    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie
    Date: Mon, 23 Nov 2009 12:22:54 +0100

    bratPit[pr] schrieb:
    > Witajcie,
    > niedawno zauważyłem u siebie w samochodzie dziwny obaw, otóż podczas
    > jazdy włącznie ogrzewania tylnej szyby (grzeją wówczas również lusterka)
    > występują zakłócenia odbioru radia na ukf-ie, są to jakby szumy/trzaski
    > nakładające się na odbiór, głupieje radio, RDS szuka alternatywnych
    > częstotliwości,
    > sytuacja o tyle dziwna, że antena nie ma podłączonego zasilania do
    > wzmacniacza mimo, iż w stopce anteny takowy występuje, jeszcze bym się
    > nie dziwił gdyby to była antena w szybie tylnej, która ma połączenie ze
> [...]

    Klima nie stanowi zbytniego obciążenia dla sieci elektrycznej.
    Ogrzewanie szyby owszem.
    Przyczyny mogą być różne. Jak rozumiem sprawdziłeś, że szyba nie jest
    podłączona do systemu antenowego. Możesz mieć "antenna diversity", czyli
    kilka anten połączonych cuzamen do kupy (u mnie jest). Tak czy inaczej
    problemu szukałbym raczej w przewodach doprowadzających zasilanie do
    szyby tylnej (z kontaktami do szyby), a także do luster. Jeżeli pojazd
    samochodowy jest oplopodobny, to możesz mieć problemy z masą
    gdziekolwiek, specami od elektryki opliści nigdy nie byli, choć w
    ostatnich latach (5-6) się poprawiło. Jeżeli problem występuje
    selektywnie przy ogrzewaniu szyby, tam bym szukał. Sprawdź też
    bezpiecznik obwodu ogrzewania wraz z oprawką czy gnojek się nie grzeje
    (i okolice). Możliwe, że coś się tam obluzowało. Przewody od lusterek
    mogły się pójść kochać, więc je na próbę odłączyć. No i wszystkie
    wtyczki po drodze.
    To samo z radiem. Ma dobrą masę, dobre zasilanie itd.
    Sprawa upierdliwa, ale poszukać trzeba bo na pewno wnerwia skutecznie.

    Waldek