    From: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: wynagrodzenie dla fotografów - śmieszne czy tragiczne?
    Date: Thu, 14 May 2009 15:22:45 +0200

    > Na goldenline pani szukała fotografów do reportaży na akcjach
    > prospołecznych, więc sprawdziłem o co chodzi i okazało się, że Kolorowe
    > Emocje to nie żadna akcja prospołeczna, tylko działania wizerunkowe,
    > piarowe firmy Baumit.
    >
    > Bardzo często niestety nadużywa się słów prospołeczne, charytatywne, żeby
    > uzasadnić głodowe stawki.
    >
    > Najzabawniejsze jest zaś to, że agencja obsługująca Kolorowe Emocje -
    > wspaniałą imprezę dla dzieci - próbuje znaleźć fotografów, którzy zrobią
    > reportaże z imprez, obrobią zdjęcia i na dodatek mają się zrzec wszelakich
> [...]

    firma z tym niema nic wspolnego... znalazla agencje i placi im okreslana
    stawke
    za obsluge. To agencja dzieli srodki i maksymailizuje zyski dla siebie
    szukajac
    frajerow.
    To o czym piszesz ma o wiele glebsze podloze. Otoz nastaly czasy dziadostwa
    i bylejakosci, sporo ludzi pracuje za smieszne stawki albo wrecz za same
    zdjecia.
    Troche to znam od podszewki bo zyje z fotografii i mniej wiecej poznalem juz
    jak to dziala.
    Przyklad z przed 2 dni; potrzeba zrobic sesje bielizny jakies 25 sztuk +
    studio +
    modelka + fotograf + obrobka zdjec + po dwa ujecia. Jakies minimum 4-5
    godz studio + kilka godzin przy kompie. Trzeba oplacic modelke, podatki,
    amortyzacja sprzetu, czas, obrobka itp. Moje wycena ~2000pln w tym modelka
    + wizaz i co sie okazuje?
    2x bardziej doswiadczony fotograf ode mnie wycenia te sama prace na 1000zl
    Czyli po odliczeniu wszystkiego zarabia na tym 300 do 400zl za profi sesje
    bielizny :)

    przykladow mozna mnozyc.

    Olac takich trzymac poziom iznalezc swoja nisze oraz byc w tym dobrym.
    Inni niech sobie pracuja jak lubia za pol darmo.

    Roger