwalsze, ale
    np. komercyjne BD (w sensie fimów np) są (z mojego doświadczenia) dużo
    mniej trwałe niż DVD. To są zapewne jeszcze inne warstwy, ale myślę, że
    problem jest zwyczajnie w gęstości zapisu, a dopiero potem w jego
    chemii/fizyce. Digitalizowałem niedawno kolekcję, pi x drzwi, od połowy
    lat 90tych, i DVD odpadło może jakieś 2% (osbliwe wiekszość polskich
    producentów), BD tak z 10-20%.

    > Jeśli chodzi o zdjęcia (bo w sumie o tym grupa), to backup całego
    > cyfrowego archiwum foto przechowuję na kilku dyskach zewnętrznych, a
    > dodatkowo są one zduplikowane w komputerze stacjonarnym na dwóch dyskach
    > wewnętrznych. Synchronizacja tych kopii pozwala mi na wyłapanie
    > ewentualnych padów dysków i wymianę na nowe egzemplarze (na razie nic
    > nie padło, a programy diagnostyczne nie wykrywają niczego złego). Nie
    > wymyśliłem nic bardziej opłacalnego.

    Trzymam kopie na dyskach 2.5", na 2ch NASach (w tym jeden w innej
    lokalizacji) i wspomnianych MDisc. Głownie foto/wideo, bo reszta to
    pikusie.

    --
    Marcin