  • 21. Data: 2011-04-17 19:14:47
    Temat: Re: Rysowanie sinusa cyrklem
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    JAM <j...@y...com> napisał(a):

    > Rownanie tej krzywej to nie jest prosty sinus.

    Jest to sinus, tu masz wyprowadzenie:
    niusy.onet.pl/niusy.html?t=artykul&group=pl.sci.mate
    matyka&aid=54447988

    WM

  • 22. Data: 2011-04-17 22:25:40
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Apr 17, 3:14 pm, "WM " <c...@g...pl> wrote:

    > Jest to sinus, tu masz wyprowadzenie:
    > niusy.onet.pl/niusy.html?t=artykul&group=pl.sci.mate
    matyka&aid=54447988

    > WM
    >
    > --

    Wyprowadzenie jest bledne. Autor przecina dwa walce poprzez odjecie
    dwoch rownan i otrzymuje x^2 = y^2 po czym traktuje to jako rownanie
    krzywej nie uwzgledniajac wogole z. Tymczasem rownanie x^2 = y^2 to
    nie rownanie krzywej przeciecia, tylko jej rzutu na plaszczyzne z = 0
    i jest to po prostu rownanie dwoch prostych x = y oraz x = -y czyli
    przeciecia widzianego z kierunku z gdzie krzywa przeciecia zostala
    calkowicie zdegenerowana do prostej. Dokladniej rzecz ujmujac to jest
    rownanie dwoch plaszczyzn poniewaz z wogole nie jest w tym rownaniu
    okreslone. Nie mozna wyrazic krzywej w przestrzeni trojwymiarowej
    pojedynczym rownaniem algebraicznym. Pojedyncze rownanie algebraiczne
    w przestrzeni trojwymiarowej okresla powierzchnie a nie krzywa.

    Jak patrzysz z kierunku z na dwa walce jeden wzdluz x a drugi wzdluz y
    to faktycznie widzisz po prostu krzyz skladajacy sie z dwoch prostych
    ale na przeciecie patrzysz z kierunku w ktorym krzywa przciecia sie
    calkowicie zdegenerowala. To tak jak w prostej arytmetyce dzielenie
    przez zero. Jezeli obie strony rownania podzielsz przez zero to mozesz
    otrzymac dowolnie bezsensowny wynik. Jest wiele przykladow - dowcipow
    w matematyce, gdzie zrecznie ukryte dzielenie przez zero prowadzi do
    "dowodow" na absurdalne wyniki. Tak samo tutaj autor patrzy na elipse
    z kierunku rownoleglego do plaszczyzny na ktorej ta elipsa sie
    znajduje, wiec zamiast elipsy widzi prosta (a raczej odcinek) i
    rownanie prostej rozwija na plaszczyzne - blednie.

    Faktyczne przeciecie tych walcow to przeciez zwykla elipsa o osi
    mniejszej rownej promieniowi R a osi wiekszej rownej R razy
    pierwiastek z 2 bo taka figure otrzymasz jak przetniesz walec
    plaszczyzna pod katem 45 stopni do osi. Jak rozwiniesz teraz ta elipse
    na plaszczyzne to otrzymasz rownanie, ktore podalem. Moglbym umiescic
    dowod z obrazkami gdzies na sieci jezeli musisz koniecznie go zobaczyc
    ale moze ten opis wystarczy aby cie przekonac. W koncu to wymaga ode
    mnie troche pracy.

    Tak czy siak, ze pomoca cyrkla i linijki wykersu sinusoidy, czy tez
    wykresu pierwiastka jakiejs funkcji narysowac sie nie da. Mozna
    najwyzej znalezc serie puntkow i interpolowac miedzy nimi albo lukami
    cyrkla albo prostymi linijki.

    Nota bene dowodzi to, ze chodzenie do szkol nie gwarantuje dobrego
    wyniku. Mozna sie w algebraicznych przeksztalceniach pomylic.
    Tymaczasem CAD przetnie dwa walce i je rozwinie poprawnie na
    plaszczyzne bez wzgledu na to czy uzytkownik potrafi znalezc rownanie
    krzywej w przestrzeni, czy nie. Wazne aby autor CAD potrafil poprawne
    algebraicznie rownanie znalezc.

    JAM

  • 23. Data: 2011-04-17 22:56:29
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Apr 17, 6:25 pm, JAM <j...@y...com> wrote:

    > JAM

    Zwracam honor. Nie jest bledne choc x^2=y^2 do niego niezbyt prowadzi.
    Jest to dowod, ze dwa jednakowe walce przecinajace sie pod katem 90
    stopni widziane z kierunku prostopadlego do obu walcow przecicie
    degeneruje sie do krzyza dwoch prostych.

    Rownanie, ktore podalem prowadzi do tego samego bo w rownaniu jest
    sqrt(1-sin(x)^2) a przeciez 1-sin(x)^2 = cos(x)^2 a pierwiastek z tego
    to zwykly cos(x). Dwojka w rownaniu sie gubi, bo ja patrzylem ma
    elipse pod katem 45 stopni do osi walca (gdzie max y to sqrt(2) ale
    przeciez rowniecie walca jest mierzone wzdluz jego osi co skraca moje
    rownanie o dokladnie sqrt(2).

    Tak czy siak, sinusa nie narysujesz cyrklem. Nie da sie. Gdyby sie
    dalo mialbys kwadrature kola. To wynika z definicji funkcji sin(x).
    Wezmy gorna polowke okregu jednostkowego x^2+y^2=1 Jezeli oznaczysz
    przez x = sin(u) to u oznacza dlugosc luku okregu pomiedzy osia y a
    wartoscia x. Jezeli potrafisz narysowac cyrklem wykres v = sin(u) to
    oznacza ze potrafisz narysowac dokladnie dlugosc luku okregu
    rozwninietego na prosta czyli potrafisz narysowac pi. Jezlie potrafisz
    narysowac pi to wlasnie znalazles kwadrature kola.

    JAM

  • 24. Data: 2011-04-18 05:24:57
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    JAM <j...@y...com> napisał(a):

    > Tak czy siak, sinusa nie narysujesz cyrklem. Nie da sie. Gdyby sie
    > dalo mialbys kwadrature kola.

    Na plaszczyznie tak, ale nie na walcu.
    Mozesz to sprawdzic w CAD rozwijajac walec przeciety kula.
    www.narval.republika.pl/sinuscyrklem.jpg

    WM

  • 25. Data: 2011-04-18 13:03:18
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Apr 18, 1:24 am, "WM " <c...@g...pl> wrote:

    > Na plaszczyznie tak, ale nie na walcu.
    > Mozesz to sprawdzic w CAD rozwijajac walec przeciety
    kula.www.narval.republika.pl/sinuscyrklem.jpg

    > WM
    >
    > --

    No zgoda, bo walec to zwiniecie pi z prostej w kolko, ktore usuwa
    problem kwadratury kola, ale dalej rozwiniecia na plaszczyzne sie nie
    da a chyba o to ci wlasnie chodzilo ?

    JAM

  • 26. Data: 2011-04-18 18:47:51
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    JAM <j...@y...com> napisał(a):

    > No zgoda, bo walec to zwiniecie pi z prostej w kolko, ktore usuwa
    > problem kwadratury kola, ale dalej rozwiniecia na plaszczyzne sie nie
    > da a chyba o to ci wlasnie chodzilo ?

    Nie podawalem wyliczen na na to, jak po rozwinieciu walca
    (z narysowana cyrklem krzywa), otrzymac sinus/cosinus.
    Skoro jednak nie widzisz takiej mozliwosci, to podam wyliczenia.

    Szkic:
    http://www.narval.republika.pl/sinuscyrklem.jpg

    Bierzemy walec i owijamy go dookola kartka papieru tak, by krawedzie kartki
    byly rownolegle do osi walca i stykaly sie ze soba.
    Nastepnie ustawiamy rozwarcie cyrkla rowne srednicy walca i wbijamy
    nozke cyrkla dokladnie po przeciwnej stronie widocznej krawedzi kartki
    (w punkcie A na szkicu).
    Zataczamy cyrklem raz po walcu, rysujac linie na kartce od krawedzi do
    krawedzi. Po rozwinieciu kartki otrzymamy polowke sinusoidy.

    Skad wziac walec?
    No coz, gdy nie mamy pod reka butelki jest okazja by skoczyc do sklepu.

    Gorzej z cyrklem, bo powinien byc duzy i miec dwie lamane nozki.

    Teraz skrotowe wyjasnienie teoretyczne.

    Rownanie okregu jest znane:

    r^2=x^2 + Y^2 {1}
    r- rozwarcie cyrkla ; R- promień walca

    Po rozwinieciu papieru wspolrzedna x (wzdluz osi walca) nie zmieni sie,
    zmieni sie (wydluzy) wspolrzedna Y , bo cieciwa= Y zostanie zastapiona
    opartym na niej lukiem= y.

    Zaleznosc miedzy cieciwa i opartym na niej lukiem o promieniu R:

    cieciwa=2*R*sin((luk/2)/R) {2}

    Podstawiamy 2 do 1 i otrzymujemy rownanie ogolne:

    r^2=x^2 + (2*R*sin(y/(2*R)))^2 {3}

    Nas jednak interesuje przypadek szczegolny, gdy po rozwinieciu bedzie sinus,
    dlatego podstawiamy r=2*R i otrzymujemy:

    1=(x/r)^2 + ( sin(y/r))^2 {4}

    Poniewaz sin^2 + cos^2 =1 mamy:

    x/r = cos(y/r) {5}

    ymax to pol obwodu walca, czyli ymax=pi*R=pi*r/2 {6}

    Dlatego maksymalny kat (ymax/r)= pi/2 {7}

    WM

  • 27. Data: 2011-04-19 19:01:57
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Apr 18, 2:47 pm, "WM " <c...@g...pl> wrote:
    > JAM <j...@y...com> napisał(a):

    > WM
    >
    > --

    Trzeba bylo od razu, ze chodzi o zagadke :-)

    JAM

  • 28. Data: 2011-04-21 01:36:35
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    WM <c...@g...pl> napisał(a):

    > Te programy mocno rozleniwily ludzi.
    >
    > Czlowiek (po skonczonym technikum) przyszedl do mnie,
    > zebym mu w programie cad zmierzyl kat scietego
    > stozka o znanych srednicach podstaw i wysokosci.
    > Zawsze mu to mierzyl w cad moj kolega, ale wtedy byl chory.
    > Wyliczylem mu to na jego kalkulatorze i chcialem
    > go nauczyc jak to robic, ale sie przed tym mocno bronil.
    >
    > WM

    Moglbyś uczciwie napisać ile trwało liczenie na kalkulatorze. Z ciekawości
    sprawdziłem ile to trwa tak jak on chciał to zrobić. Z otworzeniem programu 55
    sekund.

  • 29. Data: 2011-04-21 05:14:25
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    kogutek <s...@g...pl> napisał(a):

    > Moglbyś uczciwie napisać ile trwało liczenie na kalkulatorze. Z ciekawości
    > sprawdziłem ile to trwa tak jak on chciał to zrobić. Z otworzeniem
    programu 55
    > sekund.

    Ile moze trwac wykonanie na kalkulatorze tych operacji?:

    1.odejmowanie srednic,
    2.dzielenie tego przez 2 ,
    3.podzielenie wyniku przez wysokosć,
    4.odczytanie dla otrzymanego wyniku funkcji arctg

    Z pewnoscia krocej niz wedrowka z dzialu do dzialu.

    Podalem facetowi wynik, a on powiedzial, ze nie wierzy
    i chce to zobaczyc na ekranie w cad.
    Dopiero jak zobaczyl to uwierzyl.

    WM

  • 30. Data: 2011-04-21 10:23:24
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    WM <c...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Z pewnoscia krocej niz wedrowka z dzialu do dzialu.
    >
    > Podalem facetowi wynik, a on powiedzial, ze nie wierzy

    Prosiłem żebyś prawdę napisał ile to trwało. Nie co robiłeś tylko czas w
    sekundach albo minutach.