  • 1. Data: 2010-05-17 17:25:22
    Temat: Lodówka
    Od: Tata <k...@k...net.pl>

    Chciałbym w samochodzie osobowym zainstalować małą lodówkę (zamrażarkę)
    sprężarkową, ok. 60 litrów. Potrzebuję utrzymywać ujemną temperaturę
    wewnętrzną.
    1. Czy zasilanie z akumulatora samochodowego podczas jazdy będzie
    wystarczające?
    2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji elektrycznej
    samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko z gniazdka 230V?
    3. Jaki amperaż pobiera mała lodówka (zamrażarka) podczas uruchomienia i
    jaki jest amperaż podczas pracy ciągłej?

    Z poważaniem
    MJ

  • 2. Data: 2010-05-17 18:49:56
    Temat: Re: Lodówka
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2010-05-17 19:25, Tata pisze:
    > Chciałbym w samochodzie osobowym zainstalować małą lodówkę (zamrażarkę)
    > sprężarkową

    ..

    > 2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji elektrycznej
    > samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko z gniazdka 230V?

    poszukaj sobie lodówki do przyczep kampingowych albo jachtowych - są
    zasilane bezpośrednio z 12V

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 3. Data: 2010-05-17 19:16:36
    Od: Tata <k...@k...net.pl>

    > poszukaj sobie lodówki do przyczep kampingowych albo jachtowych - są zasilane
    bezpośrednio z 12V

    Problem w tym, czy w proponowanych lodówkach uzyskam trwałą temperaturę
    ujemną, gdy w kabinie samochodu będzie temperatura ok. 25 stopni C
    powyżej zera (lato)? W lodówkach z ogniwem Peltiera, różnica temperatur
    (teoretyczna), to maksimum 20 stopni C i o temperaturach ujemnych nie ma
    mowy.

    Z uszanowaniem
    MJ

  • 4. Data: 2010-05-17 19:47:41
    Od: k...@o...pl

> [...]
    > 3. Jaki amperaż pobiera mała lodówka (zamrażarka) podczas uruchomienia i
    > jaki jest amperaż podczas pracy ciągłej?

    Instalacja w samochodzie da spokojne radę żeby zasilić lodówkę. Niestety lodówka
    nie da rady w samochodzie. Bardzo szybko urwie się agregat.

  • 5. Data: 2010-05-17 20:43:53
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2010-05-17 21:16, Tata pisze:

    > Problem w tym, czy w proponowanych lodówkach uzyskam trwałą temperaturę
    > ujemną, gdy w kabinie samochodu będzie temperatura ok. 25 stopni C
    > powyżej zera (lato)? W lodówkach z ogniwem Peltiera

    sprężarkową..
    są takie na 12V

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 6. Data: 2010-05-17 22:01:40
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Tata napisał:
> [...]
    > wewnętrzną.
    > 1. Czy zasilanie z akumulatora samochodowego podczas jazdy będzie

    Na ogół tak.

    > 2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji elektrycznej
    > samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko z gniazdka 230V?

    A po diabła ci przetwornica? Jak to ma być w samochodzie to po pierwsze
    musisz mieć agregat odporny na warunki mobilne - delikatny do warunków
    domowych długo pewnie nie pożyje. Jak już lodówka z takim agregatem - to
    są lodówki sprężarkowe zasilane z 12V DC - szukaj po katalogacy firm z
    wyposażeniem jachtów lub bezpośrednio u producentów - zaczynajac od
    Webasto, Ebeschprecher i Truma.

    > 3. Jaki amperaż pobiera mała lodówka (zamrażarka) podczas uruchomienia i
    > jaki jest amperaż podczas pracy ciągłej?

    W podanych źródłach znajdziesz. Gdybyś chciał zasilać lodówkę z
    akumulatora na postoju to nie od rzeczy byłoby zastosowanie odrębnego
    aakumulatora do tego celu (i ewentualnie do innych potrzeb bytowych)
    ładowanego przez przełącznik zwany VSR (Voltage Sensitive Relay) -
    przyłącza akumulator bytowy do obwodu alternator - akumulator rozruchowy
    tylko wtedy gdy napięcie w tym obwodzie przekracza 13.2 do 13.5 V (różni
    producenci różnie to robią (czyli jest niższe od napięcia ładowania typu
    stanby ale wyższe niż maksymalne napięcie nieładowanego akumulatora - w
    efekcie podłączenie następuje tylko przy pracującym alternatorze (i aku
    bytowy jest wówczas ładowany) a na postoju separacja uniemożliwia pobór
    z aku rozruchowego (co zapewnia jego przydatność do rozruchu).

    W ogóle jak chcesz zdobyć wiedzę o instalacjach 12V do zastosowań
    bytowych (np. w kamperach) to najłatwiej właśnie w katalogach
    wyposażenia jachtów się tego doszukać.

    --
    Darek

  • 7. Data: 2010-05-18 02:27:20
    Od: "Kabelek" <k...@g...de>

    > Instalacja w samochodzie da spokojne radę żeby zasilić lodówkę. Niestety
    > lodówka
    > nie da rady w samochodzie. Bardzo szybko urwie się agregat.

    Tak? Dziwne, bo ja wożę lodówke już 10 lat (ciągle tą samą) i jakoś się nic nie
    urwało.
    A robie dziennie po 500 km "TIR-m", więc nieźle ją wytrzęsie.

    Kup sobie lodówkę sprężarkową, a jak chcesz żeby mroziła, to musisz
    odłączyć/zmostkować termostat lub wymienić na zamrażalkowy.
    Oryginalny termostat nie utrzyma ujemnej temperatury, nie ten zakres pracy.
    Zmostkowanie termostatu działa. Sprwdzone, potrzebowała dużo czasu, ale wszystko
    zamroziła.
    Więc wkładając zamrożone, to z utrzymaniem minusowej temperatury nie ma
    problemu.

    Pozdrawiam
    Kabelek

  • 8. Data: 2010-05-18 12:25:19
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > pracującym alternatorze (i aku bytowy jest wówczas ładowany) a na postoju
    > separacja uniemożliwia pobór z aku rozruchowego (co zapewnia jego

    a nie wystarczą 2 diody?

  • 9. Data: 2010-05-18 16:12:31
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik qlphon napisał:

    > a nie wystarczą 2 diody?

    Wystarczy nawet jedna - wysokoprądowa dioda Shottky'ego ale jednak
    straty energii na VSR są mniejsze - aktywnie sterowany klucz z
    wysokoprądowym MOSFET-em da o rząd wielkości mniejsze spadki napięcia i
    lepsze ładowanie akumulatora hotelowego.
    W bardziej zaawansowanej wersji stosuje się VSR dwustronne - czyli
    włączane po pojawieniu się napięcia ładowania po którejkolwiek ze stron
    - można wówczas do jednego segmentu przypiąć alternator, do drugiego
    fotoogniwa, do trzeciego (na łajbie byłby to segment akumulatorów
    nawigacyjnych zapewne) wiatrak - a wszystkie VSR bocznikować można
    dodatkowo (i to się robi) łącznikami awaryjnymi pozwalającymi w
    sytuacjach szczególnych na pobór z akumulatorów innego segmentu (np.
    wykorzystanie aku hotelowego do rozruchu silnika jak rozruchowy za słaby
    czy zasilenie elementarnych potrzeb nawigacyjnych (w pierwszej
    kolejności radiostacja) z akumulatora rozruchowego.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2010-05-19 11:11:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tata" <k...@k...net.pl> napisał
    > Chciałbym w samochodzie osobowym zainstalować małą lodówkę
    > (zamrażarkę) sprężarkową, ok. 60 litrów. Potrzebuję utrzymywać
    > ujemną temperaturę

    Nie wejdzie :-)

    > 1. Czy zasilanie z akumulatora samochodowego podczas jazdy będzie
    > wystarczające?

    podczas jazdy to z alternatora .. lodowka ma ~100W, powinien
    wystarczyc.

    > 2. Czy jest możliwe uruchomienie w/w sprzętu z instalacji
    > elektrycznej samochodu, poprzez przetwornicę napięcia, czy tylko
    > z gniazdka 230V?

    Warto by sprawdzic. Jest kilka niuansow.

    > 3. Jaki amperaż pobiera mała lodówka (zamrażarka) podczas
    > uruchomienia i jaki jest amperaż podczas pracy ciągłej?

    Dawne z wylacznikiem odsrodkowym przez chwile braly duzo. Nie wiem
    czy to nadal sie stosuje.

    J.