  • 1. Data: 2009-11-23 10:43:35
    Temat: zaklocenia odbioru radia w samochodzie
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

    Witajcie,
    niedawno zauważyłem u siebie w samochodzie dziwny obaw, otóż podczas jazdy
    włącznie ogrzewania tylnej szyby (grzeją wówczas również lusterka) występują
    zakłócenia odbioru radia na ukf-ie, są to jakby szumy/trzaski nakładające
    się na odbiór, głupieje radio, RDS szuka alternatywnych częstotliwości,
    sytuacja o tyle dziwna, że antena nie ma podłączonego zasilania do
    wzmacniacza mimo, iż w stopce anteny takowy występuje, jeszcze bym się nie
    dziwił gdyby to była antena w szybie tylnej, która ma połączenie ze
    ścieżkami jej ogrzewania - separatory etc, ale tu nie, zwykła antena ze
    stopką na dachu,
    alternator jest OK pod względem napięcia ładowania,
    problemy z radiem nie występują w innych przypadkach np. włączenie
    klimatyzacji, nawigacji z zasilaczem impulsowym, cb itd,
    szczotki alternatora są OK pod względem długości, występują jedynie nieduże
    rowkowania komutatora i szczotek, niestety zużycie jednej z nich wskazuje na
    niewielkie odchylenie od kąta prostego w stosunku do osi komutatora
    [charakterystyczne zużycie szczotki z 'wargą'],
    może to być powodem? przy dużym obciążeniu ciągnie łuk elektryczny po
    komutatorze wpływający na odbiór radia?
    dziwne jednak, że inne duże odbiorniki jak klimatyzacja czy światła nie
    powodują tego objawu, a obciążenie typowo rezystancyjne owszem?
    co Waszym zdaniem może powodować takie problemy?
    dzięki za sugestie,
    brat

  • 2. Data: 2009-11-23 11:10:18
    Temat: Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello bratPit[pr],

    Monday, November 23, 2009, 11:43:35 AM, you wrote:

> [...]
    > [charakterystyczne zużycie szczotki z 'wargą'],
    > może to być powodem? przy dużym obciążeniu ciągnie łuk elektryczny po

    Gdzieś Ty znalazł komutator w alternatorze?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2009-11-23 11:22:54
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    bratPit[pr] schrieb:
> [...]
    > powodują tego objawu, a obciążenie typowo rezystancyjne owszem?
    > co Waszym zdaniem może powodować takie problemy?

    Klima nie stanowi zbytniego obciążenia dla sieci elektrycznej.
    Ogrzewanie szyby owszem.
    Przyczyny mogą być różne. Jak rozumiem sprawdziłeś, że szyba nie jest
    podłączona do systemu antenowego. Możesz mieć "antenna diversity", czyli
    kilka anten połączonych cuzamen do kupy (u mnie jest). Tak czy inaczej
    problemu szukałbym raczej w przewodach doprowadzających zasilanie do
    szyby tylnej (z kontaktami do szyby), a także do luster. Jeżeli pojazd
    samochodowy jest oplopodobny, to możesz mieć problemy z masą
    gdziekolwiek, specami od elektryki opliści nigdy nie byli, choć w
    ostatnich latach (5-6) się poprawiło. Jeżeli problem występuje
    selektywnie przy ogrzewaniu szyby, tam bym szukał. Sprawdź też
    bezpiecznik obwodu ogrzewania wraz z oprawką czy gnojek się nie grzeje
    (i okolice). Możliwe, że coś się tam obluzowało. Przewody od lusterek
    mogły się pójść kochać, więc je na próbę odłączyć. No i wszystkie
    wtyczki po drodze.
    To samo z radiem. Ma dobrą masę, dobre zasilanie itd.
    Sprawa upierdliwa, ale poszukać trzeba bo na pewno wnerwia skutecznie.

    Waldek

  • 4. Data: 2009-11-23 11:24:04
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > dziwił gdyby to była antena w szybie tylnej, która ma połączenie ze
    > ścieżkami jej ogrzewania - separatory etc, ale tu nie, zwykła antena ze

    ma to samo u siebie w renaulcie...
    w innych autach które mam, nawet z podgrzewaniem przedniej szyby,
    takiego problemu nie zauważyłem...

  • 5. Data: 2009-11-23 11:45:47
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

    > Gdzieś Ty znalazł komutator w alternatorze?

    w alternatorze Delco-Remy 100A w Astrze G zwanej Astrą II,
    brat

  • 6. Data: 2009-11-23 11:54:38
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

> [...]
    > To samo z radiem. Ma dobrą masę, dobre zasilanie itd.
    > Sprawa upierdliwa, ale poszukać trzeba bo na pewno wnerwia skutecznie.

    bingo, opel astra g więc auto dość proste pod wzgl. elektryki, anten nie ma
    'wycudowanych' jak wspomniałem jest tam zwykła stopka anteny ze wzmacniaczem
    który nie jest zasilany obecnie, fakt, trochę rzeczy podokładałem,
    niefabryczne radio, wzmacniacz, jednak wszystko starałem się robić "zgodnie
    ze sztuką" a więc połączenia lutowane, przewody ciągnięte z akumulatora do
    wzmacniacza, niemniej rzeczywiście nie sprawdzałem co się dzieje z
    bezpiecznikiem szyby tylnej, auto jest obecnie 10-letnie więc różnie może
    być z elektryką, dotąd czyli od 3 lat jego posiadania nie było problemów,
    wówczas też montowałem całe audio,
    w każdym razie wiem już w jakim kierunku iść,
    zaświtało mi też teraz - hmm - wypalone są 2 ścieżki grzejne tylnej szyby -
    może to efekt 'przeskakiwania iskry' w miejscu przerwy...?
    brat

  • 7. Data: 2009-11-23 12:05:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello bratPit[pr],

    > w alternatorze Delco-Remy 100A w Astrze G zwanej Astrą II,

    Ten alternator nie ma na pewno komutatora. Gdyby miał komutator byłby
    prądnicą prądu stałego a nie alternatorem.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2009-11-23 12:13:22
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

    > Ten alternator nie ma na pewno komutatora. Gdyby miał komutator byłby
    > prądnicą prądu stałego a nie alternatorem.

    fuckt, potaśtało mi się, pierścienie ślizgowe przecież tam są,
    thx,
    brat

  • 9. Data: 2009-11-23 12:44:22
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > dziwił gdyby to była antena w szybie tylnej, która ma połączenie ze
    > ścieżkami jej ogrzewania - separatory etc, ale tu nie, zwykła antena ze

    Hmm, to w końcu antena ze wzmacniaczem? Jeśli tak, to skoro on nie jest
    zasilany, to znaczenie pogarsza odbiór.
    --
    Pozdr
    EM

  • 10. Data: 2009-11-23 12:44:25
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    bratPit[pr] schrieb:

> [...]
    > zaświtało mi też teraz - hmm - wypalone są 2 ścieżki grzejne tylnej
    > szyby - może to efekt 'przeskakiwania iskry' w miejscu przerwy...?

    Połączenia lutowane nie są zgodne ze sztuką, powinny być zaprasowane.
    Sprawdź na wszelki wypadunek. Szyba z wypaloną ścieżką może być
    generatorem szumów i trzasków. Możliwe, że trochę jeszcze kontaktuje od
    czasu do czasu i stąd trzaski. Możesz zeskrobać całkiem te miejsca,
    gdzie są przerwy, jak będziesz naprawiać lakierem srebrowym to i tak
    musisz tam oczyścić.

    Waldek