  • 1. Data: 2015-07-30 11:15:50
    Temat: Moduł GSM z klientem SSL?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Szukam jakiegoś niezbyt drogiego modułu, który umożliwiłby mi wrzucenie
    kilku danych na serwer za pośrednictwem Internetu. Ponieważ klient
    będzie musiał "przedstawić się" serwerowi i w jakiś sposób udowodnić, że
    jest tym za kogo się podaje, niezbędne będzie zastosowanie jakiegoś
    szyfrowania.
    Moduły WiFi ESP8266 posiadają możliwość zestawienia połączenie SSL (nie
    wiem, czy ta funkcjonalność została już zaimplementowana w firmware z
    komendami AT, ale na pewno jest dostępna w SDK). Czy któryś z
    popularnych modułów został wyposażony w taką funkcję.

    I jeśli już o tym mówimy (możliwe zresztą, że już kiedyś o to pytałem)
    to czy istnieje moduł, na który można by napisać własny soft, podobnie
    jak w przypadku ESP? Wiem, że kiedyś dostępne były moduły z
    interpreterem jakiegoś języka skryptowego. Nokia chyba wypuściła coś, do
    czego można było napisać kod w języku wzorowanym na Javie. Mi jednak
    chodzi o podejście zbliżone do tego, które zostało przyjęte przez
    twórców ESP - udostępnione SDK i możliwość kompilowania własnego
    firmware'u dla modułu...
    Jeśli potrzebuję SPI, I2C i kilku pinów GPIO, byłoby fajnie, gdyby dało
    się wyrzucić MCU z projektu i wszystko zrobić na samym module.

  • 2. Data: 2015-07-30 11:48:48
    Temat: Re: Moduł GSM z klientem SSL?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 30 Jul 2015 11:15:50 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > chodzi o podejście zbliżone do tego, które zostało przyjęte przez
    > twórców ESP - udostępnione SDK i możliwość kompilowania własnego

    Czemu uważasz, że moduł z interpreterem (właściwie kompilatorem) np.
    pythona jest gorszy od "firrmwaru", gdzie widzisz przeszkadzającą Ci
    różnicę?
    Drugie pytanie :dlaczego uwazasz, że prościej użyć skomplikowany
    moduł z SSL zamiast użyć prosty moduł z jakimś łatwą i szybką
    wnimplementacji kryptografią i prostą aplikacją po stronie serwera?

    --
    Marek

  • 3. Data: 2015-07-30 12:21:53
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-07-30 o 11:48, Marek pisze:

    > Czemu uważasz, że moduł z interpreterem (właściwie kompilatorem) np.
    > pythona jest gorszy od "firrmwaru", gdzie widzisz przeszkadzającą Ci
    > różnicę?

    Kod w formie kompilowanej będzie pewnie wykonywał się szybciej od
    interpretowanego "w locie". Poza tym w grę wchodzi kwestia bardziej
    wydajnego zagospodarowania dostępnych zasobów - widać to chociażby na
    przykładzie ESP. Jednak więcej można upchnąć w kompilowanym kodzie C,
    niż interpretowanym skrypcie LUA.

    > Drugie pytanie :dlaczego uwazasz, że prościej użyć skomplikowany
    > moduł z SSL zamiast użyć prosty moduł z jakimś łatwą i szybką
    > wnimplementacji kryptografią i prostą aplikacją po stronie serwera?

    SSL to jednak pewien przyjęty standard i jako taki będzie pewnie jeszcze
    łatwiejszy z implementacji. W końcu pod Linuksem są dostępne odpowiednie
    biblioteki.
    Poza tym nie chodziło mi o to, żeby samemu pisać implementację SSL i
    skompilować ją razem z nowym FW dla modułu. O kwestię kompilacji pytałem
    przy okazji - po prostu miło byłoby, gdyby dało się (jak w przypadku
    ESP) zrezygnować z zewnętrznego MCU i wszystkie operacje wykonywać
    wewnątrz samego modułu. Oczywiście w takim wypadku pytanie o SSL
    pozostaje nadal aktualne - zwyczajnie liczę, że opdowiednie funkcje
    znalazłyby się w dołączonych bibliotekach - znów jak w przypadku ESP,

  • 4. Data: 2015-07-30 12:40:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 30 Jul 2015 12:21:53 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    na
    > przykładzie ESP. Jednak więcej można upchnąć w kompilowanym kodzie

    Dobrze, że napisaleś " pewnie". Python np. w telitach *jest*
    kompilowany do formy binarnej, podobnie jak java czy perl. Po
    wrzuceniu skryptu jest kompilowany, przez co pierwsze uruchomienie
    trwa długo, później już uruchamainy jest skompilowany skrypt, który
    odpala szybko. Nie ustępuje to w praktyce (aby się tym przejmować)
    temu co uważasz za "skompilowane wykonywane szybciej". Natomiast
    jest wygodne w developingu: nie trzeba nic kompilować, kod źródłowy
    bezpośrednio uploaduje się na moduł (lub moduł sam sobie go piobiera
    np. z FTP).

> [...]
    > pozostaje nadal aktualne - zwyczajnie liczę, że opdowiednie funkcje
    > znalazłyby się w dołączonych bibliotekach - znów jak w przypadku

    Ale konkretnie do czego potrzebny Ci SSL? Do przesłania kilku bajtów
    raz na jakiś czas statusu z jakiegos czujnika (wnioskuję to zTwojej
    historii ostatnich projektów publikowanych tu lub na elektrodzie).
    Wcześniej piszesz, że chcesz wydajnie gospodarować zasoby a
    proponujesz SSL, który jest overkillem dla małych mcu? No może trochę
    przesadzam, ale wiadomo o co chodzi, kupujesz cały browar aby napić
    się okazjonalnie piwa.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2015-07-30 14:30:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-07-30 o 12:40, Marek pisze:

> [...]
    > jest overkillem dla małych mcu? No może trochę przesadzam, ale wiadomo o
    > co chodzi, kupujesz cały browar aby napić się okazjonalnie piwa.

    No dobrze. Jednak SSL jest powszechnie przyjętym standardem, w
    przeciwieństwie do wszelkich "lekkich" alternatyw. Po stronie serwera
    mogę zaprząc do pracy jakiegoś gotowe narzędzie.
    Poza tym zakładam, że moduł GSM będzie miał w sobie 32bitowy MCU, zdolny
    do poradzenia sobie z takim zadaniem.

  • 6. Data: 2015-07-30 15:54:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 30 Jul 2015 14:30:57 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > mogę zaprząc do pracy jakiegoś gotowe narzędzie.
    > Poza tym zakładam, że moduł GSM będzie miał w sobie 32bitowy MCU,

    Pytanie czy na pewno potrzebny Ci serwer ;-).

    --
    Marek

  • 7. Data: 2015-07-30 17:55:23
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-07-30 o 15:54, Marek pisze:

    > Pytanie czy na pewno potrzebny Ci serwer ;-).

    Coś przecież będzie musiało te dane odbierać i zapisywać w jakiejś
    bazie. Ponieważ w tym wypadku dane będą leciały przez publiczny
    Internet, a nie lokalną sieć schowaną za NAT-em, chciałbym zabezpieczyć
    się przed możliwością podsłuchania transmisji i spreparowania fałszywki.
    Wiem, że tutaj niby można zastosować jakiś prosty algorytm i z góry
    ustalony klucz, "miksowany" z synchronizowanym RTC. Ale (jak już
    mówiłem) SSL to standard i gdyby na rynku był dostępny obsługujący go
    moduł, to praktyczne miałbym gotowca. A obsługa chyba nie jest zbyt
    skomplikowana, skoro udało się ją zaimplementować w ESP (z
    zastrzeżeniem, że możliwe jest otwarcie tylko jednego połączenia na raz).

  • 8. Data: 2015-07-30 22:59:54
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

    W dniu 2015-07-30 o 11:15, Atlantis pisze:
> [...]
    > będzie musiał "przedstawić się" serwerowi i w jakiś sposób udowodnić, że
    > jest tym za kogo się podaje, niezbędne będzie zastosowanie jakiegoś

    SSL służy raczej do weryfikacji tożsamości serwera.
    Jeśli klient ma jedynie przesłać jakieś informacje na serwer to do
    danych dołącz czas lub ciąg losowy i zaszyfruj wszytko np. algorytmem
    AES128.

    Jeśli chcesz zweryfikować klienta a nie dane to wyślij mu losowy ciąg.
    Niech on go zaszyfruje np. algorytmem AES128 i odeśle. Jest to bardzo
    prosta i skuteczna metoda. Wymaga niewielkiej mocy obliczeniowej.

    Paweł

  • 9. Data: 2015-07-30 23:39:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 30 Jul 2015 22:59:54 +0200, Pawel2420 <z...@n...pl>
    wrote:
    > SSL służy raczej do weryfikacji tożsamości serwera.

    No właśnie Atlantis nie napisał jak chce weryfikować tożsamość
    kliena, bo jeśli chce użyć SSL to rozumiem, że weryfikacja poprzez
    certyfikaty klienta (jaki moduł to wspiera??). Chyba nie chodzi mu o
    metodę user/hasło do serwisu dostępnego po ssl....

    --
    Marek

  • 10. Data: 2015-07-31 07:57:21
    Od: pawel2420 <z...@n...pl>

    W dniu 2015-07-30 o 23:39, Marek pisze:

> [...]
    > klienta (jaki moduł to wspiera??). Chyba nie chodzi mu o metodę
    > user/hasło do serwisu dostępnego po ssl....

    Moim zdaniem Atlantis polegnie implementując sprawdzanie certyfikatów w
    modemie. To jest jednak jego urządzenie i jego decyzja.

    Paweł