  • 1. Data: 2016-10-14 15:53:43
    Temat: Rozmiar opon a ABS
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    Praktykował ktoś z Was z różnymi rozmiarami opon, tzn na jednej osi
    większe na drugiej mniejsze. Planuję na przód założyć 195/55/15 a na
    tylnej osi zostawić fabryczne 195/60/15.. Nie będzie przy takiej
    konfiguracji ABS wariował?

  • 2. Data: 2016-10-14 16:08:15
    Temat: Re: Rozmiar opon a ABS
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Trybun" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >większe na drugiej mniejsze. Planuję na przód założyć 195/55/15 a na
    >tylnej osi zostawić fabryczne 195/60/15.. Nie będzie przy takiej

    W aucie z ABS nie probowalem.

    Ale ... zapas masz w jakim rozmiarze ?
    Bo na osi napedzanej kola powinny byc takie same, na osi przedniej
    chyba lepiej tez - bedzie sciagac ?

    A to tak troche niewygodnie przekladac wiecej kol w deszczu, blocie i
    po ciemku ...

    Wiec jesli nie ma w tym jakiegos wiekszego uzasadnienia, to odradzam.

    J.

  • 3. Data: 2016-10-14 16:26:06
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2016-10-14 o 15:53, Trybun pisze:
> [...]
    > większe na drugiej mniejsze. Planuję na przód założyć 195/55/15 a na
    > tylnej osi zostawić fabryczne 195/60/15.. Nie będzie przy takiej

    Clio 3, z przodu 16 cali na profilu 50, z tylu 16 cali na profilu 55,
    szerokości nie pamiętam.
    Jeździ, hamuje, ABS się włącza prawidłowo. Prędkość na liczniku pokazuje
    w normie (a to przecież z czujników ABS bierze dane o prędkości).

    Nie wiem jak w najnowszych samochodach, gdzie na podstawie czujników ABS
    jest alarm o zbyt małym ciśnieniu w oponie.
    Koło nie dopompowane ma mniejszą średnicę, czyli obraca się szybciej od
    innych, to jest wyznacznikiem kapcia.
    Przy różnych profilach na osiach, na pewno jedna oś będzie miała większą
    prędkość obrotową kół, druga mniejszą.
    Jak to zinterpretuje komputer pod kątem złego ciśnienia? Nie mam pojęcia.

    --
    viktorius

  • 4. Data: 2016-10-14 18:23:00
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > większe na drugiej mniejsze. Planuję na przód założyć 195/55/15 a na
    > tylnej osi zostawić fabryczne 195/60/15.. Nie będzie przy takiej

    Poszukaj jakiegoś kalkulatora opon, np:

    http://www.oponeo.pl/narzedzia/zamienniki-opon

    U Ciebie, wg tego, co podałeś, różnicę będziesz miał na poziomie ponad
    3%. Wrzuć dane np. tu:

    http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon/

    OIDP zaleca się nie większą różnicę, niż 2%.

    Uwaga:
    W zasadzie nie ma znaczenia felga czy szerokość opony, ważna jest
    średnica bieżnika, więc przykładowo dla 195/55/16 na jednej osi możesz
    założyć 205/40/17 na drugą oś i będzie praktycznie to samo (różnica
    średnicy 0,1%).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2016-10-14 19:33:35
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Trybun"

[...]
    ---
    No ... na pewnym charakterystycznym zakręcie załączało mi się ESP jak miałem
    inną parę z przodu a inną z tyłu bo byłem w trakcie zmieniania letnie/zimowe
    i zarówno na uzupełnionych czterech jednych jak i drugich nie dzieje się
    tak.

  • 6. Data: 2016-10-14 20:01:51
    Od: adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jeździ, hamuje, ABS się włącza prawidłowo. Prędkość na liczniku pokazuje
    > w normie (a to przecież z czujników ABS bierze dane o prędkości).

    W przypadku francuzów, prędkość raczej ze skrzyni biegów.
    Pzdr
    Adam

  • 7. Data: 2016-10-15 00:23:10
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 14.10.2016 o 16:26, viktorius pisze:

    > Koło nie dopompowane ma mniejszą średnicę,

    Nie ma zauważalnej różnicy.

    --
    Kaczin

  • 8. Data: 2016-10-15 20:41:45
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2016-10-15 00:23, Kaczin wrote:

    > Nie ma zauważalnej różnicy.

    wiekszosc producentow samochodow jednak ja widzi i daje sobie rade

  • 9. Data: 2016-10-18 19:01:03
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    W dniu 2016-10-14 o 16:26, viktorius pisze:

> [...]
    > większą prędkość obrotową kół, druga mniejszą.
    > Jak to zinterpretuje komputer pod kątem złego ciśnienia? Nie mam pojęcia.

    Szerokość w tym wypadku się nie liczy. Auto czujników ciśnienia też nie
    posiada. Tak prawdę pisząc to nie widziałem w necie opinii że różne
    profile opon na osiach sprawiały komuś jakieś problemy. Co najwyżej
    spekulacje nie mające pokrycia w rzeczywistych doświadczeniach. Dzięki
    za opinie.

  • 10. Data: 2016-10-18 19:01:47
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    W dniu 2016-10-14 o 18:23, Adam pisze:

> [...]
    > średnica bieżnika, więc przykładowo dla 195/55/16 na jednej osi możesz
    > założyć 205/40/17 na drugą oś i będzie praktycznie to samo (różnica

    W moim wypadku matematycznie to raczej do niczego nie dojdziemy. Np.
    trudno wyczuć przy jakim procencie niezgodności ogómienia ABS zacznie
    fiksować.