  • 1. Data: 2015-08-01 08:10:34
    Temat: SIM300CZ zasilanie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Niby mógłbym podpiąć to zagadnienie pod jedną ze wcześniejszych
    dyskusji, jednak dla utrzymania porządku na grupie wolę wyznaczyć nowy
    temat.
    A więc kontynuując rozważania na temat modułów GSM.

    Załóżmy, że nie będę szukał czegoś, do czego da się wgrać własny soft
    (nieważne kompilowany czy interpretowany skrypt) tylko zamiast tego
    postawię na stare rozwiązanie z osobnym MCU (Atmega albo STM32). Ja
    powinien wyglądać obwód zasilania?
    Do tej pory specjalnie nie musiałem się tym martwić, bo z
    mikrosterownikiem nie pracowały żadne specjalizowane układy, które
    wymagałyby konkretnego napięcia zasilania. Na dobrą sprawę mogłem
    wszystko zasilić bezpośrednio z baterii przyjmując, że VCC będzie się
    zmieniało w czasie wraz z jej rozładowywaniem i ładowaniem.

    W tym wypadku w układzie znajdą się jednak elementy, które wymagają
    konkretnego zasilania - około 3,3V (np. moduł RF, wyświetlacz LCD i
    karta SD). Moduł posiada niby pin VDD_EXT, z którego można pobierać
    2,93V ale tylko max 60mA, a więc zdecydowanie za mało. Jak najprościej
    uzyskać wszystkie potrzebne napięcia?

    Czy takie dwa podejścia będą prawidłowe?

    1) Układ bez baterii. Całość zasilamy ze stabilizowanego zasilacza 5V.
    Na wejściu dajemy dwa stabilizatory liniowe na odpowiednio wyższe prądy,
    produkujące 4V-4,2V (podłączone do VBAT modułu) i 3,3V (linia zasilająca
    pozostałą elektronikę).

    2) Układ z baterią, wykorzystujący układ ładowania wbudowany w SIM300CZ.
    Do pinu VCHG podłączam zewnętrzne zasilanie 5V. Do VBAT podłączona
    bateria litowo-polimerowa na jakieś 600-700 mAh. Z tego samego miejsca
    zasilam stabilizator liniowy LDO 3,3V dla reszty elektroniki.
    Zaleta takiego rozwiązania będzie taka, że uzyskam zasilanie buforowane
    - w razie awarii sieci układ będzie jeszcze przez jakiś czas mógł
    pracować na baterii.
    Podłączanie LDO do linii 5V nie ma sensu, bo po co mi podtrzymywanie
    modułu GSM, jeśli nie będzie działała sterująca nim elektronika?
    Tutaj pojawia się jednak pewna wątpliwość - jaki LDO zastosować, żeby
    maksymalnie wykorzystać możliwości baterii? Jak układ zachowa się, gdy
    bateria będzie bliska rozładowania? Wiem, że istnieją dedykowane
    przetwornice impulsowe, które są w stanie dostarczać 3,3V aż do
    zadziałania zabezpieczeń przed głębokim rozładowaniem. Jednak ich cena
    jest dość wysoka, a praca na samej baterii nie będzie częstą sytuacją
    (widzę w niej rodzaj "UPS-a").

  • 2. Data: 2015-08-03 12:53:47
    Temat: Re: SIM300CZ zasilanie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak jeszcze kilka pytań przyszło mi do głowy:

    1) Czy przypadkiem przypadkiem fakt pobierania zasilania dla innych
    elementów z linii VBAT nie zakłóci w jakiś sposób pracy układu ładowania
    wbudowanego w SIM300CZ? Można jednocześnie ładować baterię i pobierać z
    niej zasilanie?
    2) W datasheecie modułu pojawiła się informacja o ograniczeniu prądu na
    linii VCHG do 650mA. Wzmianka o tym została umieszczona w wymaganiach, a
    więc raczej nie chodzi o to, że takie zabezpieczenie jest umieszczone w
    module - raczej trzeba je samodzielnie zaimplementować.
    Ktoś może to potwierdzić? Jak taki układ mógłby wyglądać w najprostszej
    wersji? Jest może jakiś niedrogi i łatwo dostępny scalak, który
    realizowałby taką funkcję?

    Może w ogóle nie warto się bawić w zasilanie bateryjne i lepiej
    doprowadzić zasilanie przed osobne stabilizatory LDO o odpowiedniej
    wydajności prądowej:
    1) 4V-4,2V podłączony do VBAT modułu GSM.
    2) 3,3V dla całej reszty elektroniki

  • 3. Data: 2015-08-05 15:34:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    I jeszcze jedno pytanie odnośnie tego modułu. Z tego co widzę w
    dokumentacji, to posiada on wbudowany RTC z podtrzymywaniem bateryjnym.
    Nigdzie jednak nie widzę wyjścia sygnału zegarowego, które można by
    sprząc z przerwaniem zewnętrznym MCU. Wychodzi więc na to, że można co
    najwyżej odczytywać aktualną datę i godzinę przez UART, ale nie da się
    wykorzystać tego zegara do synchronicznego wykonywania określonych zadań
    przez mikrokontroler. Żeby cyklicznie odczytywać godzinę i tak będę
    potrzebował sprzętowego timera, który w dodatku nie będzie
    zsynchronizowany z tym taktującym RTC.
    Można to jakoś obejść? Może coś przeoczyłem?
    Czy jednak najlepszym rozwiązaniem będzie odpuszczenie sobie tego RTC
    wbudowanego w moduł i podłączenie kwarcu zegarkowego bezpośrednio do MCU?

  • 4. Data: 2015-08-05 19:17:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 5 Aug 2015 15:34:26 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Można to jakoś obejść? Może coś przeoczyłem?

    Po co? Czas masz w module.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2015-08-06 01:39:01
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-05 o 19:17, Marek pisze:

    > Po co? Czas masz w module.

    Czas tak, ale o ile mi wiadomo moduł nie generuje sygnałów zegarowych,
    pod które mógłbym podpiąć jakieś przerwanie i wykorzystać do obsługi
    liczników. To i tak będę musiał zrobić na MCU. A ponieważ zależy mi na
    jak najdokładniejszym odliczaniu sekund, równie dobrze mogę zrobić sobie
    uniksowy zegar...

  • 6. Data: 2015-08-06 10:00:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 6 Aug 2015 01:39:01 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    na
    > jak najdokładniejszym odliczaniu sekund, równie dobrze mogę zrobić

    Większość modułów gsm ma alarm, tym możesz wyzwalać/synchronizować
    liczniki w mcu. A btw po co Ci zew. mcu skoro chcesz programować
    moduł "wewnętrznie"? Alarmy możesz też wew. obsłużyć.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2015-08-06 10:50:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-06 o 10:00, Marek pisze:

    > Większość modułów gsm ma alarm, tym możesz wyzwalać/synchronizować
    > liczniki w mcu.

    No tak, niemniej czas reakcji będzie różnił się o całe rzędy wartości. W
    przypadku linii podającej sygnał na zewnętrzne przerwanie całość
    zadziała niemal natychmiast. W przypadku alarmu zaprogramowanego w
    module najpierw będę musiał przeparsować komunikat przychodzący po
    interfejsie szeregowym.

    > A btw po co Ci zew. mcu skoro chcesz programować moduł "wewnętrznie"?
    > Alarmy możesz też wew. obsłużyć.

    SIM300CZ też zaprogramuję w ten sposób?
    Możesz podesłać jakąś dokumentację? Bo z tym jest największy problem.
    Jeśli da się w ten sposób programować SIM300, to chyba producent się nie
    chwali za bardzo tą możliwością. W Internecie bez trudu można znaleźć
    listę komend AT, parę przykładów ich obsługi i PDF z poradami odnośnie
    projektowania części sprzętowej. Nic poza tym.
    Albo zobacz parę wątków wyżej. Jeden z kolegów podrzucił link do modułu
    w ofercie Maritexu. Modułu, który ponoć da się programować. Problem w
    tym, że na stronie sklepu znajdują się jedynie materiały związane z
    korzystaniem tego sprzętu jako ze zwykłego modemu, sterownego komendami
    AT. Zapytałem rozmówcy, czy posiada jakieś przykłady, opis SDK,
    instrukcję konfiguracji środowiska programistycznego. I co? Cisza...

  • 8. Data: 2015-08-06 19:54:00
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

    W dniu 2015-08-06 o 10:50, Atlantis pisze:
    > Zapytałem rozmówcy, czy posiada jakieś przykłady, opis SDK,
    > instrukcję konfiguracji środowiska programistycznego. I co? Cisza...
    To ja wspomniałem o tym G510 Open CPU. Żadne zapytanie do mnie nie dotarło.
    Do modemu oczywiście jest SDK zawierajace środowisko do kompilowania,
    przykłady, opisy itd. Poproś o to jakiegoś dystrybutora lub poszukaj w
    Internecie. Ja nie jestem właścicielem tych dokumentów nie mogę więc ich
    publicznie udostępnić.
    Mało wygodny okazał się oryginalny program do wymiany firmware..
    Napisałem więc własny. Jeśli kogoś on interesuje to mogę go udostępnić.
    Wymaga on jednak zamontowania na płytce układu FT2320X.

    Podstawowe informacje o G510 Open CPU poniżej. Główny procesor prawie w
    100% może się zająć obsługą aplikacji użytkownika. Wewnątrz układu jest
    drugi specjalizowany uC zajmujący się wyłącznie częścią radiową.
    Nie wiem czy celowo czy przez przypadek do pakietu dodane jest też
    jakieś bardzo potężnie narzędzie do debugowania procesora na najniższym
    poziomie. Poraża ono jednak mnogością okienek i nie mam pojęcia jak się
    nim posługiwać.

    Hardware:
    Base Band RDA8851(MIPS), 208MHz
    Flash Code Space(BYTE) 512K
    Flash Data Space(BYTE) 512K
    RAM(BYTE) 512K
    UART 3
    GPIO 5
    INT 2

    Software:
    File System
    No limits with file number. File storage space is
    512k; each file cannot exceed 100k.
    Software Timer
    Unit: ms(higher than 500ms is recommended)
    You can enable at most 25 software timers at the
    same time.
    Thread 5
    Watchdog Supported
    TCP Server Supported

    Support:
    UART1 Upgrade module firmware Provided
    UART1Upgrade customer software Provided
    Remote Upgrade customer software Supported
    Debug Method UART1, UART2 print and HOST UAR trace

  • 9. Data: 2015-08-06 22:08:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 6 Aug 2015 10:50:50 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > przypadku linii podającej sygnał na zewnętrzne przerwanie całość
    > module najpierw będę musiał przeparsować komunikat przychodzący po

    No to możesz używać do synchronizacji liczników raz na jakiś czas.

> [...]
    > AT. Zapytałem rozmówcy, czy posiada jakieś przykłady, opis SDK,
    > instrukcję konfiguracji środowiska programistycznego. I co? Cisza...

    Większość modułów gsm ma podobny lub
    identyczny zestaw komend (dot. gsm), jeśli dokumentacja do simcoma
    jest niekompletna użyj dokumentacji np. od jakiegoś telefonu
    ericssona np. t68 ma dobrą dokumentację komend AT , wypróbuj je.
    Komendy obsługi zegara i alarmu powinny być te same.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2015-08-07 08:53:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-06 o 19:54, Pawel2420 pisze:

> [...]
    > przykłady, opisy itd. Poproś o to jakiegoś dystrybutora lub poszukaj w
    > Internecie. Ja nie jestem właścicielem tych dokumentów nie mogę więc ich

    W Internecie już wstępnie szukałem, ale niczego nie widzę. Spodziewałem
    się, że sytuacja będzie wyglądała podobnie, jak w przypadku ESP8266.
    Jeśli skądś można ściągnąć te materiały, to producent dobrze je schował...
    Do kogo mogę się odezwać w tej sprawie? Gdzie Ty dostałeś swoje kopie?
    Najchętniej rzuciłbym okiem na przykłady jeszcze przed zakupem samych
    modułów...

    > Mało wygodny okazał się oryginalny program do wymiany firmware..
    > Napisałem więc własny. Jeśli kogoś on interesuje to mogę go udostępnić.
    > Wymaga on jednak zamontowania na płytce układu FT2320X.

    Może być FT232RL? Do większych projektów i tak zwykle go dodaję, nawet
    jeśli urządzenie nie musi zbyt często komunikować się z komputerem przez
    USB. Zawsze trochę ułatwia to konfigurację i wgrywanie oprogramowania.

    Mogę jeszcze zapytać jak wygląda obsługa TCP/IP w tym SDK? Coś podobnego
    do socketów POSIX czy przyjęta została inna filozofia? Jak obsługuje się
    SPI albo I2C?