  • 1. Data: 2018-11-22 12:48:51
    Temat: Re: wifi
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > jak dziala wifi, jesli dwa urzadzenia sa podlaczone do jednego AP ?
    > Komunikacja miedzy urzadzeniami leci bezposrednio, czy przez AP ?

    Przez AP, niektóre AP mają opcję "Client isolation" lub "Intra-BSS
    traffic" i można włączyć / wyłączyć tę komunikację.

    > Bo nie moge sie dostac do drukarki z wifi.
    > Mam router/AP i probuje z komputera podlaczonego kablem.
    >
    > Ping podaje 90% strat, wiec nie dziwne ze dostepu nie ma

    Czyli łączność idzie, ale nie zawsze :)

    Drukarka sama w sobie ma wifi, czy to jakiś serwer wydruku?

    > ... ale mam te kilka telefonow z wifi,
    > i tu wszystko widac - telefony pinguja drukarke, komputer pinguje
    > telefony ...

    Tzn. masz dobry ping z komputera do telefonu i z telefonu do drukarki, ale
    zły z komputera do drukarki? To już magia.

    > Te pingi co przechodza do drukarki maja krotki czas - srednio 5 ms

    To OK.

    > Do telefonow to tak 40-400 ms ...

    A to z kolei dziwne... a traceroute do telefonów?

    Jakby nie udało ci się tego rozwiązać to zawsze zostaje opcja postawienia
    jakiegoś raspberry jako serwera wydruku. Mam tak u siebie, stary Raspberry
    PI 1 (model B+ dokładniej) daje radę obsługiwać dwie drukarki przez CUPS i
    skaner (wbudowany w jedną z nich) przez SANE. Ma 4 porty USB, więc jest
    akurat (dwa porty do dwóch drukarek + jeden na kartę wifi).

    Jak dodałem drukarki w trybie RAW (ze sterownikiem po stronie klienta) to
    działa to bardzo szybko (na tyle, że jak puszczam wydruk z jednego pokoju
    i idę do pokoju z drukarkami, to już się drukuje). Ze sterownikiem po
    stronie raspberry jest wolniej, bo raspberry robi wtedy renderowanie (mam
    dodane drukarki i tak i tak, bo mam też drukowanie z telefonu z Androidem,
    a to wymaga sterownika po stronie serwera).

  • 2. Data: 2018-11-22 14:16:18
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Przez AP, niektóre AP mają opcję "Client isolation" lub "Intra-BSS
    > traffic" i można włączyć / wyłączyć tę komunikację.

    ale pinguje tlefonu wifi więc nie może mieć izolacji

> [...]
    > skaner (wbudowany w jedną z nich) przez SANE. Ma 4 porty USB, więc jest
    > akurat (dwa porty do dwóch drukarek + jeden na kartę wifi).
    O i właśnie podsunąłeś mi pomysł:) bo cups działa bez problemu ale nie
    wiedziałem jak skaner udostępnić:)

  • 3. Data: 2018-11-22 14:30:48
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    sirapacz <n...@s...pl> wrote:

    > ale pinguje tlefonu wifi więc nie może mieć izolacji

    Prawda :)

    > O i właśnie podsunąłeś mi pomysł:) bo cups działa bez problemu ale nie
    > wiedziałem jak skaner udostępnić:)

    Przy czym mam to wytestowane jedynie w środowisku linuksowym (linuksowa
    workstacja i linuksowy serwer). Wiem że jest jakiś frontend sane dla
    Windowsa, ale nigdy go nie używałem.

  • 4. Data: 2018-11-22 17:25:54
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Przy czym mam to wytestowane jedynie w środowisku linuksowym (linuksowa
    > workstacja i linuksowy serwer). Wiem że jest jakiś frontend sane dla
    > Windowsa, ale nigdy go nie używałem.

    Na pewno drzwi są już otwarte - poczytam, to się dowiem:)