  • 1. Data: 2010-05-17 07:33:11
    Temat: czym stabilizowac napiecie z alternatora albo pradnicy ( wiatrak)
    Od: "Michał" <x...@n...pl>

    Witam,
    znajomy próbuje zmontować wiatrak, jako że bardziej jest mechanikiem a nie
    elektrykiem, to prosił o pomoc, stąd ja proszę dalej:)
    Koncepcja jest taka,że do wiatraka przez jakąś tam przekładnię ma być
    alternator, albo prądnica ( ponoć alternator potrzebuje wzbudzenia, ale za
    to działa już na niższych obrotach), czy ktoś mógłby mi podrzucić jakieś
    rozwiązanie na stabilizację napięcia z takiego czegoś - alternator, albo
    prądnica?
    Alternator ma być od jelcza, 24V jeśli to ma znaczenie:) Nie wiem dlaczegio
    nie chce używać stabilizatora z samochodu, ale nie chce:)
    pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2010-05-17 07:59:24
    Od: Agent0700 <a...@g...pl>

    > Alternator ma by? od jelcza, 24V je?li to ma znaczenie:) Nie wiem dlaczegio
    > nie chce u?ywa? stabilizatora z samochodu, ale nie chce:)

    Nie wiem jak od Jelcza, ale generalnie alternator jest OK.

    Tak jak w samochodzie przez regulator napięcia podłączyć altka do
    akumulatora. A z aku ciągnąć 230 V przez przetwornicę, lub oświetlenie
    bez przetwornicy.

    Obroty trzeba by podwyzszyć zwykłym przełożeniem np. kołami zębatymi bo
    najczęściej za wolno wieje. No i jeśli Altek ma z 500W to trzeba
    odpowiedniej wielkości wiatrak, bo jak będzie za słaby to nie da rady
    rozkręcić alternatora.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 3. Data: 2010-05-17 08:00:27
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On May 17, 9:33 am, "Michał" <x...@n...pl> wrote:

    > Alternator ma być od jelcza, 24V jeśli to ma znaczenie:) Nie wiem dlaczegio
    > nie chce używać stabilizatora z samochodu, ale nie chce:)

    To się dowiedz, bo to najprostsze rozwiązanie.
    Dokładniej: wybieracie między kupieniem regulatora od samochodu a
    zrobieniem takiego kropka w kropkę funkcjonalie identycznego
    urządzenia, co zawsze kończy się na "drożej". Jeśli znajomy ma
    uzasadnione przeciwwskazania dla użycia regulatora z samochodu, to
    możliwe, że wyklucza (być może nieświadomie) tym samym użycie
    alternatora w ogóle.

    Marek

  • 4. Data: 2010-05-17 08:02:14
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 17 May 2010 09:33:11 +0200, Michał napisał(a):

    > Nie wiem dlaczegio
    > nie chce używać stabilizatora z samochodu, ale nie chce:)

    To weź mu wyperswaduj bo to jedyna sensowna ekonomicznie opcja. Oczywiście,
    ten alternator musi pracować na baterię akumulatorów.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2010-05-17 08:06:01
    Od: Kris_gor <k...@p...onet.pl>

    Marek Lewandowski pisze:

    > To się dowiedz, bo to najprostsze rozwiązanie.
    > Dokładniej: wybieracie między kupieniem regulatora od samochodu a
    > zrobieniem takiego kropka w kropkę funkcjonalnie identycznego
    > urządzenia,

    Być może ma złe doświadczenia z regulatorami w samochodzie
    (z powodu np. awaryjności) i ma nadzieję, że jak mu ktoś zrobi
    to będzie lepszy i pewniejszy...

  • 6. Data: 2010-05-17 08:30:54
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Jacek Maciejewski pisze:

    > To weź mu wyperswaduj bo to jedyna sensowna ekonomicznie opcja.

    Tia, mechanikowi to niby można coś wyperswadować o prądzie :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2010-05-17 09:24:40
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 17 Maj, 10:30, PeJot <P...@o...pl> wrote:

    > Tia, mechanikowi to niby można coś wyperswadować o prądzie :)

    To kup fabryczny, rozdlub i zanies mu jako domoróbke. :)

    A tak naprawde to wiatraczek (dobry) to dosyc skomplikowane
    przedsiewziecie.

    Na ochłode zapytam:
    -robione byly jakiekolwiek badania ilosci wiatru (lub stwierdzenie ze
    tam zawsze wieje)? Ja zrobilem wiatraczek na liczniku rowerowym i wiem
    ile wiatru moge miec.
    -Dlaczego 24V? Bedzie jakas przetwornica do tego?
    -Wiatrak pionowy czy poziomy?
    -Liczona byla powierzchnia z jakiej zbierany jest wiatr?
    -Brane bylo pod uwage ze kazde przelozenie to strata mocy?
    -Byly proby z pradnica amerykanska?

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 8. Data: 2010-05-17 09:25:29
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 17 Maj, 11:24, ptoki <s...@g...com> wrote:

> [...]
    > -Liczona byla powierzchnia z jakiej zbierany jest wiatr?
    > -Brane bylo pod uwage ze kazde przelozenie to strata mocy?

    Ah widze ze nie jestes watkotworca, w takim razie pytania byly do
    niego :)

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 9. Data: 2010-05-17 12:29:27
    Od: "Michał" <x...@n...pl>

    ]Ah widze ze nie jestes watkotworca, w takim razie pytania byly do
    niego :)

    Nie było testów, jest koncepcja zrobić coś ciekawego, siedzi i rzeźbi:)
    pozdrawiam
    Michał

  • 10. Data: 2010-05-17 15:10:26
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 17 Maj, 14:29, "Michał" <x...@n...pl> wrote:
    > ]Ah widze ze nie jestes watkotworca, w takim razie pytania byly do
    > niego :)
    >
    > Nie było testów, jest koncepcja zrobić coś ciekawego, siedzi i rzeźbi:)
    > pozdrawiam
    Niech rzezbi. Ale trzeba sie liczyc ze oplacalnosc bedzie slaba.
    Ale zycze powodzenia i wiatru 10m/s.

    --
    Lukasz Sczygiel