    Subject: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Fri, 15 May 2020 08:03:20 +0200

    W dniu 2020-05-15 o 03:32, sundayman pisze:

    > Genialna porada. Ale nie bez powodu podałem konkretny przekaźnik. Taki
    > jest i taki musi zostać.

    Genialne podejście :)

    Skoro ten konkretny przekaźnik już tam jest i taki musi być to i są tam
    już konkretne zabezpieczenia, które muszą pozostać. Pomijając fakt, że
    projektant tego układu dał dupy stosując w tym układzie przekaźniki,
    które akurat do tego celu się nie nadają. Łączenie równoległe styków
    przekaźnika to tak jakby leczyć syfa pudrem, ponieważ nie ma szans, aby
    styki łączyły i rozłączały idealnie w tym samym czasie. Ludzie prace
    naukowe piszą o drżeniu styków podczas załączania styków przekaźników
    oraz czasie wygaszania tych drgań, mierzą rezystancję styków, budują
    stanowiska do badania styków przekaźników. Tak się składa, że ja nawet
    miałem okazję projektować do pracy dyplomowej takie urządzenie w oparciu
    o mikroprocesory. Tylko po co? Księgowi, którzy obecnie projektują
    urządzenia techniczne i tak sięgną po najtańsze rozwiązania, a za ich
    niewiedzę zapłaci klient lub pracownik obsługujący urządzenie.

    Jeżeli się upierasz to dioda w kierunku zaporowym być musi i to nie
    tylko przy przekaźniku, ale też przy silniku. Trzeba ją dobrać do danej
    indukcyjności silnika.

    Dodatkowo może być układ gasikowy oraz/lub warystory na 35V.

    Pozostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa urządzenia, ponieważ urządzenia
    wykonujące ruch czy obrót podlegają dyrektywom maszynowym i szczególnym
    wymaganiom jeżeli chodzi o możliwość niekontrolowanego załączenia lub
    brak możliwości wyłączenia. Wszelka ingerencja w aktualny układ
    powoduje, że odpowiedzialność za powstałe wypadki przechodzi z
    producenta na ingerenta.