  • 1. Data: 2020-05-14 01:44:33
    Temat: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Muszę włączać silnik DC 24V o prądzie rozruchowym kilkanaście A, a
    podczas pracy prąd wynosi około 5A.

    Mam do tego przekaźnik RM84-2012-35-1012. On ma dla DC=24V obciążalność
    8A. Mam połączone 2 styki równolegle, czyli wychodzi razem 16A. To
    powinno chyba wystarczać.

    I teraz - co dać na stykach tego przekaźnika, żeby zmniejszyć wypalanie
    styków podczas rozłączania ?

    Czy wystarczy tylko dioda równolegle do silnika (tak jak np. przy
    przekaźniku sterowanym tranzystorem ) ?

  • 2. Data: 2020-05-14 09:35:28
    Temat: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 14 May 2020 01:44:33 +0200, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > I teraz - co dać na stykach tego przekaźnika, żeby zmniejszyć
    > wypalanie
    > styków podczas rozłączania ?

    Zamienić przekaźnik na SSR i zapomnieć o wypalaniu.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2020-05-14 10:57:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-05-14 o 01:44, sundayman pisze:
> [...]
    > styków podczas rozłączania ?
    >
    > Czy wystarczy tylko dioda równolegle do silnika (tak jak np. przy

    Nie znam się na tym. Ale trochę pozmyślam.
    Gdzieś, kiedyś czytałem, że praktycznie aby iskra powstała potrzebne
    jest minimum 12V. Jak masz 24 i dasz diodę to w momencie otwierania
    styku ona ograniczy napięcie na styku do 25V. Przy obciążeniu
    indukcyjnym to napięcie pojawi się chyba bardzo szybko (gdy styki będą
    jeszcze bardzo blisko siebie) więc wychodzi na to, że jakaś iskra może
    powstać.
    Czyli przydałoby się coś do spowolnienia dU/dt - czyli jakiś układ
    gasikowy. I o tym to tylko słyszałem.
    Standardowo jest to RC. Jak R będzie duże to w momencie otwierania i tak
    powstanie duże napięcie na stykach więc R musi być małe. Małe R to w
    momencie załączania oprócz prądu silnika popłynie jeszcze duży prąd
    ładowania C w RC. Ale może prąd silnika narasta w miarę wolno
    (indukcyjność) i da się tak zrobić, aby te impulsy mijały się w czasie.
    Problem z R prowadzi do pomysłu, aby dać duże R i równolegle do niego
    diodę. Kondensator przez diodę spowolni narastanie napięcia w momencie
    wyłączania, a duże R małym prądem przeładuje kondensator po włączeniu.

    Tak czy siak, gdybym kiedyś pierwszy raz do czegoś takiego podchodził to
    obejrzałbym sobie napięcia i prądy oscyloskopem.
    Poza kształtami i na napięciu i na prądzie chyba powinno być widać fazę
    iskrzenia więc można znaleźć graniczne wartości RC i dobrać z jakimś
    zapasem.
    P.G.

  • 4. Data: 2020-05-14 12:22:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, May 14, 2020, 10:57:21 AM, you wrote:

> [...]

    > Poza kształtami i na napięciu i na prądzie chyba powinno być widać fazę
    > iskrzenia więc można znaleźć graniczne wartości RC i dobrać z jakimś

    Można dać gasik RCD. Dioda podczas wyłączania klucza zwiera R, R
    ogranicza prąd rozładowania C podczas włączania klucza.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2020-05-14 14:16:34
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 14.05.2020 o 10:57, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > styku ona ograniczy napięcie na styku do 25V.

    > Czyli przydałoby się coś do spowolnienia dU/dt - czyli jakiś układ

    Policzenie gasika dla podanych parametrów daje abstrakcyjne wartości.
    Mam podobny silnik, 17V 7A. Dałem diodę i jest OK. Kilkanaście lat.

    Paweł

  • 6. Data: 2020-05-14 22:19:57
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2020-05-14 01:44, sundayman wrote:
> [...]
    > styków podczas rozłączania ?
    >
    > Czy wystarczy tylko dioda równolegle do silnika (tak jak np. przy

    Dwa oddzielne zagadnienia: włączanie i wyłączanie.
    ad. 1. równoległe styki jakiś sensowny czas powinny działać.
    ad. 2. dioda wystarczy.

  • 7. Data: 2020-05-14 23:25:14
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Dwa oddzielne zagadnienia: włączanie i wyłączanie.
    > ad. 1. równoległe styki jakiś sensowny czas powinny działać.

    No właśnie niekoniecznie. Styki nie przełączają się jednakowo. Na
    dodatek RM84 mają paskudną cechę sklejania styków. Zrobiłem na tym
    kiedyś sterowanie w budynku i wszystkie szybciutko wymieniałem na
    Findery. Kleiły się sterując oświetleniem ledowym. Pojedynczy panel
    wystarczał do sklejania. Za to w automatyce przemysłowej-sterowniczej są
    wieczne.

    Nie wiem jak często będziesz przełączał, więc nie doradzę, ale dał bym
    raczej stycznik i nie przejmował się niczym, taki ABB ESB20 na ten
    przykład. Bardzo trwałe, ale jednak klocek.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 8. Data: 2020-05-15 03:32:26
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Zamienić przekaźnik na SSR i zapomnieć o wypalaniu.

    Genialna porada. Ale nie bez powodu podałem konkretny przekaźnik. Taki
    jest i taki musi zostać.

  • 9. Data: 2020-05-15 03:37:01
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Nie wiem jak często będziesz przełączał, więc nie doradzę, ale dał bym
    > raczej stycznik i nie przejmował się niczym, taki ABB ESB20 na ten
    > przykład. Bardzo trwałe, ale jednak klocek.

    Nie da rady nic zmienić. Urządzenie musi zostać jakie jest.
    Gdyby było inaczej to dałbym albo jakiś jebitny przekaźnik albo SSR albo
    coś innego.

    Tutaj mogę tylko dać jakieś elementy na samym silniku.

    Załączanie jest raz na kilkanaście minut albo rzadziej.
    Głównie w ciągu dnia, nocą rzadziej albo wcale.
    Czyli taka raczej permanentna praca.

    No dobrze, zobaczę jak to się zachowuje z jakąś solidną diodą.

  • 10. Data: 2020-05-15 08:03:20
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-05-15 o 03:32, sundayman pisze:

    > Genialna porada. Ale nie bez powodu podałem konkretny przekaźnik. Taki
    > jest i taki musi zostać.

    Genialne podejście :)

    Skoro ten konkretny przekaźnik już tam jest i taki musi być to i są tam
    już konkretne zabezpieczenia, które muszą pozostać. Pomijając fakt, że
    projektant tego układu dał dupy stosując w tym układzie przekaźniki,
    które akurat do tego celu się nie nadają. Łączenie równoległe styków
    przekaźnika to tak jakby leczyć syfa pudrem, ponieważ nie ma szans, aby
    styki łączyły i rozłączały idealnie w tym samym czasie. Ludzie prace
    naukowe piszą o drżeniu styków podczas załączania styków przekaźników
    oraz czasie wygaszania tych drgań, mierzą rezystancję styków, budują
    stanowiska do badania styków przekaźników. Tak się składa, że ja nawet
    miałem okazję projektować do pracy dyplomowej takie urządzenie w oparciu
    o mikroprocesory. Tylko po co? Księgowi, którzy obecnie projektują
    urządzenia techniczne i tak sięgną po najtańsze rozwiązania, a za ich
    niewiedzę zapłaci klient lub pracownik obsługujący urządzenie.

    Jeżeli się upierasz to dioda w kierunku zaporowym być musi i to nie
    tylko przy przekaźniku, ale też przy silniku. Trzeba ją dobrać do danej
    indukcyjności silnika.

    Dodatkowo może być układ gasikowy oraz/lub warystory na 35V.

    Pozostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa urządzenia, ponieważ urządzenia
    wykonujące ruch czy obrót podlegają dyrektywom maszynowym i szczególnym
    wymaganiom jeżeli chodzi o możliwość niekontrolowanego załączenia lub
    brak możliwości wyłączenia. Wszelka ingerencja w aktualny układ
    powoduje, że odpowiedzialność za powstałe wypadki przechodzi z
    producenta na ingerenta.