  • 1. Data: 2010-05-17 18:11:10
    Temat: Reset CPU przez gniazdo USB
    Od: Łukasz Góralczyk <l...@g...com>

    Witam,

    Kupiłem niedawno płytkę z procesorem AT91RM9200 (ARM9) z preinstalowanym
    Linuxem (tutaj: http://shop.ngxtechnologies.com/product_info.php?
    cPath=31&products_id=72 ). Płytka jest kopią tego (są schematy i chyba
    płytka też): http://wiki.emqbit.com/free-ecb-at91 .

    Zauważyłem pewną dziwną rzecz, jeśli dotknę jakimś metalem osłony (też
    metal) gniazda USB procesor się resetuje; osłona jest podłączona do masy
    całego układu. Poprawiłem lut na gniazdku, sprawdziłem czy wina nie leży
    w złym zamontowaniu gniazdka - też nie, pomyślałem że na sobie mam jakieś
    ładunki ale to też wykluczyłem (na tyle ile mogłem), próbowałem na
    różnych zasilaczach - to samo, próbowałem z drugą płytką - bez zmian. Czy
    ten procesor jest aż tak wrażliwy? Czy przyczyną może być napięcie jakie
    powstaje po zetknięciu dwóch metali?

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz.

  • 2. Data: 2010-05-17 18:16:58
    Temat: Re: Reset CPU przez gniazdo USB
    Od: "kk" <...@...pl>

> [...]
    > ten procesor jest aż tak wrażliwy? Czy przyczyną może być napięcie jakie

    Weź woltomierz cyfrowy i sprawdź czy jest jakieśnapięcie między masą płyty
    a okolicą (np. twoim ciałem, przewodem uziemiającym, masą innych urządzeń w
    pobliżu)

  • 3. Data: 2010-05-17 18:41:15
    Od: Łukasz Góralczyk <l...@g...com>

    On Mon, 17 May 2010 20:16:58 +0200, kk wrote:
    > WeOE woltomierz cyfrowy i sprawdOE czy jest jakie?napiecie miedzy mas?
    > p?yty a okolic? (np. twoim cia?em, przewodem uziemiaj?cym, mas? innych
    > urz?dzen w pobli?u)

    Miernik wskazuje 0. Co ciekawe nie musze miec kontaktu z metalowym
    obiektem ktory styka się z gniazdkiem USB - reset tez jest. Pro forma:
    jestem w zwykłym pokoju, płytka leży na gumowych podkładkach na stole z
    oklejonego (H/M)DF.

    --
    Lukasz.

  • 4. Data: 2010-05-17 18:54:53
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Łukasz Góralczyk pisze:
> [...]
    > ten procesor jest aż tak wrażliwy? Czy przyczyną może być napięcie jakie

    Testuję ostatnio różne sposoby realizacji klawiatury pojemnościowej,
    jeden z układów działa na zasadzie wystawiania wysokiego stanu na jednym
    pinie i wykrywaniu zbocza na drugim.

    W normalnych warunkach dotknięcie drugiej strony laminatu palcem
    ("przycisku") powoduje opóźnienie w wykryciu zbocza o 10 cykli (nieco
    ponad 600ns).

    Gdy w promieniu 2M pracuje taka lutownica
    http://www.mamut.net/semicon/vtss5_g.jpg
    to czas ten rośnie do ~120(!!!) cykli, ale położenie lutownicy (całej, z
    podstawką) na płytce nie wpływa na pomiar bez dotknięcia.

    Może ty też masz w pobliżu jakieś urządzenie dla którego jesteś anteną?

    Michoo

  • 5. Data: 2010-05-17 18:59:06
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Łukasz Góralczyk pisze:

    > Zauważyłem pewną dziwną rzecz, jeśli dotknę jakimś metalem osłony (też
    > metal) gniazda USB procesor się resetuje; osłona jest podłączona do masy
    > całego układu.

    Prawdopodobnie jest to wina źle zaprojektowanego druku - najkrótsza
    ścieżka dla wyładowania prowadzi od gniazda usb do złącza przez okolice
    procesora. Możesz spróbować wstawić między obudowę USB a masę układu
    rezystor kilkadziesiąt, klikaset kilo i powtórzyć eksperyment. Inna
    możliwość to połączenie obudowy USB bezpośrednio z masą zasilacza, z
    pominięciem płytki.

  • 6. Data: 2010-05-17 21:24:01
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-05-17 20:11 Łukasz Góralczyk napisał(a):

> [...]
    >
    > Zauważyłem pewną dziwną rzecz, jeśli dotknę jakimś metalem osłony (też
    > metal) gniazda USB procesor się resetuje; osłona jest podłączona do masy

    No to błąd od razu w schemacie. Obudowa USB nie powinna być połączona
    bezpośrednio z masą. Od tego jest w gniazdku USB pin masy (czwarty
    AFAIR). Obudowę najlepiej podłączyć do masy poprzez dużą rezystancję.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 7. Data: 2010-05-19 12:41:47
    Od: Łukasz Góralczyk <l...@g...com>

    Odciąłem gniazdo od masy ale reset czasami się zdarza przy wykładaniu/
    wyjmowaniu urządzenia USB. Znalazłem też błąd przez który USB nie mogło i
    tak działać.

    Pozdrawiam,
    Łukasz.

  • 8. Data: 2010-05-19 21:21:07
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-05-19 14:41 Łukasz Góralczyk napisał(a):

    > Odciąłem gniazdo od masy ale reset czasami się zdarza przy wykładaniu/
    > wyjmowaniu urządzenia USB. Znalazłem też błąd przez który USB nie mogło i
    > tak działać.

    No to się pochwal. Będzie dla potomnych.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2010-05-20 14:05:33
    Od: Łukasz Góralczyk <l...@g...com>

    On Wed, 19 May 2010 23:21:07 +0200, Adam Dybkowski wrote:
    > No to się pochwal. Będzie dla potomnych.

    Racja. http://www.m2uu.com/elektronika:blueboard-arm-at91rm
    9200 . Prace
    trwają.

    --