  • 11. Data: 2011-04-15 11:07:56
    Temat: Re: Rysowanie sinusa cyrklem
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2011-04-15 12:58, Użytkownik Konrad Anikiel napisał:

    > Leniwy, tepy, niepelnosprytny, wszystko jedno. Gdyby byl w stanie to
    > porachowac to by porachowal. Natomiast gdyby nie mial cada- w ogole
    > nie byloby z niego pozytku, a skad bys wzial takiego co potrafi? I ile
    > bys musial mu zaplacic?
    > Konrad
    > PS ale zasada "jesli umiesz liczyc to licz na siebie" mimo wszystko
    > obowiazuje. Gdyby sam to potrafil, zamiast liczyc na innych- problemu
    > by nie mial :-)

    I tak dobrze że przyszedł i poprosił o pomoc a nie policzył coś "bo mi
    się wydawało że to się tak liczy" i uzyskał kompletnie błędny wynik.
    Przynajmniej wiedział czego nie wie, to już coś.

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

  • 12. Data: 2011-04-15 11:11:45
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 15 Apr 2011 03:58:47 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

> [...]
    > porachowac to by porachowal. Natomiast gdyby nie mial cada- w ogole nie
    > byloby z niego pozytku, a skad bys wzial takiego co potrafi? I ile bys

    to chyba już rekord, bo skoro znał cad-a, to co mu szkodziło postawić
    wymiar i go odczytać???? :-O

    --
    pzdr
    meping - zdziwiony

  • 13. Data: 2011-04-15 11:15:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Apr 15, 12:07 pm, Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>
    wrote:
    > I tak dobrze że przyszedł i poprosił o pomoc a nie policzył coś "bo mi
    > się wydawało że to się tak liczy" i uzyskał kompletnie błędny wynik.
    > Przynajmniej wiedział czego nie wie, to już coś.

    Zgadzam sie. A na przyklad w takim UK w szkole ucza dzieciakow
    przyblizonego liczenia. Tak na oko to bedzie... tyle!
    Konrad

  • 14. Data: 2011-04-15 11:24:17
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 15 Apr 2011 04:15:34 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

    > Zgadzam sie. A na przyklad w takim UK w szkole ucza dzieciakow
    > przyblizonego liczenia. Tak na oko to bedzie... tyle! Konrad

    pytanie ilu z nich potrafi to potem zastosować w praktyce, bo u nas też
    uczą - teoretycznie policzenie arcusa cotangesa z kilku liczb to żadna
    filozofia a jednak...

    --
    pzdr
    meping

  • 15. Data: 2011-04-15 11:51:00
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2011-04-15 13:15, Użytkownik Konrad Anikiel napisał:

    > Zgadzam sie. A na przyklad w takim UK w szkole ucza dzieciakow
    > przyblizonego liczenia. Tak na oko to bedzie... tyle!

    Szkoda że ta umiejętność zanika - mniej by było błędów o rząd wielkości
    "bo mi tyle z kalkulatora wyszło" (bo się np. przecinek przesunął przy
    wstawianiu danych) które doprowadzają mnie do szewskiej pasji przy
    sprawdzaniu studenckich projeków, kolokwiów czy egzaminów. Wtedy autor
    obliczeń z grubsza by widział ile mu wyjdzie i gdyby z kalkulatora
    odczytał 10x mniej to by mu się kontrolka zapaliła że coś chyba jest źle
    policzone.

  • 16. Data: 2011-04-15 12:21:11
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 15 Apr 2011 13:51:00 +0200, Michał Grodecki napisał(a):

> [...]
    > obliczeń z grubsza by widział ile mu wyjdzie i gdyby z kalkulatora
    > odczytał 10x mniej to by mu się kontrolka zapaliła że coś chyba jest źle

    na pierwszych zajęciach z termodynamiki nasz wykładowca zaczął od
    policzenia kilku przykładów aby pokazać, jak łatwo jest się rąbnąć o rząd
    wielkości i jak trzeba tego pilnować, bo wiele rzeczy ciężko jest
    oszacować.
    Z drugiej zaś strony zaś jak się spotykam z ludźmi z roku na wspólną
    naukę w ramach samokształcenia, to wprowadziłem zasadę, że każde zadanie
    po rozwiązaniu trzeba oszacować, przybliżyć, na ile otrzymany wynik jest
    prawdopodobny - wiele rzeczy wbrew pozorom można dość łatwo oszacować na
    podstawie wiedzy ogólnej. Prosty przykład: na kolokwium z termodynamiki
    padło banalne zadanko pod tytułem: "ile kg lodu o temp. -10 st.C można
    stopić za pomocą litra wrzątku - straty pomijamy" Był jakiś haczyk w
    podanych jednostkach i wielu osobom wyszło zamiast coś chyba 1,3kg (nie
    pamiętam, musiałbym to ponownie przeliczyć a nie chce mi się) 10 razy
    więcej, czyli 13 kg. Po wyjściu z kolokwium kłócili się, że to ja się
    mylę. Dostałem niemal piany na buźce i stwierdziłem, jako że zima była,
    że jeszcze słowo, to weźmiemy kosz na śmieci, zapakujemy go śniegiem, od
    ciecia czajnik wrzątku i przeprowadzimy eksperyment.... Czy naprawdę
    mając ponad 20 lat (niektórzy dobrze ponad 30) ciężko sobie wyobrazić ile
    śniegu da się stopić litrem wody???? Jak można przyklasnąć wynikowi, wg.
    którego litrem wrzątku da się rozpuścić wiadro lodu??? Przyszli
    inżynierowie psia mać! :-D Stanęło na tym, że policzyli raz jeszcze no i
    wyszło jak wyszło.

    --
    pzdr
    meping

  • 17. Data: 2011-04-16 13:35:49
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Apr 15, 3:21 am, "WM " <c...@N...gazeta.pl> wrote:
    > Czasami istnieje potrzeba wyrysowania kawalka sinusa,
    > np. gdy chcemy zwinac z blachy taki oto trojnik:
    >
    > http://fluid.itcmp.pwr.wroc.pl/~eichler/trojnik1/15.
    %20trojnik1.html

    > Szablon mozemy wykonac cyrklem (koniecznie z lamanymi nozkami).
    > Potrzebny bedzie pomocniczy walec o srednicy rownej polowie srednicy
    > trojnika.
    > Owijamy szablon dookola tego walca i cyrklem, rozwartym
    > na dlugosc jego srednicy, rysujemy linie jak na
    rysunku:http://www.narval.republika.pl/sinuscyrklem.
    jpg

    > Nastepnie rozprostowujemy szablon i wycinamy natysowany kontur.
    >
    > WM
    >
    > --
    > Wys ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->http://www.gazeta.pl/usenet/

    Nie lepiej uzyc do tego jakigo CADa. Cyrkiel to troche przezytek.
    Wiekszosc inzynierskich CAD przetnie dwa cylindry i potrafi to potem
    rozwinac na plasko.

    JAM

  • 18. Data: 2011-04-16 17:10:46
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    JAM napisał(a):

> [...]
    >
    > Nie lepiej uzyc do tego jakigo CADa. Cyrkiel to troche przezytek.
    > Wiekszosc inzynierskich CAD przetnie dwa cylindry i potrafi to potem

    Pewnie że można. Pewnie masz rację z tymi przeżytkami. Po co chodzić
    do szkół ? Też przeżytek. Wystarczą dobre progamy na fajerkach.
    Zimą się zapoprojektuje, latem wybuduje, jesienią się zawali bo
    wyników nikt już nie potrafi oszacować.
    Pozdrawiam,
    W.Kr.

  • 19. Data: 2011-04-17 14:19:47
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Apr 16, 1:10 pm, "W.Kr." <w...@g...com> wrote:

> [...]
    > do szkół ? Też przeżytek. Wystarczą dobre progamy na fajerkach.
    > Zimą się zapoprojektuje, latem wybuduje, jesienią się zawali bo

    No do szkol mozna chodzic chociazby po to aby sie dowiedziec , ze za
    pomoca cyrkla i linijki sinusa narysowac sie nie da. Mozna najwyzej
    znalezc skonczony zbior punktow tej krzywej i aproksymowac pomiedzy.
    Nota bene CAD robi dokladnie tak samo uzywajac do tego B-spline a
    sinusa znajduje nbajczesciej uzywajac interpolacji albo w starszych
    algorytmach metody CORDIC.

    JAM

  • 20. Data: 2011-04-17 17:56:42
    Od: JAM <j...@y...com>

> [...]
    jpg

    > Nastepnie rozprostowujemy szablon i wycinamy natysowany kontur.

    Rownanie tej krzywej to nie jest prosty sinus. Gdy przecinasz dwa
    walce o identycznej srednicy pod katem prostym i tak, ze ich osie sie
    przcinaja, to rownanie krzywej przeciecia po rozwinieciu walca na
    plaszczyzne ma postac (zakladajac promien walca = 1):

    y = sqrt(2*(1-sin(x)^2)

    Przy walcach o roznych srednicach albo gdy ich osie sie nie
    przecinaja, rownanie takiej krzywej jest duzo bardziej skomplikowane.
    Tak jak pisalem, CAD to najprostsze rozwiazanie. Chyba ze chesz
    koniecznie teoretycznie.

    JAM