  • 1. Data: 2015-07-31 13:12:58
    Temat: Co znaczy "mode" po naszemu?
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Co oznacza po naszemu "mode-free" w takim kontekście: "designed for
    mode-free operation from DC to 18"? Użyte np. na
    http://www.molex.com/molex/products/family?key=sma_r
    f.

  • 2. Data: 2015-07-31 13:26:31
    Temat: Re: Co znaczy "mode" po naszemu?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 31 Jul 2015 13:12:58 +0200, JDX napisał(a):
    > Co oznacza po naszemu "mode-free" w takim kontekście: "designed for
    > mode-free operation from DC to 18"? Użyte np. na
    > http://www.molex.com/molex/products/family?key=sma_r
    f.

    Mod ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Transverse_mode
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Mod_(falow%C3%B3d)

    ale mode-free ? Bezmodowy ? dowolnie modowy ?

    po niemiecku modusfreien - czyli jakby to samo.

    J.

  • 3. Data: 2015-08-01 06:55:08
    Od: Tester <n...@v...pl>

    On 2015-07-31 13:12, JDX wrote:
    > Co oznacza po naszemu "mode-free" w takim kontekście: "designed for
    > mode-free operation from DC to 18"? Użyte np. na
    > http://www.molex.com/molex/products/family?key=sma_r
    f.

    Jest to przeciwieństwo "dedicated" , czyli nie jest dedykowany do pewnej
    grupy zastosowań, po polsku używa się określenia "ogólnego zastosowania".

    Tester

  • 4. Data: 2015-08-01 22:03:31
    Od: Paweł Sujkowski <s...@n...com>

    Ze względu na swe wymiary geometryczne każde złącze czy linia
    koncentryczna ma swoją częstotliwość odcięcia. Do tej częstotliwości
    fala EM propaguje się w modzie TEM. Powyżej , wchodzą mody wyższego
    rzędu, z inną prędkością propagacji powodując interferencje, odbicia i
    straty. Mode-free frequency przyjmowana jest zazwyczaj przez producenta
    złącza jako 90% częstotliwości odcięcia.
    Nie ma to związku z byciem dedykowanym czy ogólnego przeznaczenia jak
    ktoś wyżej spekulował.

    Paweł

  • 5. Data: 2015-08-02 07:33:39
    Od: Tester <n...@v...pl>

    On 2015-08-01 22:03, Paweł Sujkowski wrote:
> [...]
    > złącza jako 90% częstotliwości odcięcia.
    > Nie ma to związku z byciem dedykowanym czy ogólnego przeznaczenia jak

    Nie jest to takie proste. To, co napisałeś, to racja, ale odnosi się do
    mode free frequency, a w podanym w pytaniu linku jest mode free
    operation. To nie jest to samo. Ogólnie i obrazowo można powiedzieć, że
    mode-free używa się w przypadku urządzeń czy rzeczy, które nie wymagają
    specjalnych przygotowań, żeby z nich korzystać, przy tłumaczeniu na
    polski ważny jest kontekst. Podam przykład: spotkałem reklamę półek,
    które można po prostu przykleić do ściany bez konieczności wiercenia
    otworów i osadzania kołków, w tej reklamie było użyte właśnie
    sformułowanie mode-free. Znaczeniowo temu określeniu jest bardzo bliskie
    plug-and-play, ale ono odnosi się wyłącznie do sprzętu komputerowego.
    Ważna uwaga: nie używać mode-free w odniesieniu do dziewczyn, można
    dostać po pysku:)

    Tester

  • 6. Data: 2015-08-02 09:32:32
    Od: Paweł Sujkowski <s...@n...com>

    Witam

> [...]
    > mode-free używa się w przypadku urządzeń czy rzeczy, które nie wymagają
    > specjalnych przygotowań, żeby z nich korzystać, przy tłumaczeniu na

    Ja nie jestem lingwistą tylko elektronikiem, praktykiem. Moim zdaniem
    przytoczone stwierdzenie należy przetłumaczyć jako: "Zaprojektowane do
    pracy (bez propagacji modów wyższego rzędu, w domyśle tylko TEM) w
    zakresie częstotliwości od prądu stałego do 18 GHz". Powszechnie
    wiadomo, że dla SMA z izolatorem PTFE przyjmuje się zakres 18 GHz dla
    dobrych wykonań, z izolatorem powietrznym do 26,5 GHz. Polski język nie
    pozwala tak zwięźle ująć tego jak angielski. A kontekst w mojej opinii
    jednoznacznie wskazuje o jakie "mode" chodzi, zresztą potraktowano to
    stwierdzenie skrótowo. Przecież to pisali inżynierowie do inżynierów!

    Paweł

  • 7. Data: 2015-08-02 10:08:28
    Od: Paweł Sujkowski <s...@n...com>

    I jeszcze jedno przyszło mi do głowy na obronę swojej tezy. Proszę
    wpisać w wyszukiwarkę frazę "mode-free operation" i sprawdzić co mówią
    wyniki. W moim przypadku przytłaczająca większość traktuje jednak o
    "modach" w moim mniemaniu.
    "... a coaxial cable having mode-free operation over more than an octave
    bandwidth..."
    "...Coaxial-to-circular waveguide transition with broadband mode-free
    operation..."
    "...Features/Benefits: Mode Free Operation to 18 GHz; 84.5% Velocity Low
    Loss ..."
    "...The SMA connector is typically rated for mode-free operation from DC
    to 18 GHz, though some proprietary versions are rated to 26.5 GHz..."

    Paweł

  • 8. Data: 2015-08-02 13:27:04
    Od: Tester <n...@v...pl>

    On 2015-08-02 10:08, Paweł Sujkowski wrote:
> [...]
    > "...The SMA connector is typically rated for mode-free operation from DC
    > to 18 GHz, though some proprietary versions are rated to 26.5 GHz..."

    Masz rację, ale jeśli ktoś zrozumie to w ten sposób: do 18 GHz nie
    przejmuj się i używaj nie spodziewając się problemów, to też się nie
    pomyli:)

    Tester

  • 9. Data: 2015-08-02 15:59:06
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-08-01 22:03, Paweł Sujkowski wrote:
> [...]
    > fala EM propaguje się w modzie TEM. Powyżej , wchodzą mody wyższego
    > rzędu, z inną prędkością propagacji powodując interferencje, odbicia i
    Dzięki, również podejrzewałem, że to o to chodzi. Pozostaje jeszcze
    wymyślić jakieś zgrabne tłumaczenie tego "mode-free".