  • 41. Data: 2016-05-15 19:32:55
    Temat: Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > Kluczowe pytanie, czy i ile takich transakcji kończy się pomyślnie dla
    > sprzedawcy?

    Podejrzewam, że niewiele. Jednak moja motywacja do tego, by wreszcie zrobić
    porządek, znowu osłabła. Każdy powód do usprawiedliwienia lenistwa jest dobry.

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2016-05-15 20:52:56
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    > To jednak oznacza robienie OCR. Prowadzonego we względnie dobrych
    > warunkach, ale jednak OCR. Zupełnie inne zagadznie, bo z konwertera
    > sygnałów wideo zrobiła nam się sztuczna inteligencja. Druga rzecz,
    > to przepchnięcie wyniku przez terminal VT. Trzeba porównać kolejne
    > wyniki rozpoznania, znaleźć siedem szszegółów któymi różnia się dwa
    > obrazki i różnicę zamienić na sekwecje ANSI. Też wcale nie tak trywialna
    > rzecz. Ale może właśnie w tym momencie problem i jego rozwiązywanie
    > robi się ciekawe.

    Straszenie OCR to pewna przesada, masz komórkę 9x15 bitów, którą musisz
    przyporządkować do jednego z 255 stanów, żadnego krzywego tekst,
    zmiennych czcionek, zlanych liter.
    Próbkowanie tego na jakiś > 60 MHz, albo PLL do Vsync (pytający chciał
    obróbkę cyfrową, więc i tak musiał by to zrobić) i masz w miarę
    precyzyjny przebieg.

    --
    AWa.

  • 43. Data: 2016-05-15 21:14:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Andrzej W. napisał:

> [...]
    > Próbkowanie tego na jakiś > 60 MHz, albo PLL do Vsync (pytający chciał
    > obróbkę cyfrową, więc i tak musiał by to zrobić) i masz w miarę

    Nie straszę, zwracam tylko uwagę na to, że w ten sposób całkiem zmieniamy
    klasę zagadnienia. Skoro chcemy buforować (graficznie) 14 linii w celu
    dokonania na nich OCR, to równie dobrze można złapać wszystkie 350 linii.
    32kB pamięci przecież nie boli. A potem zwyczajnie wypluć na monitor przy
    innej częstotliwości lub w okienko -- tak jak chciał tego pomysłodawca.
    Pomysł z OCR pojawia się w tym momencie, kiedy wszystkie problemy są
    rozwiązane (umiemy już przechwycić obraz), więc w niczym nie pomaga.
    Co wcale nie znaczy, że sam w sobie nie jest ciekawy, ten pomysł.

    Jarek

    PS
    Pixel clock katry MDA, jak wyguglałem, to 16.257 MHz. Odpowiednie ModeLine
    dla X11 (do testów synchronizacji monitora) ma więc postać:

    Modeline "720x350" 16.257 720 729 864 882 350 351 367 369

  • 44. Data: 2016-05-15 23:07:01
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-05-15 o 00:30, Mateusz Viste pisze:

    > http://allegro.pl/cga-ega-yuv-do-vga-video-konwerter
    -do-gier-i617546657
    > 3.html
    >
    > Te boardy już widziałem - ale czy faktycznie obsługuje to MDA?
    > Przejrzałem mnóstwo aukcji z tymi konwerterami, ale nigdy nie
    > podają MDA, uznałem więc że to pewnie wynalazek działający z 15 KHz
    > (CGA, EGA), ale z 18 KHz już nie... (MDA).
    U mnie było 20khz i z tym działa, musisz spróbować, duzo zależy też od
    ustawionej rozdzielczości wyjściowej, nie wszytkie konwersje działają,
    dlatego musisz próbować a jest trochę zabawy z kofiguracją.

    > Czy maszyna którą przerabiałeś była oparta właśnie na MDA? Jeśli może to
    Nie wiem tam był bardzo stary wyświetlacz LCD który padł, ale miał po
    drodze konwerter zrobiony na fpga. Do tego fpga dochodziło wideo
    20k/50hz i to wykorzystałem.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 45. Data: 2016-05-16 08:27:35
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Jednak moja motywacja do tego, by wreszcie zrobić
    > porządek, znowu osłabła. Każdy powód do usprawiedliwienia lenistwa jest dobry.

    Każdy, ale jest jeden absolutnie wystarczający.
    Gdybyśmy nie byli leniwi, to nadal byśmy siedzieli na drzewach i
    wpieprzali banany. Człowiek to takie dziwne zwierzę, że zrobi wszystko
    żeby nic nie robić ;)
    To lenistwo napędza postęp. I to jest wkurzające, a równocześnie...
    dzięki temu możemy z czystym sumieniem... popracować nad lenistwem.
    Cokolwiek by to dla kogokolwiek znaczyło ;)

    Pozdrawiam

    DD

  • 46. Data: 2016-05-16 10:11:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 2016-05-15 o 15:56, John Smith pisze:

    >Nie wiem, czy czytałeś mój pierwszy mail...
    >Zacznijmy od początku.
    >Pytający szuka:

    Pytajacy szuka mozliwosci wyswietlenia tego, co jego stary komputer
    generuje.

    I mozna to zrobic na wiele sposobow, a wydaje mi sie, ze wybrales taki
    najbardziej dookola :-)
    Aczkolwiek czasem moze sie sprawdzic :-)

    >Moja teza jest taka, iż wyjście graficzne można zastąpić połączeniem
    >szeregowym z dowolnym komputerem i temu komputerowi powierzyć
    >wyświetlanie obrazu.

    Mozna. Malutki program na przerwaniach moze odczytac pamiec video
    (chyba moze ... MDA nie pamietam) i wysylac po RS.
    Przy 115200 to nawet dosc szybko moze dzialac - 3 ekrany na sekunde ..

    >Dalej zakładam, że dekodujemy tylko znaki bez jasności (jasność to
    >drugi
    >identyczny układ).
    >Na MDA można spojrzeć jako 720×350x50 (12 600 000) pikseli na sekundę
    >lub jako 80x25x8x50 (800 000) bitów na sekundę. O ile pierwsze trudno
    >czymś przepchnąć to drugie już się da.
    >Robimy więc antyMDA, czyli coś co nam dekoduje ciąg pikseli na ciąg
    >znaków i te znaki wysyłamy do wyświetlenia gdzieś dalej.

    Z tym, ze jak juz zrobisz uklad dekodujacy, to prosciej bedzie dorobic
    do niego wyjscie video :-)
    Moze nawet HDMI bedzie prosto ?

    J.

  • 47. Data: 2016-05-16 10:24:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

> [...]
    > dzięki temu możemy z czystym sumieniem... popracować nad lenistwem.
    > Cokolwiek by to dla kogokolwiek znaczyło ;)

    Zasada ta jest mi znana od dawna, od dawna też staram się jak umiem
    przysłużyć się ludzkości, pchnąć jej rozwój na nowe tory. Takie
    trwanie w lenistwie wymaga jednak wielkiej dyscypliny, więc każde
    kolejne wsparcie witam z radością.

    Jarek

    --
    Nasz oberlejtnant Makovec mawiał nam nieraz: "Dyscyplina musi być, wy
    łby zakute, bo bez niej to byście łazili po drzewach jak te małpy, ale

  • 48. Data: 2016-05-16 10:36:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Mozna. Malutki program na przerwaniach moze odczytac pamiec video
    > (chyba moze ... MDA nie pamietam) i wysylac po RS.

    Na czas uruchomiania tego programu najlepiej włożyć do komputera jedną
    z tych kart VGA, których cały kilogram leży obok.

    > Przy 115200 to nawet dosc szybko moze dzialac - 3 ekrany na sekunde ..

    Jeśli chodzi o komputer PC/XT, to optymizm może być nieco przesadzony.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2016-05-16 11:44:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F. napisał:

    >Na czas uruchomiania tego programu najlepiej włożyć do komputera
    >jedną
    >z tych kart VGA, których cały kilogram leży obok.

    Ktos probowal ? Bo wietrze dwa klopoty:
    a) VGA jest 16-bit, a komputer zapewne XT i sloty wylacznie 8 bit.
    b) BIOS tej VGA pojdzie na XT ? Mysle ze pojdzie, raczej nie uzyli tam
    jakis specyficznych instrukcji 286, a i organizacja BIOS podobna.

    Odnosnie a) to o ile kojarze, to czasem nawet chodzilo, ale nie
    musialo.

    W sumie, cos co powiela, czy nawet potraja linie video moze byc
    najprostsze.
    Ale najpierw sprawdzic, czy wspolczesne monitory/TV sobie z tym same
    nie radza :-)

    >Jeśli chodzi o komputer PC/XT, to optymizm może być nieco
    >przesadzony.

    Mysle, ze tyle to wyciagne.

    A jeszcze mozna sprobowac kabelkiem od drukarki :-)

    J.

  • 50. Data: 2016-05-16 11:52:49
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Nie *produkuje*, lecz *używa*. Bierze 2000 bajtów z obszearu RAM powyżej
    > 640kB przeznaczonego dla karty MDA i wyświetla na ekranie. Ale wyświetla
    > tworząc normalny sygnał wideo, z konsolą szeregową nie ma to nc
    > wspólnego.

    No to TSR, ktory bedzie wylapywal zmiany w tym obszarze i wypychal na
    UARTa, ewentualnie z sekwencjami ANSI do ustawiania kursora :)

    Chociaz wiem, ze autorowi nie o to chodzi. A czy w gre wchodzi kupienie
    lub dostanie prawdziwego monitora z tamtej epoki? Mam jeszcze takiego
    bursztynka w piwnicy (ale nie chce sie pozbyc, mam sentyment :)).

    Btw, dobrze pamietam, ze dla kolorowego trybu tekstowego na VGA bylo
    B800h, dla herculesa B000h, a dla trybow graficznych VGA A000h?

    --
    http://www.chmurka.net/