  • 1. Data: 2016-11-23 14:05:55
    Temat: SSD jako system cache
    Od: atm <...@v...pl>

    Ktos tutaj uzywa SSD jako pamieci podrecznej dla systemu zamiast jako
    typowy dysk?
    Czy warto kombinowac?

  • 2. Data: 2016-11-24 21:30:44
    Temat: Re: SSD jako system cache
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 23 Nov 2016 14:05:55 +0100, w <58359434$0$654$65785112@news.neostrada.pl>,
    atm <...@v...pl> napisał(-a):

    > Ktos tutaj uzywa SSD jako pamieci podrecznej dla systemu zamiast jako
    > typowy dysk?
    > Czy warto kombinowac?

    Ja nie, ale to chyba oczywiste że warto. Zresztą co to za kombinacja?

  • 3. Data: 2016-11-24 23:09:40
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 24/11/2016 08:30, r...@k...pl wrote:

    > Ja nie, ale to chyba oczywiste że warto. Zresztą co to za kombinacja?

    No chyba taka w przeciwienstwie do kupienia dysku SSD i zainstalowac na tym
    caly OS. ;)

  • 4. Data: 2016-11-25 12:00:17
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    On Wed, 23 Nov 2016 14:05:55 +0100, atm wrote:

    > Ktos tutaj uzywa SSD jako pamieci podrecznej dla systemu zamiast jako
    > typowy dysk?
    > Czy warto kombinowac?

    Pomijając sytuacje specyficzne, to odpowiedź zależy od pojemności SSD. W
    uproszczeniu: dysk 64 GB - cash, 120 GB - nie kupować, 250 GB - system.

  • 5. Data: 2016-11-25 12:37:38
    Od: atm <...@v...pl>

    On 25.11.2016 12:00, jureq wrote:

    > Pomijając sytuacje specyficzne, to odpowiedź zależy od pojemności SSD. W
    > uproszczeniu: dysk 64 GB - cash, 120 GB - nie kupować, 250 GB - system.

    System mam juz na dysku ssd, posiadam jednak zainstalowanych obok kilka
    hdd, na ktorych trzymam dane, z ktorych dosc czesto korzystam a jest ich
    zbyt wiele, zeby powaznie myslec o przerzuceniu na SSD.

  • 6. Data: 2016-11-25 15:12:50
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-25 o 12:37, atm pisze:

    > System mam juz na dysku ssd, posiadam jednak zainstalowanych obok kilka
    > hdd, na ktorych trzymam dane, z ktorych dosc czesto korzystam a jest ich
    > zbyt wiele, zeby powaznie myslec o przerzuceniu na SSD.

    A nie możesz dorzucić RAM?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2016-11-25 15:41:18
    Od: atm <...@v...pl>

    > A nie możesz dorzucić RAM?

    Mam 24GB i zajete wszystkie sloty, ale co to mialoby zmienic w szybkosci
    dostepu do danych?

  • 8. Data: 2016-11-25 16:29:25
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 25/11/2016 11:37, atm wrote:

    > System mam juz na dysku ssd, posiadam jednak zainstalowanych obok kilka
    > hdd, na ktorych trzymam dane, z ktorych dosc czesto korzystam a jest ich
    > zbyt wiele, zeby powaznie myslec o przerzuceniu na SSD.

    Kup drugi identyczny dysk SSD i zrob sobie RAID0

  • 9. Data: 2016-11-25 17:26:30
    Od: atm <...@v...pl>

    On 23.11.2016 14:05, atm wrote:
    > Ktos tutaj uzywa SSD jako pamieci podrecznej dla systemu zamiast jako
    > typowy dysk?
    > Czy warto kombinowac?

    Stary artykul ale sprawa wyglada obiecujaco, musze przeczytac caly - nie
    wiem jak wyglada kwestia zapisania plikow w przypadku naglego braku
    zasilania lub innej tego typu awarii.
    http://www.hardcoreware.net/ssd-cache-performance/4/

  • 10. Data: 2016-11-25 19:28:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-25 o 15:41, atm pisze:

    > Mam 24GB i zajete wszystkie sloty, ale co to mialoby zmienic w szybkosci
    > dostepu do danych?

    RAM Cache da Ci podobnie, jak SSD.
    Bardzo wiele zależy od konkretnej sytuacji.
    Zupełnie inaczej będzie przy kompilowaniu programu, korzystając z wielu
    bibliotek, inaczej przy korzystaniu z bazy danych SQL, inaczej na
    serwerze php, a jeszcze inaczej przy sekwencyjnym przetwarzaniu pliku
    video w 4k.

    Najlepsze przyśpieszenie uzyskasz przy operacjach na dużej liczbie
    małych plików, które to zostaną skeszowane.

    Nie na darmo w maszynach serwerowych masz kontrolery dyskowe z
    możliwością przełączania pamięci cache na write back czy write through,
    przy okazji manewrując długością paska.

    W Twoim przypadku wiele Ci nie pomogę, takich testów nie
    przeprowadzałem. Wiem tylko, że w niektórych przypadkach teoretycznie
    wolniejszy SSHD jest dużo bardziej wydajny od szybszego HDD.

    A może kup jakiś starszy, ale dobry kontroler z pamięcią i baterią i
    zepnij dyski HDD w jakiś RAID5 lub RAID6.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam