    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: takie tam o samochodach elektrycznych
    Date: Wed, 21 Jun 2017 11:41:35 +0200

    dyskusyjnych:oibqmh$88s$...@d...me...
    >Dzisiaj oglądałem program o tym jak samochód Tesla s jest zajebisty.
    >Zajebista to jest przedewszystkim jego cena, bo ten testowany
    >kosztował tyle co dwa przeciętne domy w mojej okolicy.

    W Norwegii cena juz nie jest taka zajebista.
    Ale to glownie z powodu ok 200% podatku na samochody spalinowe :-)

    >Powiedzcie mi proszę, czy w tych autach są 18650 czy jakieś większe
    >elementy?

    W Tesli byly 18650. Ale to raczej kwestia wyboru - takie byly masowo
    produkowane, najlatwniej i najtaniej bylo im z takich poskladac
    baterie.

    >Bo tak sobie liczę. jedno marne, ale nie oszukane ogniwo 18650
    >kosztuje conajmniej 15zł

    Ale to detal w PL. Spytaj o hurtowa cene w Chinach.

    >żeby miec jako takie 12v, potrzeba 3 sztuk.

    oni tam maja cos 200V.

    >niech mają nawet 2Ah, (no to już płacimy 45zł). więc za 100Ah (a to
    >jest pryszcz dla elektryka) płacimy 2250zł,

    Lepiej liczyc w kWh. ogniwo 2Ah ~3.5V = 7Wh.
    Tysiace ich trzeba na przyzwoita baterie.
    100km normalnego samochodu niezbyt szybko jadacego wymaga ok 20kWh

    > natomiast kwasowo ołowiowa centra 100Ah kosztuje 400zł! co z wagą?

    Waga, wymiary, szybkosc ladowania, mozliwosc rozladowania (zwykle, tzw
    rozruchowe akumulatory olowiowe nie lubia, bardzo nie lubia).

    >7.5kg do 21 kg. czyli nawet w przeliczeniu na kilogramy, nawet
    >zakładając niemożność głębokiego rozładowania - Litowe się nie
    >opłacają. To dlaczego są stosowane?

    Cos zle liczysz, w przeliczeniu na kg powinny sie oplacac.

    >Albo może są stosowane litowe - ale jakieś inne, tańsze i większe?

    Tych "litowych" jest sporo odmian, ale lit to dobry material.
    Wysokie napiecie i niska masa wlasna, w przeliczeniu na 1 elektron czy
    jak kto woli 1C.

    J.